Ferrari probeerde geniepige truc uit te halen om straf te 'ontwijken'
Terwijl Max Verstappen vooraan het veld fluitend alle chaos wist te ontwijken, gebeurde er achter hem van alles. Bij de laatste herstart, volgend op een rode vlag na een crash van Kevin Magnussen, ging het he-le-maal mis. Carlos Sainz tikte Fernando Alonso in de rondte, Pierre Gasly en Esteban Ocon crashten hard en Logan Sargeant schakelde Nyck de Vries uit. Er werd na al die incidenten één straf uitgedeeld: Sainz kreeg een vijf seconden straf. De Spanjaard reageerde verbouwereerd toen hij kort voor de laatste ronde van de race te horen kreeg dat hij bestraft was. De vijf seconden straf betekende namelijk dat hij ver terug zou gaan vallen. De coureurs zouden immers na een veredelde paradetocht achter de safety car over de finish gaan rijden. Tien autolengtes Sainz, op dat moment rijdend op P4, kreeg van zijn Ferrari-team nog een tip om mogelijk toch nog in de punten te finishen. Achter de safety car mag een coureur namelijk maximaal tien racelengtes afstand van zijn voorganger houden. De Spanjaard kreeg van zijn team de opdracht om die maximale lengte vast te houden, om vervolgens op het laatste moment het gaspedaal vol in te drukken, om zo het gat naar de coureur voor hem razendsnel te dichten. De hoop van de Italiaanse formatie was dat Sainz door de laatste honderden meters vol gas te gaan nog een gat zou kunnen creëren naar de coureurs achter hem. "Je mag tien autolengtes tussen jezelf en Alonso laten. Laat een gat van tien lengtes vallen en dan kan je daarna pushen. Tien lengtes, en pushen, waardoor je op het laatste moment het gat dicht", zo klonk de engineer van Sainz over de radio. Achter de safety car mag niemand inhalen, dus slechts één onoplettende concurrent was goed genoeg geweest voor een gat, waardoor Sainz van P4 misschien niet helemaal weg zou vallen tot buiten de punten. F1-coureurs zitten echter niet onoplettend achter het stuur, zo ondervond ook de Spanjaard, die alsnog terugzakte naar P12. Bijna lukte het hem, want als Yuki Tsunoda een halve seconde langzamer was geweest, dan had Carlos toch nog een puntje gescoord. Nico Hulkenberg hielp Sainz onbewust, want de Duitser kreeg in die ronde achter de safety car motorproblemen en liet daardoor een gaatje vallen. Achter hem was iedereen echter scherp: nul punten voor Sainz. Tenzij het protest van Ferrari wordt gehonoreerd .