Teambazen tegen noodgreep voor beter inhalen: 'De sport is manisch-depressief'

Natuurlijk waren er wel inhaalacties in Bakoe en Miami. Maar op de vaak smalle stratencircuits was het ook zo dat er veelvuldig zogenaamde DRS-treintjes ontstonden. Diverse coureurs die achter elkaar reden, zonder echt in staat te zijn om de voorligger in te halen. Een probleem dat al langer bestaat. Noodgrepen als het inkorten van DRS-zones helpen niet om het inhalen te verbeteren, zeker niet als auto's redelijk dezelfde racepace hebben. Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt overhaaste beslissingen niet de juiste methode om dit probleem aan te pakken. "In deze sport hebben we de neiging om manisch depressief te zijn. Van uitbundigheid naar depressie. Als het goed gaat, dan is het geweldig. Hebben we een race die niet zo geweldig is, dan praten we er natuurlijk over", zegt hij tegenover de media, waaronder RacingNews365 . "Veel dingen zijn uit hun verband gerukt, om krantenkoppen te creëren. Ik denk dat we gewoon moeten zien of we een patroon hebben dat zich voortzet: is inhalen moeilijker of niet? Zitten de twintig auto's binnen een seconde? Is dat het juiste om te hebben of niet? En creëren we te veel downforce? Dat alles heeft voor mij niet het juiste antwoord. We moeten een basis vinden voor de komende races, kijken of we iets kunnen verbeteren." Verkleinde DRS-zone speelt een rol Het niet inkorten van DRS-zones had, zeker in Bakoe inhalen kunnen versterken, geeft Wolff aan. Red Bull-teambaas Christian Horner kan zich daar in vinden. "De DRS werd ingekort met 100 meter en misschien ging het net iets te ver. Misschien moest het teruggebracht worden, misschien 50 meter. Het was verrassend dat een baan waarop je normaal vrij eenvoudig kunt inhalen, plots veel moeilijker werd en misschien speelde die verkleinde DRS-zone daarbij een rol." Zeker in de teams achter topploegen als Red Bull, Mercedes, Ferrari en ook Aston Martin zijn de verschillen klein. Enkele tienden van een seconde kunnen het verschil maken tussen uitvallen in Q1 en het halen van Q3. Er zijn weinig verschillen in prestaties, dit maakt het spannend. Keerzijde is dat veel inhalen tijdens races lastiger is geworden. Auto's komen vast te zitten in DRS-treinen. "Het zal altijd moeilijk blijven. Ik denk dat we niet te snel een conclusie moeten trekken nu. We hadden dit jaar ook goede races met inhaalacties. Daar moeten we goed naar kijken en proberen die te herhalen", vindt Guenther Steiner (Haas). "Ik ben er wel vrij zeker van dat als er iets moet gebeuren, we dat zullen doen. Maar het zal nooit gemakkelijk zijn om in te halen." Constant zoeken naar verbeteringen Zak Brown van McLaren: "De teams, Stefano Domenicali (F1-CEO, red.) en de FIA, zullen altijd zeer nauw samenwerken om elementen van de sport te verbeteren. Ik denk dat wanneer het veld zo dicht op elkaar zit, ongeacht hoe de wagens gebouwd zijn, het moeilijk wordt om voorbij iemand te geraken, in welke vorm van motorsport dan ook. Ik denk dat we nu nog vroeg in het seizoen zijn, dus laten we zien hoe de dingen uitpakken. We proberen constant uit te zoeken hoe we het racen beter kunnen maken, de kwalificatie beter en het spektakel beter." Ook Alpine-teambaas Otmar Szafnauer vindt dat er geen overhaaste ingrepen genomen moeten worden. "We rijden nu voor het tweede jaar met deze auto's. De technische reglementen hadden inhalen in gedachten. Auto's dichter bij elkaar laten racen. Ik denk dat we een stap in de goede richting hebben gezet. Ik denk ook dat als het verschil tussen wagens maar een tiende of twee van een seconde is, het inhalen moeilijk maar niet onmogelijk is. Ik denk dat er goede races aan gaan komen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines