Radiotranscript: Stilte Verstappen en irritatie Perez bij interne Red Bull-strijd om snelste ronde
Red Bull heeft Max Verstappen in de slotfase van de Grand Prix van Saoedi-Arabië meerdere malen verzocht zijn tempo te verminderen, voordat hij alsnog de snelste ronde van de race neerzette. Een transcript van de laatste vijftien ronden van de Grand Prix in Djedda onthult de volledige dialoog tussen Verstappen en zijn engineer Gianpiero Lambiase. Niet al het radioverkeer wordt namelijk op tv uitgezonden. De Nederlander reed op plek twee en was in de achtervolging op Sergio Perez toen hij in ronde 36 het team vroeg om alle data te checken, omdat hij een probleem dacht te horen en voelen aan zijn aandrijfas. Red Bull had zijn aandrijfas eerder al vervangen nadat deze het in de kwalificatie had begeven, en het team koos er op zondag ook nog eens voor om een eerder gebruikte versnellingsbak terug te installeren in de RB19, terwijl deze eerder in het weekend al was vervangen. Perez meldde bij zijn engineer Hugh Bird ook een probleem met zijn remmen, wat na een eerdere uitvalbeurt van Albon wegens remproblemen zorgwekkend was te noemen. Hieronder de transcripten van al het radioverkeer in het slot van de race. GP is de engineer van Verstappen (VER), HB de engineer van Perez (PER). Verstappen en Perez krijgen problemen Verstappen negeert Lambiase Nadat hij het probleem had gemeld, kreeg Verstappen in ronde 39 te horen dat hij moest mikken op rondetijden van 1.33,0, wat meer dan een halve seconde langzamer was dan zijn vorige ronde. Perez' engineer gaf dezelfde instructie door aan zijn coureur. Het lijkt er dan ook op dat het team ervoor koos om het racetempo te controleren, gezien de betrouwbaarheidsproblemen die ze ondervonden. Christian Horner bevestigde dit al. Als Verstappen tussen ronde 39 en 43 vijf keer door zijn engineer op de hoogte wordt gesteld van zijn richttijd, reageert hij niet en blijft hij tijden halverwege de 1.32 rijden. Wat volgt is een enigszins verhitte woordenwisseling tussen Perez en zijn engineer, nadat hij Verstappens rondetijd te horen heeft gekregen. Verstappen verlaagde vanaf ronde 46 uiteindelijk zijn tempo, zijn rondetijden zakte tot in de 1.33 en hij legde zich - in zijn woorden - neer bij de tweede plek. Maar nadat hij zijn engineer had gevraagd wat de snelste ronde was, zette de Nederlander op weg naar de finishvlag toch nog de snelste rondetijd neer. Het leverde Verstappen een extra punt op zo voorkwam hij dat Perez de leiding in het kampioenschap overnam, in een raceweekend dat de Nederlander vond dat hij had moeten winnen, nadat hij elke training had geleid. Radioverkeer in de slotfase