Verstappen kritisch naar de Formule 1: "Dit gaat de verkeerde kant op"

De Formule 1-bolides zijn in een decennium tijd flink zwaarder geworden. Amper tien jaar geleden woog een F1-auto nog zo'n 600 kilogram. In 2022 woog een F1-auto daarentegen 798 kilogram, wat in 2023 een klein beetje is bijgedraaid naar 796 kilogram. Hoe zwaarder de auto, hoe lastiger het is om snel te gaan en sneller in te sturen. Daarnaast zorgt de toename in gewicht voor zowel hogere bandenslijtage als hogere slijtage van andere onderdelen, wat coureurs vaak dwingt om in 'spaarstand' te rijden. Verstappen: "Het is lastig, al helemaal op stratencircuits" De Red Bull-coureur erkent dat dit jaar de auto al iets beter is ten opzichte van de voorganger: "De auto's zijn iets stabieler wanneer je aan het volgen bent. Bij de vorige generatie had je toen enorme overstuur en onderstuur bij zowel hoge als lage snelheden", legt Verstappen uit aan de media, waaronder RacingNews365. "Nu verlies je wat downforce, een beetje overstuur en onderstuur, maar het is niet drastisch. Ik vind dit een verbetering, maar zoals ik ook eerder al heb gezegd, vanwege de stijfheid van de auto gaat er best een beetje magie weg. Al helemaal op een stratencircuit, met al die kerbs waar je overheen gaat. Dus ja, het is lastig, en al helemaal in Baku en bijvoorbeeld Singapore." "Ik weet niet hoe we dit kunnen oplossen" Wat is volgens de regerend wereldkampioen een passende oplossing? Verstappen heeft geen antwoord. "Over het algemeen moeten we ons best doen en proberen ermee weg te komen, maar het is moeilijk vanwege de gewichtstoename van de auto. Je voelt echt verschil als je in een oudere F1-auto stapt. Maar dan hebben we het over bijvoorbeeld de auto's uit 2010. Daarvoor waren ze nog lichter, toch? Dus ja, ik weet niet hoe we dit kunnen oplossen." "Ook de grotere banden (Pirelli 18 inch, red.) zijn een stuk zwaarder. Dit gaat voor mijn gevoel de verkeerde kant op. Maar ik heb geen idee hoe we dit kunnen veranderen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines