Brawn belooft: 'Vanaf 2021 maakt niet de auto, maar de coureur het verschil'
In 2021 breekt een nieuw tijdperk aan in de wereld der Formule 1. Een totaal vernieuwd reglementenpakket moet er voor gaan zorgen dat de sport spannender wordt, een opdracht die voor de FIA, eigenaar Liberty Media én de teams een flinke uitdaging was. Nu er een officiële conceptauto is en het nieuwe regelboek op tafel ligt, kan men meer kwijt over hoe de 2021-regels zullen uitpakken.
Het Duitse Auto, Motor und Sport belicht de nieuwe 2021-auto, waarbij sportief directeur van de Formule 1 Ross Brawn zijn commentaar geeft. Het wordt duidelijk dat de verschillen tussen de beste en de slechtste auto een stuk minder worden. 'Het is niet zo dat de hele boel compleet genivelleerd wordt. Teams die hun huiswerk goed doen en een goede auto bouwen zullen sneller zijn dan teams die dat niet doen. Maar in plaats van dat die teams nu twee seconden sneller zijn, is dat vanaf 2021 nog maar een paar tienden.'
Auto's worden meer hetzelfde, rol coureur wordt vergroot
Zodoende denkt Brawn dat de factor 'rijderskunsten' een grotere rol gaat spelen in het nieuwe tijdperk. 'Doordat de introductie van de nieuwe regels en het budgetplafond tegelijk gaan, zullen de naweeën van de huidige krachtsverhoudingen ook in 2021 nog wel aanwezig zijn. Het is niet zo dat het minst presterende team opeens bovenaan staat over twee jaar. Maar het is zeker dat na een jaar of twee, de boel nog weer een stuk bij elkaar ligt. Mijns inziens kan een goede coureur dan echt het verschil maken. Sterker nog, een goede coureur zal gaan compenseren voor een slecht presterende auto.'
Met het nieuwe concept van de Formule 1-auto proberen de betrokken partijen verschillende doelen te bewerkstelligen. Naast het feit dat de kosten van de autoproductie drastisch zullen verminderen, wordt ook het volgen op korte afstand een stuk makkelijker. Bovendien speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol. Men is er van overtuigd dat meer mensen, in het bijzonder jongeren, zich meer aangetrokken gaan voelen tot de Formule 1. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)