Hoe heeft Red Bull het seizoen omgegooid vanaf de GP van Spanje?
Red Bull is bezig aan een aanzienlijke verbetering vergeleken met het begin van het seizoen. Het openingsweekend in Australië merkte je dat Max Verstappen Mercedes niet bij kon houden, in Oostenrijk, Duitsland en Hongarije zagen we een hele andere auto. Hoe kan dit?
'Aan het begin van het seizoen merkte je dat Verstappen vooral vierde en vijfde plaatsen pakte. Hij had in Monaco weliswaar tweede moeten worden, maar hield er vooralsnog maar weinig podiumplekken aan over', aldus een van de Motorsport-correspondenten.
De wedstrijden daarna volgde er een plotse verbetering in prestaties van de RB15. Vanaf Oostenrijk zat Red Bull er tijdens de kwalificaties al veel meer bij en tijdens de races kon Verstappen serieus meedoen voor de overwinning in drie van de vier Grands Prix. Maar hoe heeft Red Bull het roer zo scherp om kunnen gooien?
Red Bull past de voorvleugel aan
Het hoogste punt van de voorvleugel is na de Grand Prix van Spanje gecentreerd, waarmee ze het grootste deel van de downforce in het midden van de vleugel genereren. Aan de zijkanten loopt de nieuwe vleugel af, zodat ze de luchtstroom langs de banden kunnen leiden. Dit heeft een dusdanige impact op de auto gehad dat vanaf dit moment de RB15 beter te besturen was en inliep op Mercedes.
De aanpassing in luchtstromen heeft gezorgd voor een betere balans in de RB15 waardoor beide coureurs de afgelopen paar races minder moeite hadden met de bolide op de baan te houden. Een volledige analyse is te vinden op het Youtube-kanaal van Autosport . (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)