Hoe Verstappen zelf zijn winnende tactiek bepaalde in Miami
Max Verstappen wist van P9 naar P1 te rijden in Miami. Hij begon echter voorzichtig aan de race, zo vertelt hij terugblikkend aan onder meer RacingNews365 . "Het was een goede race! Aan het begin was het een kwestie van uit de problemen blijven, want de mensen om me heen wilden natuurlijk graag posities winnen." "Wetende dat je een snelle auto hebt, probeer je zodra alle kruitdampen zijn opgetrokken een voor een met iedereen af te rekenen. Dat ging heel goed. Ik ging zelfs een keer drie breed op de eerste bocht af, dat was heel entertainend!", glundert hij. "Daarna hadden we goede pace en kon ik voor mijn banden zorgen. Zodra ik in de schone lucht zat, ging het erom dat we het doel qua aantal ronden op de harde band haalde. Halverwege de stint wist ik niet zeker of het ging lukken, maar zodra ik dicht in de buurt kwam van die hoeveelheid ronden dacht ik 'oke, dit is mooi'." "Toen begon ik te pushen, zodat ik het gat weer kon vergroten. Dat heeft mijn race 'gemaakt', denk ik, want zodra we een pitstop maakten had ik de versere banden tot aan het einde van de race. De banden waren deze zondag wat fragieler, maar daarna had ik een goede battle met Checo. We waren vrij om te racen en we hadden een mooi gevecht. Het belangrijkste is dat we elkaar niet hebben geraakt." Tactiek In tegenstelling tot Perez begon Verstappen niet op de medium maar op de harde band. Dat wilde hij eigenlijk meteen na de kwalificatie al, zo vertelt de regerend kampioen. Na groen licht van de strategen ging hij inderdaad op de witte 'sloffen' van start. Hij legt uit waarom hij per se de harde banden wilde. "Al op zaterdag vroeg ik me ook al af of het een gok zou zijn, samen met mijn engineer. Toen hadden we daar al een duidelijke mening over, maar natuurlijk moet je het overleggen met het team, met de strategen. Qua totale racetijd zaten de twee verschillende strategieën volgens hem niet ver uit elkaar." Wel nam hij zo een risico. Toch liet Max zich daardoor niet van de wijs brengen. "Als je op de harde band start, dan is er natuurlijk een groter risico, want we hadden maar een set harde banden. Als je dan een lekke band krijgt, dan wordt je race lastiger", zo doelt hij op een in dat geval vrijwel gegarandeerde tweestopper. "Ik durfde die gok echter te nemen en het andersom aan te pakken." "Andersom, met een start op medium banden, had ik ook door het veld heen kunnen gaan, maar ik dacht dat ik op de harde banden misschien een net wat betere kans zou hebben. In ronde 14 lag ik volgens mij al op een podiumpositie, dus vanaf dat moment reed ik in schone lucht en kon ik voor mijn banden zorgen."