Onthuld: Eerste details over een verrassend nieuw potentieel F1 team

Volgens verschillende bronnen die wij spraken tijdens het GP-weekend in Saoedi-Arabië, maar die anoniem wensen te blijven, verwacht de FIA ten minste drie en mogelijk zelfs vier aanvragen van potentiële nieuwe toetreders tot de Formule 1. De aanvragen worden gedaan met het 'Expressions of Interest-proces', zoals hier aangekondigd . Hoewel het Concorde Agreement , het document waarin commerciële verplichtingen van F1-rechtenhouder Liberty Media en de teams gezamenlijk zijn vastgelegd, momenteel rekening houdt met tien F1-teams, wordt aangenomen dat het document gebruikt kan worden tot twaalf teams. Daarnaast bepaalt artikel 8.6 van het sportreglement van de F1 dat niet meer dan 26 auto's zullen worden toegelaten tot de koningsklasse, waarvan er twee worden ingezet per team. Afgezien van de vraag of de F1 het recht heeft om een of meerdere potentiële teams te blokkeren, is de belangrijkste vraag: Wie zijn die vier teams? Om te beginnen is Andretti vergevorderd. Tijdens een persconferentie kondigde het bedrijf Cadillac aan als partner, nadat het eerder had gesproken over een technische overeenkomst met Alpine. Zoals eerder bekendgemaakt , heeft voormalig technisch directeur van Renault/Alpine Nick Chester onder de vlag van Top Tier een aantal ervaren medewerkers aangetrokken om een begin te maken met de conceptmodellering van een auto voor 2026. Hoewel het management van Alpine ten stelligste ontkent dat Top Tier een overeenkomst heeft om de faciliteiten in Enstone te gebruiken voor modelbouwdoeleinden, zijn bronnen binnen de paddock ervan overtuigd dat er wel degelijk een bepaalde overeenkomst bestaat. Mogelijk is het slechts een kwestie van tijd voordat Top Tier de windtunnel ingaat en/of de leidinggevenden van het Franse team op de hoogte zijn... De tweede partij is Panthera, maar de vooruitzichten van het project lijken onzeker en of de opdrachtgevers het allemaal voor elkaar krijgen voor D-Day (30 april) valt nog te bezien. Hoe dan ook, het heeft te maken met stevige tegenstand. Dan is er nog HiTech, de Formule 2- en 3-ploeg onder leiding van Oliver Oakes, de voormalige wereldkampioen karting die tijdens Nikita's vroege carrière zijn slag sloeg met de Mazepins. Hoewel Oakes ontkende (in een e-mail aan RacingNews365 ) dat HiTech nog steeds banden heeft met de gesanctioneerde Russische familie, zijn er nog steeds een aantal verdachte aanwijzingen. De FIA (en de F1) zijn logischerwijs op hun hoede voor een dergelijke connectie. Follow the money... Dan is er een Zwitsers project dat oorspronkelijk werd onthuld door RacingNews365 waarover weinig bekend was, behalve dat het wordt geleid door Craig Pollock, die British American Racing oprichtte door Tyrrell over te nemen en het traditionele Britse team om te vormen tot BAR. Het team groeide uit tot het huidige Mercedes Formule 1-team, waarbij ze gebruik maken van hetzelfde adres en dezelfde basisgebouwen en faciliteiten, al is er in de afgelopen twintig jaar wel het een en ander veranderd en verbouwd. Nadat we getipt waren dat Pollock, die Jacques Villeneuve vanuit de CART naar de F1 bracht voordat hij BAR oprichtte, oorspronkelijk het idee had om een EDI-team ((Equality, Diversity and Inclusion)) op te richten - dat streeft naar een 50/50verdeling tussen mannen en vrouwen binnen het gehele team - benaderde RacingNews365 de Schot. Zoals verwacht hield hij de lippen stijf op elkaar, behalve dat hij de tot nu toe vereiste EoI-documentatie had ingediend - wat ieder geval bevestigd werd door FIA-bronnen - en dat hij in gesprek was met enkele serieuze investeerders. Wie zouden zijn geldschieters kunnen zijn? Geruchten in Djedda brachten Pollock in verband met een aantal mensen uit Saoedi-Arabië, die naar verluidt graag a) een F1-team willen dat het Koninkrijk officieel vertegenwoordigt in plaats van 'slechts' een promotor en wereldwijde partner van de sport te zijn en b) dit te doen in combinatie met een operatie die gelijkheid, diversiteit en inclusiviteit (EDI) als kernwaarden heeft. Daarom heeft RacingNews365 exclusief met Prins Khalid, voorzitter van de Saoedische Motorsport Federatie, gesproken voor een reactie op de situatie. "Het bevindt zich nog in een zeer vroeg stadium", gaf de prins toe, eraan toevoegend: "Er zijn veel haalbaarheidsstudies, er zijn veel dingen die we nog moeten doen en overwegen. Het is nu een stuk gemakkelijker om aan de Formule 1 deel te nemen, maar er is nog veel te doen voordat we de definitieve beslissing nemen." Prins Khalid zei verder: "Hopelijk kunnen we dingen op korte termijn regelen en niet later, want later instappen in de Formule 1 kost veel meer. We kijken er uitgebreid naar en we hebben veel belangstelling." Hij gaf echter niet toe dat een EDI-project werd overwogen en zei slechts: "Het is nog te vroeg om op dit soort details in te gaan." Geen ontkenning dus... Tijdens een eerdere persconferentie gaf de Saoediër echter toe dat het Koninkrijk hoopte om van de motorsport in het land een winstgevende business te maken. Hij voegde eraan toe: "Het is ons doel om de knowhow, ervaring en expertise naar Saoedi-Arabië te brengen. Het is niet alleen ons doel om races te organiseren. We willen een grotere rol spelen in de Formule 1, we mikken op een Saoedisch team. Op een dag in de nabije toekomst willen we Saoedische monteurs hebben, misschien kunnen we hier auto's gaan produceren en misschien kunnen we een deel van het hoofdkwartier (van een team, red.) naar Saoedi-Arabië verplaatsen." De ambities en doelstellingen zijn er dus, EDI voldoet duidelijk aan een aantal wettelijke en maatschappelijke voorwaarden, de financiering is overduidelijk geen probleem. Pollocks eerdere ervaringen met het managen van een coureur en twee F1-teams zullen uiteraard goed van pas komen. Op die basis is het lastig voor te stellen dat de FIA de Expression of Interest zal afwijzen. Daarnaast wordt het voor de F1 en de teams lastig om een Saoedische deelname te blokkeren op commerciële gronden. Uiteindelijk zal het neerkomen op koninklijke steun, zoals altijd het geval is in Saoedi-Arabië.

Top Headlines