Hoe Aston Martin met deze door Red Bull geïnspireerde update indruk op Verstappen maakte

Aston Martin heeft voor de Grand Prix van Canada een uitgebreid
updatepakket meegenomen voor haar AMR23. Met behulp van die updates
wist Fernando Alonso de tweede plek te veroveren op het Circuit
Gilles Villeneuve. Bovendien merkte Max Verstappen, die de race met
negen voorsprong op de Spanjaard won, op dat de updates ervoor
hebben gezorgd dat Aston Martin dichterbij Red Bull is gekomen. De
updates waar de tweevoudig Formule 1-kampioen naar refereert,
richtten zich voornamelijk op belangrijke wijzigingen aan de
sidepods, vloer en motorkap. De meest in het oog springende
wijziging was het verhoogde profiel onder de sidepods, gericht op
het verbeteren van de luchtstroom in dit specifieke gebied. Deze
ontwerpbenadering werd geïnspireerd door Red Bull's RB19, de
F1-bolide die op effectieve wijze gebruik heeft gemaakt van
hetzelfde aerodynamische concept, dat eveneens Ferrari's laatste
update in Spanje beïnvloedde. De sidepods van de AMR23 hebben sinds
het begin van het seizoen een smal kanaal aan de bovenkant. De
breedte van dit kanaal is nu echter verkleind, terwijl de steile
aflopende richting is behouden, waardoor de stromingsdruk van de
luchtstromen naar achteren toe wordt versterkt (zie hieronder). De
evolutie van Ferrari's sidepod Dat aspect van de update vertoont
een opvallende gelijkenis met het bovenste gedeelte van de nieuwe
sidepods van Ferrari's SF-23. Het team uit Maranello heeft namelijk
ook de breedte van de bovenste "tanks" van de F1-75 van vorig jaar
verkleind, terwijl ze een smal kanaal behouden dat wordt gevoed
door de 'bypass duct' (zie foto's hieronder). Deze ontwikkelingen
wijzen op een opmerkelijke convergentie tussen Aston Martin en
Ferrari, en suggereren een bredere trend naar meer aerodynamische
overeenkomsten tussen alle F1-auto's in 2024. Beter begrip helpt
Ferrari Een andere opmerkelijke observatie, in het licht van deze
ontwikkeling, is het kleiner wordende verschil tussen een
competitief ontwerp en een minder competitief ontwerp. Het is voor
het optimaliseren van de prestaties juist crucialer geworden om de
dynamische en aerodynamische set-ups van de auto's nauwkeuriger af
te stellen. In Spanje leek Ferrari's nieuwe pakket bijvoorbeeld
aanzienlijk minder competitief te zijn, bijna een stap terug zelfs.
Maar in Canada rechtvaardigden de specifieke karakteristieken van
het circuit, in combinatie met Ferrari's betere begrip van het
gedrag van de auto, de aanpassingen die waren bedacht door de
Italiaanse aerodynamici. Veranderingen aan de motorkap Het is
belangrijk om te benadrukken dat zowel Aston Martin als Ferrari
onafhankelijk van elkaar tot de wijzigingen zijn gekomen die in
Montreal zijn doorgevoerd als onderdeel van de evolutie van hun
respectievelijke auto's. Naast de wijzigingen aan de sidepods en de
vloer, waaronder wijzigingen aan de voorste sectie, is ook de
motorkap van Aston Martin doorontwikkeld. De laatste versie bevat
een kortere verticale vin die aan de achterkant is gepositioneerd
en van de motorkap is gescheiden door een L-vormige snede. Deze
oplossing zorgt ervoor dat de luchtstroom beter richting de
zogeheten beamwing (de verticale vleugels onder de achtervleugel)
wordt geleid, waardoor de diffuser beter haar werk kan doen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines