Waarom de safety car geen Formule 1-auto is

Voor het antwoord moeten we eerst terug in de tijd. Tijdens de Canadese Grand Prix in 1973 was er voor het eerst een safety car op de baan te zien, een gele Porsche 914. De eerste keer dat deze auto de baan op reed, nam hij de verkeerde positie in, waardoor een coureur per ongeluk een ronde op achterstand kwam te staan. Het duurde vervolgens een paar uur voordat er een race-uitslag was. Het merk van de safety car veranderde vaak. Lamborghini, Porsche, Opel en zelfs een FIAT is een safety car geweest. Hun belangrijkste taak: de veiligheid van de coureurs op het circuit waarborgen tijdens een incident. De safety car in de Formule 1 anno 2023 wisselt af tussen de Aston Martin Vantage en de Mercedes-Benz AMG GT R. De Aston Martin en de Mercedes van dit jaar hebben het vermogen om makkelijk boven de 300 km/uur te rijden, maar doen dit bewust niet. Daarom heb je ook geen F1-auto's nodig die makkelijk de 300+ aantikken. Natúúrlijk zijn er nog veel meer (praktische) redenen en die zetten we uitgebreid uiteen in onderstaande video. jVUbr1xyn1Q

Top Headlines

Oudere Top Headlines