Formule 1 regels 2023
Hoewel de F1-auto's in 2023 enigszins gelijk zijn aan die van vorig jaar, zijn er heel wat reglementen aangepast voor dit seizoen. Deze reglementen hebben zowel betrekking op het sportieve als technische vlak van de sport. Banden regels F1 in 2023 Nieuwe bandensoort in de F1 in 2023 Tot en met vorig jaar waren er vijf soorten droogweerbanden waar leverancier Pirelli uit kon kiezen: de C1 tot de C5. Pirelli koos vervolgens ieder weekend welke banden als soft, medium en hard werden genoemd. Het ene weekend werd de C3 bijvoorbeeld als soft bestempeld, terwijl diezelfde compound een week later gebruikt werd als harde band. Vanaf 2023 komt er een nieuwe band bij: de C0. Dit wordt de hardste set van alle banden. Bandentemperatuur in de Formule 1 In 2023 is er niet alleen een nieuwe compound, maar ook een nieuwe regel die betrekking heeft op de bandentemperatuur van de Pirelli-sloffen. Vanaf heden mogen de banden in de bandenwarmers nog maar opgestookt worden tot 70 graden Celsius, waar dat vorig seizoen nog tot 100 graden was. Revised Qualifying Format Tijdens minimaal twee races - het is nog niet bekend welke - test de Formule 1 nieuwe kwalificatieregels. Voorafgaand aan deze sessie wordt vooraf bepaalt met welk type banden een coureur rijdt. In Q1 is dit de harde band, in Q2 de medium compound en in Q3 de softs. Tijdens deze zogeheten RQF (Revised Qualifying Format) races krijgt iedere coureur elf sets droogweerbanden, in plaats van de gebruikelijke dertien. Hoe veel F1 races zijn er in 2023? Er vinden dit jaar maar liefst 2023 Grands Prix plaats. In eerste instantie zouden dit er 24 zijn, maar vanwege aanhoudende corona maatregelen in China is de Chinese GP wederom afgelast. Het seizoen begint in maart met de Grand Prix van Bahrein en eindigt op 26 november in Abu Dhabi. Franse Grand Prix verdwijnt, race in Las Vegas verschijnt In 2023 reist het Formule 1-circus niet meer af naar Le Castellet voor de Grand Prix van Frankrijk. Ondanks het wegvallen van de thuisrace van Pierre Gasly en Esteban Ocon , blijft de Formule 1-kalender uit 23 races bestaan. Voor de voorlaatste ronde van het kampioenschap vliegen Max Verstappen , Charles Leclerc en Lewis Hamilton naar Las Vegas , om daar een compleet nieuw stratencircuit te verkennen. De komst van de Grand Prix van Las Vegas maakt dat er dit jaar maar liefst drie Amerikaanse races op de kalender staan. Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix 2023 De Grand Prix van Nederland op CM.com Circuit Zandvoort vindt dit jaar plaats op 27 augustus augustus en is de eerste race na de zomerstop. Na de race tussen de Noord-Hollandse duinen vervolgen Verstappen en De Vries hun weg door Europa. Op zondag 3 september vindt namelijk de Grand Prix van Italië plaats in Monza. XWZ1FpKe72I Nieuwe reglementen F1-auto's in 2023 Waar de F1-bolides in 2022 een heuse metamorfose ondergingen, blijven deze in 2023 enigszins hetzelfde. Wél zijn er een paar kleine aanpassingen doorgevoerd door de FIA. Voorkomen van porpoising in de F1 Aan het begin van vorig seizoen hadden veel teams last van 'porpoising'. Bij porpoising stuitert een F1-auto door toedoen van een (te) grote hoeveelheid luchtstromen die onder een auto doorgaan. Op een bepaald moment - rond de 250 kilometer per uur - wordt de vloer van de auto in feite tegen het asfalt gezogen. Er is een omkeerpunt binnen dit proces, waarin de luchtstroom wordt afgekneld. Het gevolg hiervan is dat de neerwaartse druk verdwijnt waardoor de ophanging van de auto terugtrekt naar de gangbare rijhoogte. Een cyclus van dit proces leidt ertoe dat een F1-auto gaat stuiteren. Dit fenomeen, noemt men porpoising. Porpoising belemmert het comfort van een coureur in de auto en zou volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff tot gevaarlijke situaties kunnen lijden. Om het stuiteren terug te dringen, introduceert de FIA nieuwe regels voor het seizoen van 2023. Zo is de afstand tussen de randen van de vloer van de auto en de ondergrond verhoogd met 15 millimeter. Ook gaat het smalste stuk van de diffuser (ook wel de 'keel' genoemd) een klein stuk omhoog. Deze twee regels zouden ervoor zorgen dat de bolides een stuk minder stuiteren. Verstevigde rolbeugel De rolbeugel van een Formule 1-auto beschermt de coureur wanneer de auto ondersteboven belandt. Daarnaast zorgt dit onderdeel ervoor dat de auto niet verder rolt tijdens een crash. Althans, dat zou deze moeten doen. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2022 crashte Zhou Guanyu flink waarna zijn auto op het dak belandde. Als gevolg van de crash brak de rolbeugel af end it leidde ertoe dat de Alfa Romeo van de Chinees bleef tollen. Om te zorgen dat dit geen tweede keer gebeurt, moeten alle rolbeugels vanaf 2023 een afgeronde bovenzijde hebben. Dit zou ervoor zorgen dat de beugel minder snel blijft hangen in het grind. De regels voor de auto’s in de F1 blijven in 2023 grotendeels hetzelfde. Er zijn kleine tweaks waar de teams aan moeten voldoen, zoals een minimumgewicht van de auto (zonder benzine) dat van 798 kilo naar 796 kilo gaat. Ook past de FIA de grootte van de spiegels aan. Voorheen waren die 150 millimeter breed, dit jaar 200 millimeter. Minimale aanpassingen aan Formule 1 auto's in 2023 De auto's zelf blijven dit jaar grotendeels hetzelfde. Er zijn - buiten de rolbeugel en porpoising regels - maar twee zaken aangepast. Zo zijn de spiegels van de F1-auto's verbreed van 150 naar 200 millimeter. Ook het minimumgewicht van de auto's is aangepast: dit betreft 796 in plaats van 798 kilogram (zonder benzine).