Teams keren zich massaal tegen F1-bandenplannen
Na de Grand Prix van Spanje deden Mercedes en Ferrari verschillende
test met de nieuwe Pirelli-banden, zonder bandenwarmers. Na de
Grand Prix van Groot-Brittannië (9 juli) zullen Red Bull, Williams
en Haas de laatste test doen met de nieuwe banden. Daarna zal de
FIA beslissen of de teams kunnen gaan stemmen over de komst van de
nieuwe banden. Red Bull-teambaas Christian Horner laat aan onder
meer RacingNews365 weten dat Daniel Ricciardo de testsessie zal
uitvoeren. "Ik denk dat we ons oordeel bewaren tot we een test
hebben gedaan. Daniel gaat met de auto rijden tijdens de test en
dan krijgen we de feedback. Ik weet dan zeker dat Pirelli de juiste
beslissing zal nemen." De baas van Max Verstappen is op de hoogte
dat de rijders niet zitten te springen om de nieuwe banden. "Dit is
niet wat de rijders willen. Mijn angst bij dit soort dingen is dat
als je denkt dat je met iets simpels beter kunt racen, er dan heel
veel moeite in wordt gestoken om te proberen de banden heel snel op
te warmen, bij out-laps enzovoort, waardoor je veel meer kosten
maakt. Iedereen heeft bandenwarmers, die doen hun werk. Ik denk dat
we moeten kijken naar duurzame manieren om die bandenwarmers van
stroom te voorzien in plaats van ze te verwijderen." Geen
uitgemaakte zaak James Allison, technische baas bij Mercedes, heeft
dezelfde bedenkingen als Horner. "De eerste blik laat zien dat het
echt nog geen uitgemaakte voor volgend jaar. Er zijn nog genoeg
uitdagingen om het plan echt te laten werken." Williams-teambaas
James Vowles is ook nog niet overtuigd, maar dat zijn team na de GP
van Groot-Brittannië de nieuwe banden gaat testen, zou hem nieuwe
inzichten moeten geven. "Ik ben heel pragmatisch. Laat ons een band
zien waarbij je de dekens eraf haalt en hij presteert. Of het nu in
Spa is bij 5 graden of in Bahrein bij 40 graden, als de band
presteert dan ga ik er mee akkoord, omdat ik denk dat het een goede
stap is. Op dit moment hebben we echter nog niet echt een band
gezien die het kan. Tussen de regels door merk ik dat we er nog
niet zijn." Vertrouwen op FIA Volgens Alpines Otmar Szafnauer horen
de bandenwarmers gewoon bij de Formule 1. "We hadden een plan,
laten we de banden testen en ze leren te begrijpen en zien hoe goed
ze zijn. Zodra dat is gebeurd, heb ik er alle vertrouwen in dat we
een goede beslissing zullen nemen. Ik denk dat we nu een behoorlijk
goede show hebben. En ja, er zijn allerlei overwegingen met
betrekking tot de banden in de Formule 1. Er zijn andere
raceklasses die geen bandenwarmers hebben. Maar er komt een moment
dat we de essentie van Formule 1, waar bandenwarmers wellicht
onderdeel van zijn, moeten behouden." Aston Martins-teambaas Mike
Krack vertrouwt op het oordeel van de FIA. "Om eerlijk te zijn kan
ik geen commentaar geven omdat we de banden alleen in Jerez hebben
getest, maar dat was een eerdere generatie. We volgen vanaf de
zijlijn wat er nu gebeurt. Ik denk eerlijk gezegd dat de FIA de
juiste beslissing zal nemen. We hebben een regenband, zonder
bandenwarmers. We hebben intermediates die bijna zover zijn om
zonder bandenwarmers te gebruiken en we gaan zien wat er met de
slicks gaat gebeuren. Ik denk dat we de FIA moeten vertrouwen dat
ze de juiste beslissing nemen voor volgend jaar. Het is aan de FIA
om een stemming voor te stellen of niet, zij zetten de eerste
stap."
test met de nieuwe Pirelli-banden, zonder bandenwarmers. Na de
Grand Prix van Groot-Brittannië (9 juli) zullen Red Bull, Williams
en Haas de laatste test doen met de nieuwe banden. Daarna zal de
FIA beslissen of de teams kunnen gaan stemmen over de komst van de
nieuwe banden. Red Bull-teambaas Christian Horner laat aan onder
meer RacingNews365 weten dat Daniel Ricciardo de testsessie zal
uitvoeren. "Ik denk dat we ons oordeel bewaren tot we een test
hebben gedaan. Daniel gaat met de auto rijden tijdens de test en
dan krijgen we de feedback. Ik weet dan zeker dat Pirelli de juiste
beslissing zal nemen." De baas van Max Verstappen is op de hoogte
dat de rijders niet zitten te springen om de nieuwe banden. "Dit is
niet wat de rijders willen. Mijn angst bij dit soort dingen is dat
als je denkt dat je met iets simpels beter kunt racen, er dan heel
veel moeite in wordt gestoken om te proberen de banden heel snel op
te warmen, bij out-laps enzovoort, waardoor je veel meer kosten
maakt. Iedereen heeft bandenwarmers, die doen hun werk. Ik denk dat
we moeten kijken naar duurzame manieren om die bandenwarmers van
stroom te voorzien in plaats van ze te verwijderen." Geen
uitgemaakte zaak James Allison, technische baas bij Mercedes, heeft
dezelfde bedenkingen als Horner. "De eerste blik laat zien dat het
echt nog geen uitgemaakte voor volgend jaar. Er zijn nog genoeg
uitdagingen om het plan echt te laten werken." Williams-teambaas
James Vowles is ook nog niet overtuigd, maar dat zijn team na de GP
van Groot-Brittannië de nieuwe banden gaat testen, zou hem nieuwe
inzichten moeten geven. "Ik ben heel pragmatisch. Laat ons een band
zien waarbij je de dekens eraf haalt en hij presteert. Of het nu in
Spa is bij 5 graden of in Bahrein bij 40 graden, als de band
presteert dan ga ik er mee akkoord, omdat ik denk dat het een goede
stap is. Op dit moment hebben we echter nog niet echt een band
gezien die het kan. Tussen de regels door merk ik dat we er nog
niet zijn." Vertrouwen op FIA Volgens Alpines Otmar Szafnauer horen
de bandenwarmers gewoon bij de Formule 1. "We hadden een plan,
laten we de banden testen en ze leren te begrijpen en zien hoe goed
ze zijn. Zodra dat is gebeurd, heb ik er alle vertrouwen in dat we
een goede beslissing zullen nemen. Ik denk dat we nu een behoorlijk
goede show hebben. En ja, er zijn allerlei overwegingen met
betrekking tot de banden in de Formule 1. Er zijn andere
raceklasses die geen bandenwarmers hebben. Maar er komt een moment
dat we de essentie van Formule 1, waar bandenwarmers wellicht
onderdeel van zijn, moeten behouden." Aston Martins-teambaas Mike
Krack vertrouwt op het oordeel van de FIA. "Om eerlijk te zijn kan
ik geen commentaar geven omdat we de banden alleen in Jerez hebben
getest, maar dat was een eerdere generatie. We volgen vanaf de
zijlijn wat er nu gebeurt. Ik denk eerlijk gezegd dat de FIA de
juiste beslissing zal nemen. We hebben een regenband, zonder
bandenwarmers. We hebben intermediates die bijna zover zijn om
zonder bandenwarmers te gebruiken en we gaan zien wat er met de
slicks gaat gebeuren. Ik denk dat we de FIA moeten vertrouwen dat
ze de juiste beslissing nemen voor volgend jaar. Het is aan de FIA
om een stemming voor te stellen of niet, zij zetten de eerste
stap."