Goed nieuws voor Red Bull en F1 over DRS na geklaag coureurs

De bezorgdheid van de Formule 1-coureurs over de manier waarop DRS wordt ingezet, zal tijdens een komende vergadering van de Sporting Advisory Committee worden besproken, zo heeft RacingNews365 begrepen. In die adviescommissie zetelen afgevaardigden van alle teams, de Formule 1 en de FIA en wordt er over eventuele regelwijzigingen gesproken. De beslissing van de FIA om de belangrijkste DRS-activeringszone in te korten tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan leidde tot wijdverspreide ontevredenheid op de grid en resulteerde in een glansloos spektakel tijdens het sprintweekend op het Baku City Circuit. Het bestuursorgaan heeft ondanks de bezorgdheid van vele coureurs de grootte van de zones voor het raceweekend in Miami opnieuw verkleind. Twee van de drie DRS-zones werden ingekort. Tijdens de drivers briefing van het GP-weekend in Miami hebben de coureurs hun klachten ingediend bij de FIA. George Russell, voorzitter van de coureursvakbond, vertelt aan onder meer RacingNews365: "Dit gaat zeker tot verandering leiden." "Ik begrijp het standpunt van de FIA, maar het is niet zo simpel om iets van het ene op het andere moment veranderen. Er zijn ook andere elementen om rekening mee te houden. Alle 20 coureurs kwamen tot de conclusie dat we het liever iets te makkelijk dan iets te moeilijk hebben, want als het inhalen te makkelijk is, creëert het een iets spannendere race. Iets te moeilijk zorgt voor een saaie race. In dat opzicht is het beter om aan de 'veilige kant' te gaan zitten." Het punt duidelijk gemaakt In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt Lando Norris waarom het dit jaar lastiger is om in te halen. "Vergeleken met vorig jaar is de manier waarop iedereen de auto afstelt, veranderd. Nu kies je vaker voor een set-up met weinig downforce, omdat de meeste downforce toch van de vloer komt. Daarom kan je 'wegkomen' met dat soort set-ups, met kleinere achtervleugels enzo. Dat zorgt ervoor dat de slipstream minder effect heeft, auto's efficiënter zijn en het lastiger te volgen is. Nu de auto's dit jaar weer meer downforce hebben, creëert het ook meer vuile lucht." "Vorig jaar waren er al bijna geen inhaalacties in Miami en alsnog heeft de FIA de DRS-zones ingekort. Dat punt hebben wij als coureurs aan de FIA duidelijk gemaakt. Als je kijkt naar vorig jaar, loop je al achter de feiten aan. Dat moet je niet gebruiken om te gokken hoe lang de DRS-zones moeten zijn. Er is genoeg bewijs om aan te tonen dat het racen dit jaar lastiger is dan vorig jaar. Er zijn verschillen." "Als je naar een circuit als Australië gaat, was het misschien wat makkelijker. Als je naar een circuit gaat waar men met een afstelling met minder downforce rijdt, is het extreem moeilijk. De slipstream is minimaal, vuile lucht is nog steeds een ding - het is niet zo dat deze auto's er vanaf zijn en dat het makkelijk is om te volgen, het is nog steeds moeilijk om te volgen." Inkorten? Verlengen! Dat wil Norris althans. "Ik zie niet in waarom je geen langere DRS-zone zou willen hebben. Ik zie geen nadeel. Ik denk dat je geen inhaalacties wilt die super makkelijk zijn, maar het is beter om te lange dan te korte DRS-zones te hebben, want als je sneller bent, kom je ze uiteindelijk toch nog voorbij en kun je ze nog steeds verslaan." Goed nieuws voor Red Bull? RacingNews365 heeft begrepen dat de gesprekken met de coureurs voor verandering hebben gezorgd bij de FIA en dat de autosportbond verderefeedback van de coureurs verwelkomt in de aanloop naar een geplande SAC-vergadering, gedurende welke een reeks aan verschillende onderwerpen op de agenda staat. Als er wijzigingen worden aangebracht aan de DRS-zones, dan zal dat hoe dan ook het meeste effect hebben op Red Bull. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez heeft namelijk het meest efficiënte DRS-systeem. Langere DRS-zones zullen voor Red Bull méér positief effect hebben dan voor de rest, terwijl kortere DRS-zones juist méér negatief effect zullen hebben op het team van Verstappen en Red Bull vergeleken met de rest. Door deze ontwikkeling lijkt het er in ieder geval op dat de zones in de toekomst niet meer zo 1, 2, 3 zullen worden ingekort door de FIA. Wat dat betreft is het goed nieuws voor Red Bull en krijgt ook Helmut Marko zijn zin. Hij was er namelijk van overtuigd dat het inkorten van de DRS-zones alleen maar wordt gedaan om Red Bull af te remmen. "We moeten ermee ophouden om met dit soort manipulatieve trucjes in te grijpen", riep de Oostenrijker, die Mercedes leek aan te wijzen als één van de veroorzakers van de jacht op Red Bull. Hij zei helemaal klaar te zijn met het 'geklaag' van Mercedes: "Het is bizar dat uitgerekend Mercedes jammert."

Top Headlines

Oudere Top Headlines