Leclerc schetst het probleem dat een opmars van Verstappen kan stuiten

Max Verstappen start de GP van Saoedi-Arabië door een probleem in de kwalificatie slechts vanaf P15, maar iedereen verwacht dat de Red Bull-coureur zich snel een weg naar voren zal banen. Toch zijn er enkele dingen die hem tegen kunnen zitten. Natuurlijk is het zoals altijd het devies om weg te blijven van chaos, zeker in de eerste ronde, en niet te veel risico te nemen. Het is iets wat Verstappen de laatste jaren zeer goed weet te lukken, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Sergio Perez schetst dat probleem. "Betrouwbaarheidsproblemen zijn er altijd, zeker op dit circuit. Het is heel makkelijk om schade te veroorzaken aan de auto's, maar hopelijk zal dat op zondag niet het geval zijn." DRS-trein Als al het stof na de eerste ronde(n) en de mogelijke, bijbehorende chaos is neergedaald, dan is er volgens Charles Leclerc echter een ander probleem waar hij en Verstappen tegenaan kunnen lopen. Beiden starten ze namelijk niet vooraan het veld, maar diep in het middenveld. De Ferrari-coureur heeft een straf van tien gridplaatsen, waardoor hij na zijn tweede plek in de kwalificatie bij de start van de race enkele plekken voor Verstappen staat (P12 vs. P15). In het middenveld zit alles echter zo dicht op elkaar dat het gevaar bestaat dat er een DRS-trein ontstaat, zo vertelt de Monegask. "Het wordt heel lastig, want de racepace van iedereen is zeer vergelijkbaar." "Onze racepace is dit weekend wat sterker dan twee weken geleden, en dat is goed. Maar ik betwijfel of inhalen makkelijk gaat zijn, want het middenveld zit zo extreem dicht op elkaar qua racepace. Dan krijg je kans op DRS-treintjes en dat kan de situatie heel lastig maken", denkt Leclerc. Kansen Voor Verstappen en Leclerc zijn er op papier weinig grote kansen om een eventuele DRS-trein te omzeilen. Bandenleverancier Pirelli heeft de ideale strategie uitgestippeld en dat is een eenstopper. Er is dus op papier slechts een keer kans om een undercut uit te voeren. Voor Verstappen vormt het wel een kans, want waarschijnlijk zal niemand op een pitstop van de Nederlander reageren: hij is immers volgens iedereen toch ongenaakbaar. Langszij komt hij toch wel. Voor Leclerc is het misschien een ander verhaal. In Saoedi-Arabië is de kans op een safety car echter 100%, als we naar de eerste twee edities kijken tenminste. Dat kan nog veel opschudding en kansen zorgen, maar ook kan het ervoor zorgen dat een undercut juist verkeerd uitpakt. Als je net je pitstop hebt gemaakt en er vervolgens een safety car op de baan komt, dan verliest de concurrentie veel minder tijd tijdens hun pitstops. Al met al staat ons een mooie race te wachten op zondag!

Top Headlines