Stoddart lyrisch: "Verstappen staat bovenaan de lijst van Formule 1-legendes"
In zijn column na de race voor RacingNews365 voormalig Formule 1-teambaas Paul Stoddart dat Max Verstappen de uitgesproken favoriet is voor het coureurskampioenschap, na zijn verpletterende optreden voor 'dreamteam' Red Bull, en vraagt hij zich af waarom Fernando Alonso de enige coureur is die nog enigszins in het spoor van Red Bull kan blijven. Verstappen een legende Het was een interessante race vanuit het Red Bull-perspectief. Er kan geen twijfel meer over bestaan dat zij dit jaar kampioen zullen worden bij de constructeurs. Max liet zien hoe geweldig zijn pace is, ongeacht vanaf welke plek hij start. De rode vlag in de kwalificatie was wat ongelukkig voor sommige coureurs, maar zeker voor Verstappen, die zijn eerste ronde af moest breken vanwege een fout. Hij liet op zondag zien dat hij in staat was om zich terug te vechten en in dat proces zorgde hij op geweldige wijze voor zijn banden. Binnen tien ronden stond hij op het podium. Sergio reed ook een goede race en ik denk niet dat hij veel meer had kunnen doen. Hij maakte geen fouten, maar werd simpelweg overtroffen door Verstappen die zijn banden 40 ronden lang mee liet gaan. Als iemand er geld op in wil zetten dat Max dit jaar niet voor de derde keer wereldkampioen wordt, dan hebben ze meer lef dan ik, want hij heeft 'm al zo goed als in zijn zak! Ik denk dat Verstappen beter is dan menig F1-legende, zoals Ayrton Senna, Nigel Mansell, Alain Prost, Michael Schumacher en Lewis Hamilton. Hij staat tussen dat rijtje namen, zo niet helemaal bovenaan als nummer één, misschien op gelijke hoogte met Schumacher. We hebben helaas nooit kunnen zien hoe Senna zijn carrière afsloot, door die tragedie 29 jaar geleden, maar wat betreft alle andere coureurs die ik noem, denk ik niet dat ze - op Michael na - zo goed zijn. Natuurlijk zal uit de records blijken dat Lewis ook in die groep zit, maar ik schat Max hoger in dan Lewis. Red Bull op weg naar dominantie Ik denk dat het kampioenschap voorbij is. Het gaat er alleen om met welk verschil Red Bull het constructeurskampioenschap gaat winnen. Waarschijnlijk gaat Max de titel bij de coureurs winnen, maar dat mag niets afdoen aan de prestaties van Sergio, want hij rijdt beter dan ik hem ooit heb zien rijden. Terugkijkend naar 2014-2015, als je het vergelijkt met die gloriejaren van Mercedes, dan is dit net zo goed als, zo niet beter dan, dat. Dat Adrian Newey deze week weer een nieuw contract tekende, laat natuurlijk zien dat het dreamteam bij elkaar blijft. Dus met die stabiliteit zie ik niet snel iets veranderen. Geen enkel team is gebouwd rond één man, maar ik denk dat Newey daar het dichtste bij in de buurt komt. Het dichtst bij een team dat is gebouwd rond één man en zijn talent. Vanuit het oogpunt van Red Bull is het heel goed, maar ik denk dat zij het dominante team zullen blijven, tenminste tot en met 2025, waarna we weer veranderingen zullen zien aan de reglementen. Dit jaar krijgen we volgens mij een demonstratie van absolute dominantie. Mercedes en Ferrari falen Sluwe vos Fernando Alonso is de enige die nog aan de staart van de Red Bulls kan blijven hangen. Hij doet het race na race, hij bewijst dat het kan, en de grote teams moeten zich echt afvragen: 'Hoe doet Fernando dat?' en 'Waarom lukt het hen steeds niet?' Ja, we zien af en toe tekenen van briljantie bij George Russell en Lewis Hamilton, maar ze lijken dit jaar niet echt de aansluiting te vinden. Helaas zijn de twee Ferrari's zijn daarentegen rampzalig op dit moment. Ferrari heeft gewoon totaal geen racepace, om over de fouten nog maar te zwijgen. In de race kwam de arme Carlos Sainz de pits in, en het was vrij duidelijk dat hij zo hard binnenkwam dat een snelheidsovertreding onvermijdelijk was, terwijl Charles Leclerc tijdens de race nergens te bekennen was. Ik zou nu echt niet graag de teambaas van Ferrari willen zijn. Fred Vasseur is een goede teambaas, maar normaal gesproken is er meer dan één persoon nodig. Je hebt momenten dat het er niet alleen om draait wat je technisch doet, je hebt ook een beetje geluk nodig, en Ferrari heeft gewoon geen geluk. Leclerc en Sainz zijn waarschijnlijk de twee ongelukkigste coureurs op de grid, maar je kunt zeggen dat je je eigen geluk maakt, en het is eerlijk om te zeggen dat ze het beter zouden moeten doen. Vorig jaar waren er fouten met strategieën, en dit jaar lijken het meer rijdersproblemen te zijn, maar hoe je het ook wendt of keert: Ferrari blijft problemen hebben. Voor Mercedes was Hamilton nergens te bekennen. Ik vond dat Russell een goede race reed, gezien de situatie, en een paar goede inhaalacties had. Hij eindigde ongeveer daar waar hij zou hoort te staan. Maar toch, ze hebben het tempo niet. Als je echt aardig wilt zijn, dan zeg je dat ze een halve seconde boven het tempo van Red Bull zitten, en dat kun je gewoon niet goedmaken. Imola wordt interessant. Het is de eerste Europese race van het seizoen, maar het is de eerste van een triple header, want ze gaan rechtstreeks naar Monaco en dan naar Spanje. Het wordt interessant om te zien wie zich uit het slop kan trekken.