Ferrari-coureurs nemen de strategie in eigen hand

Fred Vasseur heeft onthuld dat de strategie tijdens de Grand Prix
van Canada door de coureurs zelf aangeraden werd en dat het een
'gok' was. Charles Leclerc en Carlos Sainz, die als 10e en 11e van
start gingen in Montreal, reden in de eerste stint op de medium
banden, maar gingen in tegenstelling tot alle andere coureurs die
op dat rubber waren gestart niet naar binnen toen George Russell
een safety car veroorzaakte. Het voordeel van deze gok was dat de
coureurs weer verder naar voren konden rijden zonder dat ze in de
DRS-trein vastzaten. Wat Vasseur een "gok" noemde, pakte in de
praktijk goed uit, aangezien Leclerc en Sainz met een vierde en
vijfde positie terug huiswaarts gingen, een redelijk resultaat na
een matige kwalificatie. Vasseur prijst coureurs "Je twijfelt
altijd een beetje, maar beide coureurs vertelden ons dat ze de
snelheid hadden als ze niet vastzaten in het verkeer en dat het
potentieel er was", vertelde Vasseur aan de media, waaronder
RacingNews365 , over de beslissing om buiten te blijven. "Ze
zeiden: 'Geef ons gewoon wat vrije lucht' en de beste manier om dat
te doen was om geen pitstop te maken, maar dat was een gok. Want
als je 15 ronden later nog een safety car hebt, wordt het wat
lastiger." Sainz werd verteld om Leclerc niet aan te vallen in die
fase van de race, maar Vasseur ontkent dat er teamorders waren om
Leclerc te 'beschermen', maar dat Ferrari het teamspel wilde
spelen. "Het is niet zo dat we iemand wilden beschermen", aldus de
teambaas. "De strategie op dat moment van de race was om te pushen,
om zo te voorkomen dat we tijd zouden verliezen door samen te
vechten, omdat we probeerden het gat naar Esteban Ocon en Lando
Norris te vergroten. Samen vechten en tijd verliezen zou dom zijn
geweest. Het staat ze vrij om te racen, maar in deze situatie
zouden beide auto's daardoor bestraft worden."

Top Headlines

Oudere Top Headlines