Data tonen aan: Verstappen en Red Bull op twee punten afgetroefd door Ferrari en Aston Martin

De kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein was er een om de vingers bij af te likken. Uiteindelijk was Max Verstappen met enige afstand de snelste, maar dat maakte de strijd niet minder spannend tijdens de eerste, echte krachtmeting van het Formule 1-seizoen 2023. In Q3 bleek Verstappen net wat te snel te zijn voor de concurrentie, maar waar maakte de tweevoudig wereldkampioen het verschil? Het simpele antwoord is overal: in alle drie de sectoren was de Nederlander de allersnelste. Bovendien was Sergio Perez de op een na snelste in alle sectoren, dus we mogen concluderen dat Red Bull op alle vlakken het snelste team is, zoals in de beste sectortijden hieronder is terug te lezen. Toch? Beste sectortijden kwalificatie GP Bahrein Ferrari sterk op de rechte stukken Als we de beste coureur van de drie beste teams, Red Bull, Ferrari en Aston Martin, met elkaar vergelijken, dan blijkt Red Bull ondanks de beste sectortijden toch niet op alle vlakken het beste te zijn geweest in de kwalificatie. Gemiddeld gezien wel, maar inzoomend op de specifieke karakteristieken van de wagens, niet per se. Het is namelijk Ferrari dat de snelste is op de rechte stukken. In de lijst met topsnelheden stonden de Italianen tijdens de kwalificatie namelijk bovenaan bij bijna alle meetpunten. Op de rechte stukken loopt de voorsprong van Verstappen op de concurrentie dan ook constant terug. Het duidt erop dat Ferrari inderdaad een stap heeft gezet als het aankomt op motorvermogen en drag. Tot aan de kwalificatie in Bahrein had het team uit Maranello nog niet het achterste van haar tong laten zien, maar nu dus wel. Sergio Perez wist het in gesprek met onder meer RacingNews365 goed samen te vatten. "Ferrari heeft het tempo opgevoerd. Volgens mij waren ze een beetje aan het sandbaggen tijdens de testdagen en tijdens dit weekend. Ze staan er zeker bij, ze zijn heel sterk." "Ik verwacht dan ook dat ze tijdens de race mee zullen strijden. Je kan zien dat buiten Red Bull en Ferrari ook nog andere teams meedoen. Als je dus niet de perfecte ronde rijdt in Q2 en Q1, dan moet je meer banden gebruiken, dus we krijgen dit seizoen meer tegenstand", aldus de Mexicaan. Een van die andere teams is dus Aston Martin, maar zij moeten het op dit moment niet van de pace op de rechte stukken hebben. Integendeel, de Britse formatie staat qua topsnelheden niet eens in het 'linker rijtje'. Aangezien Mercedes het aanzienlijk beter doet, zou de voorzichtige conclusie kunnen zijn dat de AMR23 meer last heeft van drag (luchtweerstand) dan de concurrentie. Geconfronteerd met de uitspraken van Perez, wil Leclerc niets weten van sandbaggen! "Niet dat ik weet. We hebben wel wat performance gevonden in de kwalificatie. We deden mee en dat had ik niet verwacht. Dat is een mooie verrassing, maar om eerlijk te zijn weet ik niet waar we die performance opeens gevonden hebben." "Daar moeten we naar gaan kijken. De slechte dagen moet je begrijpen, maar ook de goede dagen moet je snappen. Alleen zo word je beter. We moeten echter realistisch blijven. Aston Martin en Red Bull lijken heel snel te zijn qua racepace, dus daarom denk ik dat het een goede keuze is geweest van ons om een setje zachte banden uit te sparen." Topsnelheden kwalificatie GP Bahrein Bochtenwerk Kijkend naar de bochten, dan verliest Ferrari daar juist op de concurrenten Red Bull en Aston Martin. De marges zijn niet heel groot, maar het valt op dat Leclerc als eerste op de rem gaat, maar als laatste pas weer terug vol op het gas gaat bij het uitkomen van de bocht. Wel heeft hij veel tractie bij het uitkomen van de bochten, waardoor hij weer wat tijd wint, maar zo weet hij niet de tijd goed te maken die hij verliest door als eerste te remmen. Alonso is daarentegen de coureur die het minste moet remmen en het snelste door de bochten gaat. Als het op downforce aankomt, lijkt de AMR23 de beste auto van het veld te zijn. Doordat de auto op het rechte stuk echter zoveel tijd verliest op de RB19 en Ferrari, kan men het verschil uiteindelijk niet maken. Het is interessant om te zien hoe dit later in het jaar gaat zijn op circuits waar downforce van groot belang is, zoals in Monaco en Singapore. Op de afbeelding hieronder wordt Verstappen (blauw) met Alonso (groen) vergeleken. Bovenaan zie je de snelheid per coureur door de ronde heen (van links naar rechts). Onderaan de afbeelding zie je de delta tijd, met Verstappen als basislijn. Daarop zie je dat de achterstand van Alonso steeds verder oploopt, maar in de bochten weer even wat minder wordt. Oftewel: de Spanjaard is beter in de bochten, maar minder op de rechte stukken. Op de afbeelding hieronder wordt Verstappen (blauw) vergeleken met Leclerc (rood). Daarop is te zien dat Leclerc op de rechte stukken een klein beetje sneller is dan Verstappen, al is het verschil klein, maar in de bochten wel wat tijd verliest omdat hij erg vroeg op de rem gaat (alleen in bocht veertien is hij iets sneller dan Max). Bij het uitkomen van de bocht wint hij echter weer iets van de verloren tijd terug, omdat de Ferrari SF-23 goede tractie heeft. Conclusie Red Bull heeft gemiddeld gezien de beste auto, zeker in Bahrein. Ferrari heeft echter op motorisch vlak duidelijk aan de weg getimmerd en kan zich meten met de Honda-motor achterin de RB19. Aston Martin heeft daarentegen een beest van een wagen gebouwd in de bochten. Fernando Alonso gaat ogenschijnlijk makkelijk door de bochten heen, waardoor er dit jaar enkele circuits aan gaan komen waar het team misschien wel de favoriet zal zijn. Kanttekening daarbij is wel dat Red Bull zegt dat de balans dit weekend niet helemaal op orde is. Als die problemen opgelost kunnen worden, dan kan Red Bull het gat naar Aston Martin in de bochten verkleinen of misschien wel doen verdwijnen. Tegelijkertijd zegt Alonso dat zijn team ook nog lang niet op haar best is. "Dit is een nieuw project en dit is pas de eerste race. Er zit nog veel meer potentie in, maar om nu al in de top vijf met Ferrari en Mercedes te vechten, is ongelooflijk!" Ook bij Ferrari is men tot slot nog niet tevreden. Leclerc roept al anderhalve week dat hij de beste balans nog moet vinden, al geeft hij toe dat het team uit Maranello dit weekend al een mooie stap heeft gezet. Al met al kan het een mooi seizoen worden!

Top Headlines

Oudere Top Headlines