Boos McLaren wilde dat de FIA ingreep bij Alpine tijdens GP Canada
McLaren was niet blij met het extreme wiebelen van de achtervleugel
van Esteban Ocon in het slot van de Grand Prix van Canada. Het team
wil uitleg vragen aan de FIA. Tijdens de jacht op Ocon voor P8
meldde Lando Norris dat de achtervleugel van de Fransman aan het
wiebelen was. Teambaas Andrea Stella zegt na afloop dat het team
ernaar keek en vond dat de achtervleugel meer wiebelde dan waar het
eigenlijk voor ontworpen is. "Het was extreem", vertelt Stella aan
de media, waaronder RacingNews365 . "Toen Lando het meldde en we
het bekeken, was er iets gebroken aan die vleugel. Deze kan normaal
gesproken namelijk niet zo wiebelen. Het zou niet geaccepteerd
mogen worden door de FIA, het zou niet geaccepteerd mogen worden
door het team zelf." Stella zegt dat het de verantwoordelijkheid
van de teams is om ervoor te zorgen dat de vleugelconstructie
voldoet aan de eisen van de FIA, maar gaf ook toe dat dit door elk
team anders geïnterpreteerd kan worden. "Je moet de constructie van
je auto kennen en dan moet je je afvragen: 'Heb ik mijn auto, dit
onderdeel, in deze omstandigheden bewezen?' De kans is groot dat
het antwoord nee is," voegt hij toe. "Ik denk dat dit een gevoel
van verantwoordelijkheid met zich meebrengt, dat elk team op een
andere manier kan interpreteren." Vleugel aan tests onderworpen
Alpine zelf is ervan overtuigd dat het ontwerp van de achtervleugel
aan alle criteria voldoet, omdat het de vleugel heeft onderworpen
aan verschillende tests voordat deze op de wagen werd gemonteerd en
de baan op ging. "Achteraf is het makkelijk praten. De
achtervleugel heeft niet gefaald en is blijven zitten", vertelt
teambaas Otmar Szafnauer over de kritiek van McLaren. "We hebben
die vleugel zo ontworpen en daarom ook zo gemaakt. We zijn blij dat
de vleugel er niet afging. Daar testen we op, alleen al vanwege de
manier waarop het gemonteerd is. Daarom hebben we die verschillende
standen en weten we ook of hij eraf gaat of niet. We zijn blij dat
dat met alle tests die we doen niet het geval was." Szafnauer
bevestigt dat het team met de FIA heeft overlegd toen het probleem
werd aangekaart in de slotfase van de race, maar zegt dat ze
vertrouwen hadden in de constructie. "We hebben erover gesproken en
de FIA kwam ook naar ons toe en zei: 'Het lijkt erop dat je
achtervleugel beweegt'. Toen hebben we ernaar gekeken en erover
gesproken, maar we hadden er vertrouwen in dat het met nog een paar
ronden te gaan goed zou komen." Stella: Belangenverstrengeling met
teams De stewards hebben al eerder zwart-oranje vlaggen getoond aan
coureurs met beschadigde vleugels en losse onderdelen, bijvoorbeeld
vorig jaar enkele keren aan aan Kevin Magnussen van Haas, die met
een gebroken endplate rondreed. Als deze vlag wordt getoond, moeten
coureurs een pitstop maken om de schade te laten repareren, want
anders riskeren ze nog een straf van de stewards. Dit gebeurde
vorig jaar met Alpine tijdens de Grand Prix van de Verenigde
Staten, toen Fernando Alonso in eerste instantie na de race een
tijdstraf van 30 seconden kreeg na een protest van Haas over een
losse rechterspiegel. De straf werd later ongedaan gemaakt, omdat
Haas het protest niet binnen een half uur na de race indiende.
Hiervoor werden ze door race-director Niels Wittich verkeerd
geïnformeerd. Die dacht dat het binnen een uur moest. FIA-president
Mohammed Ben Sulayem zei later dat hij het gebruik van zwart-oranje
vlaggen, die teams verplichten om coureurs een pitstop te geven om
schade te repareren, zou herzien. McLaren-teambaas Stella is van
mening dat er sprake is van belangenverstrengeling wanneer teams
zelf bepalen of ze een pitstop maken. "Na het voorval vorig jaar in
Austin met de spiegel van Alonso, laat de wedstrijdleiding de
verantwoordelijkheid over aan de teams", zegt Stella. "Het is
lastig als teams tegen elkaar strijden en je een
belangenverstrengeling hebt met betrekking tot de veiligheid van
alle betrokkenen en het behalen van het beste resultaat." Stella
bevestigt dat het voorval zal worden besproken tussen de teams
tijdens de volgende vergadering van de Sporting Advisory Committee
, die teams de kans geeft om regels en voorschriften te herzien.
"Zoals Lando al een paar keer zei, het is niet leuk als je achter
een auto rijdt met een wiebelende achtervleugel."
van Esteban Ocon in het slot van de Grand Prix van Canada. Het team
wil uitleg vragen aan de FIA. Tijdens de jacht op Ocon voor P8
meldde Lando Norris dat de achtervleugel van de Fransman aan het
wiebelen was. Teambaas Andrea Stella zegt na afloop dat het team
ernaar keek en vond dat de achtervleugel meer wiebelde dan waar het
eigenlijk voor ontworpen is. "Het was extreem", vertelt Stella aan
de media, waaronder RacingNews365 . "Toen Lando het meldde en we
het bekeken, was er iets gebroken aan die vleugel. Deze kan normaal
gesproken namelijk niet zo wiebelen. Het zou niet geaccepteerd
mogen worden door de FIA, het zou niet geaccepteerd mogen worden
door het team zelf." Stella zegt dat het de verantwoordelijkheid
van de teams is om ervoor te zorgen dat de vleugelconstructie
voldoet aan de eisen van de FIA, maar gaf ook toe dat dit door elk
team anders geïnterpreteerd kan worden. "Je moet de constructie van
je auto kennen en dan moet je je afvragen: 'Heb ik mijn auto, dit
onderdeel, in deze omstandigheden bewezen?' De kans is groot dat
het antwoord nee is," voegt hij toe. "Ik denk dat dit een gevoel
van verantwoordelijkheid met zich meebrengt, dat elk team op een
andere manier kan interpreteren." Vleugel aan tests onderworpen
Alpine zelf is ervan overtuigd dat het ontwerp van de achtervleugel
aan alle criteria voldoet, omdat het de vleugel heeft onderworpen
aan verschillende tests voordat deze op de wagen werd gemonteerd en
de baan op ging. "Achteraf is het makkelijk praten. De
achtervleugel heeft niet gefaald en is blijven zitten", vertelt
teambaas Otmar Szafnauer over de kritiek van McLaren. "We hebben
die vleugel zo ontworpen en daarom ook zo gemaakt. We zijn blij dat
de vleugel er niet afging. Daar testen we op, alleen al vanwege de
manier waarop het gemonteerd is. Daarom hebben we die verschillende
standen en weten we ook of hij eraf gaat of niet. We zijn blij dat
dat met alle tests die we doen niet het geval was." Szafnauer
bevestigt dat het team met de FIA heeft overlegd toen het probleem
werd aangekaart in de slotfase van de race, maar zegt dat ze
vertrouwen hadden in de constructie. "We hebben erover gesproken en
de FIA kwam ook naar ons toe en zei: 'Het lijkt erop dat je
achtervleugel beweegt'. Toen hebben we ernaar gekeken en erover
gesproken, maar we hadden er vertrouwen in dat het met nog een paar
ronden te gaan goed zou komen." Stella: Belangenverstrengeling met
teams De stewards hebben al eerder zwart-oranje vlaggen getoond aan
coureurs met beschadigde vleugels en losse onderdelen, bijvoorbeeld
vorig jaar enkele keren aan aan Kevin Magnussen van Haas, die met
een gebroken endplate rondreed. Als deze vlag wordt getoond, moeten
coureurs een pitstop maken om de schade te laten repareren, want
anders riskeren ze nog een straf van de stewards. Dit gebeurde
vorig jaar met Alpine tijdens de Grand Prix van de Verenigde
Staten, toen Fernando Alonso in eerste instantie na de race een
tijdstraf van 30 seconden kreeg na een protest van Haas over een
losse rechterspiegel. De straf werd later ongedaan gemaakt, omdat
Haas het protest niet binnen een half uur na de race indiende.
Hiervoor werden ze door race-director Niels Wittich verkeerd
geïnformeerd. Die dacht dat het binnen een uur moest. FIA-president
Mohammed Ben Sulayem zei later dat hij het gebruik van zwart-oranje
vlaggen, die teams verplichten om coureurs een pitstop te geven om
schade te repareren, zou herzien. McLaren-teambaas Stella is van
mening dat er sprake is van belangenverstrengeling wanneer teams
zelf bepalen of ze een pitstop maken. "Na het voorval vorig jaar in
Austin met de spiegel van Alonso, laat de wedstrijdleiding de
verantwoordelijkheid over aan de teams", zegt Stella. "Het is
lastig als teams tegen elkaar strijden en je een
belangenverstrengeling hebt met betrekking tot de veiligheid van
alle betrokkenen en het behalen van het beste resultaat." Stella
bevestigt dat het voorval zal worden besproken tussen de teams
tijdens de volgende vergadering van de Sporting Advisory Committee
, die teams de kans geeft om regels en voorschriften te herzien.
"Zoals Lando al een paar keer zei, het is niet leuk als je achter
een auto rijdt met een wiebelende achtervleugel."
