F1-coureurs juichen nieuwe regels over gridstraffen toe
In de regelementen stond al enkele jaren beschreven dat je per seizoen maximaal drie verbrandingsmotoren straffeloos aan kunt spreken. Echter, de F1-kalender dijt steeds verder uit, dit seizoen met inbegrip van liefst zes sprintraces. Mede daarom heeft men besloten een vierde 'gratis' verbrandingsmotor aan de poule toe te voegen. Nu volgt dus pas bij een vijfde ICE een eerste gridstraf. "Ik had die regelwijziging hard nodig", zo oppert Lando Norris ten overstaan van onder andere RacingNews365. "Ik ben mijn eerste motor al sinds de openingsrace kwijt, dus voor mij is dit heel mooi. Natuurlijk is het verlies van die eerste motor nadelig voor mij, maar dit is een opsteker. Ik ben hier heel blij mee." Een logisch besluit Ook Yuki Tsunoda knikt instemmend als de extra motor ter sprake komt: "De meesten van ons spreken een extra motor aan, dat was vorig jaar in ieder geval wel zo, waardoor er altijd wel iemand achteraan moest starten. Het is dan ook logisch om het aantal motoren op te hogen." Ferrari-teambaas Fred Vasseur ondertussen legt uit waarom eigenlijk alle teams ook wel voorstander waren van de nieuwe regel: "We reden al met drie motoren per seizoen toen er nog achttien races op de kalender stonden", zo begint hij. "Nu zitten we op 23 à 24 races, waarbij op meer en meer zaterdagen de motoren tot het uiterste gepusht worden. En als aan het einde van het seizoen iedereen een keer een straf heeft moeten incasseren, of als we net zoals op Monza 2 à 3 jaar geleden iedereen tien plaatsen straf zien pakken, is het waarschijnlijk beter om een extra motor toe te kennen."