Mercedes komt met bijzondere oplossing voor hardnekkig F1-probleem
De technische baas bij Mercedes, James Allison, heeft opgeroepen
tot een verlaging van de gewichtslimiet in de Formule 1. In 2008
was het minimumgewicht 585 kilo. Sindsdien is de regelgeving
drastisch gewijzigd, onder andere door een verbod op tanken tijdens
de race en de introductie van de complexe hybride motoren. Hierdoor
zijn de F1-auto's geleidelijk groter en zwaarder geworden. De
huidige minimale limiet is nu een 798 kilo. De omvang en massa van
de huidige generatie wagens hebben ertoe bijgedragen dat inhalen
bijna onmogelijk is op sommige circuits. Zowel Formule 1-baas
Stefano Domenicali als FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem zien
graag lichtere auto's bij de komende grote reglementswijzigingen in
2026. "Ik ben het helemaal eens met Stefano en hij is niet de enige
die denkt dat deze stijgende trend in gewicht iets is dat moet
worden gestopt", vertelt Allison aan onder meer RacingNews365 .
"Jaar na jaar werden de auto's zwaarder. Het is echter bijzonder
lastig om technische regels te bedenken die de auto veel lichter
maken." Allison: Maak het ons probleem! Allison voegt er wel aan
toe dat de makkelijkste manier om lichtere bolides op de startgrid
te krijgen, is om de gewichtslimiet te verlagen. Het is dan aan de
teams zelf om manieren te vinden om hun auto's lichter te maken.
"De manier om het lichter te maken is door de gewichtslimiet te
verlagen en het probleem bij ons te leggen", legt hij uit. "Als
auto's over de limiet gaan, dwingt dat ons allemaal om moeilijke
beslissingen te nemen over wat we wel en niet in onze auto's
stoppen.Niet iedereen is het eens met dat standpunt, maar dat is de
meest gegarandeerde manier om minder gewicht te krijgen in de
auto."
tot een verlaging van de gewichtslimiet in de Formule 1. In 2008
was het minimumgewicht 585 kilo. Sindsdien is de regelgeving
drastisch gewijzigd, onder andere door een verbod op tanken tijdens
de race en de introductie van de complexe hybride motoren. Hierdoor
zijn de F1-auto's geleidelijk groter en zwaarder geworden. De
huidige minimale limiet is nu een 798 kilo. De omvang en massa van
de huidige generatie wagens hebben ertoe bijgedragen dat inhalen
bijna onmogelijk is op sommige circuits. Zowel Formule 1-baas
Stefano Domenicali als FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem zien
graag lichtere auto's bij de komende grote reglementswijzigingen in
2026. "Ik ben het helemaal eens met Stefano en hij is niet de enige
die denkt dat deze stijgende trend in gewicht iets is dat moet
worden gestopt", vertelt Allison aan onder meer RacingNews365 .
"Jaar na jaar werden de auto's zwaarder. Het is echter bijzonder
lastig om technische regels te bedenken die de auto veel lichter
maken." Allison: Maak het ons probleem! Allison voegt er wel aan
toe dat de makkelijkste manier om lichtere bolides op de startgrid
te krijgen, is om de gewichtslimiet te verlagen. Het is dan aan de
teams zelf om manieren te vinden om hun auto's lichter te maken.
"De manier om het lichter te maken is door de gewichtslimiet te
verlagen en het probleem bij ons te leggen", legt hij uit. "Als
auto's over de limiet gaan, dwingt dat ons allemaal om moeilijke
beslissingen te nemen over wat we wel en niet in onze auto's
stoppen.Niet iedereen is het eens met dat standpunt, maar dat is de
meest gegarandeerde manier om minder gewicht te krijgen in de
auto."