Coureurs juichen startmaatregelen FIA massaal toe: "Dat helpt"

In de Formule 1 Grand Prix van Bahrein was het Esteban Ocon die zijn auto verkeerd positioneerde op de startgrid, hetgeen de start van een hele rits aan straffen betekende. Twee weken later maakte Fernando Alonso zich schuldig aan hetzelfde vergrijp, wederom met een tijdstraf tot gevolg. Twee uit twee, een score die de FIA deed besluiten de gridslots wijder te maken. Door het midden loopt nu een extra lijn, zodat de coureurs met de neus van hun auto's deze lijn kunnen volgen. Het was een dankbaar thema voor een vragenrondje tijdens de persconferentie voor de GP van Australië. Om maar eens met één van de slachtoffers te beginnen: Fernando Alonso. "Blijkbaar is het dit jaar nóg lastiger geworden om je positie op de grid te vinden", zo begint Alonso. "Dat blijkt wel uit die twee straffen in de eerste twee races. Dat is een beetje vreemd, te meer omdat ik niks heb veranderd in mijn aanpak ten opzichte van vorig jaar." Alonso legt uit wat ongeveer de procedure is en dat een coureur nauwelijks naar voren kijkt om zijn startpositie te bepalen: "Je kijkt naar één kant de cockpit uit. We richten ons op de gele lijn aan de zijkant, aan de hand waarvan we niet verder doorrijden naar voren. Misschien dat dat afleidt. Maar ik maakte een fout en zal proberen dit weekend iets scherper te zijn om een straf te voorkomen." Voor wat betreft de nieuwe maatregelen is Alonso gelukkig. "Die lijn door het midden zal niet veel helpen, omdat je dus opzij kijkt. Maar die 20 centimeter extra breedte voor de startpositie, helpt denk ik wel. Misschien dat dit op Monaco weer net wat anders is, omdat je daar de auto sowieso al schuin positioneert, maar dan moeten we daar bekijken hoe we dat aanpakken." Debutant Logan Sargeant viel het meteen op hoe lastig het is om met een F1-auto je positie te vinden: "Ik kom vers uit de Formule 3 en de Formule 2 en in die auto's zag je alles prima. Maar ik merkte al meteen dat je in een F1-auto niks ziet. Je moet daarom een referentiepunt op de muur links of rechts van je nemen om te bepalen hoe ver naar voren je de auto neerzet. Het is in de F1 echt lastiger, dus ik ben niet verbaasd door de worstelingen." Nyck de Vries bevestigt desgevraagd dat je 'letterlijk niks kan zien' en geeft aan dat je je voor een deel ook richt op je voorganger. "En dat is het nog een beetje gokken waar je precies rijdt." Nico Hulkenberg en Pierre Gasly zijn het met de meerderheid eens: "Het is goed dat we iets meer ruimte krijgen."

Top Headlines