Een eenstopper had Hamilton niet geholpen in Canada
Lewis Hamilton startte de race als derde en teamgenoot George
Russell startte daar één plekje achter. Maar waar Hamilton aan het
eind van de race ook daadwerkelijk op het podium stond, moest
Russell na 53 ronden de race staken. Russell leek al in het begin
van de race uit te vallen, nadat hij hard de muur raakte en de
safteycar de baan op kwam. Elliott: "George raakte hard de kerbs in
bocht 8, genoeg om de wagen niet meer onder controle te kunnen
houden. De achterkant brak uit en hij raakte de muur bij het
uitkomen van bocht 9." Gevolg: een beschadigde voorvleugel en een
kapotte band rechtsachter. Maar Russell haalde nog wel de pits en
kon wonderbaarlijk genoeg de race hervatten. De DNF zelf werd
uiteindelijk veroorzaakt door problemen met de remmen. "Deze worden
op een circuit als een Canada enorm veel gebruikt. We zagen in onze
data dat de slijtage van de remmen erg hoog werd. Als we zouden
blijven doorgaan, zou George het einde van de race niet halen.
Omdat hij in een DRS-trein zat met andere coureurs en hij hen in
had moeten halen, was het bijna onmogelijk om zijn remmen goed te
houden en daarom moesten we hem helaas naar binnen halen", legt
Elliott uit. Lewis Hamilton kon na 70 rondes de gang naar het
podium maken. Achter winnaar Max Verstappen en Fernando Alonso
eindigde de zevenvoudig wereldkampioen als derde. Had Mercedes meer
kunnen doen om hem naar P2 te brengen, bijvoorbeeld met een
eenstop-strategie? "Kijkend naar de data dan was een eenstopper
beter geweest op deze baan, maar dan alleen in een normale race",
aldus Elliott. "Nu was er een vroege safetycar. De mogelijkheid
voor een eenstopper was er door onder de safetycar naar binnen te
gaan en een lange run op de harde band te doen, maar daarvoor zagen
we teveel bandenslijtage. We zouden dan later in de race kwetsbaar
zijn voor de wagens achter ons." "Het andere alternatief was wat
Ferrari deed. Buiten blijven tijdens de safetycar, een lange eerste
run rijden en dan later in de race een pitstop maken. Voor Ferrari
werkte dit omdat ze vastzaten in een DRS-trein. Als wij buiten
zouden zijn gebleven, zouden we daarna niet op een betere plek zijn
uitgekomen."
Russell startte daar één plekje achter. Maar waar Hamilton aan het
eind van de race ook daadwerkelijk op het podium stond, moest
Russell na 53 ronden de race staken. Russell leek al in het begin
van de race uit te vallen, nadat hij hard de muur raakte en de
safteycar de baan op kwam. Elliott: "George raakte hard de kerbs in
bocht 8, genoeg om de wagen niet meer onder controle te kunnen
houden. De achterkant brak uit en hij raakte de muur bij het
uitkomen van bocht 9." Gevolg: een beschadigde voorvleugel en een
kapotte band rechtsachter. Maar Russell haalde nog wel de pits en
kon wonderbaarlijk genoeg de race hervatten. De DNF zelf werd
uiteindelijk veroorzaakt door problemen met de remmen. "Deze worden
op een circuit als een Canada enorm veel gebruikt. We zagen in onze
data dat de slijtage van de remmen erg hoog werd. Als we zouden
blijven doorgaan, zou George het einde van de race niet halen.
Omdat hij in een DRS-trein zat met andere coureurs en hij hen in
had moeten halen, was het bijna onmogelijk om zijn remmen goed te
houden en daarom moesten we hem helaas naar binnen halen", legt
Elliott uit. Lewis Hamilton kon na 70 rondes de gang naar het
podium maken. Achter winnaar Max Verstappen en Fernando Alonso
eindigde de zevenvoudig wereldkampioen als derde. Had Mercedes meer
kunnen doen om hem naar P2 te brengen, bijvoorbeeld met een
eenstop-strategie? "Kijkend naar de data dan was een eenstopper
beter geweest op deze baan, maar dan alleen in een normale race",
aldus Elliott. "Nu was er een vroege safetycar. De mogelijkheid
voor een eenstopper was er door onder de safetycar naar binnen te
gaan en een lange run op de harde band te doen, maar daarvoor zagen
we teveel bandenslijtage. We zouden dan later in de race kwetsbaar
zijn voor de wagens achter ons." "Het andere alternatief was wat
Ferrari deed. Buiten blijven tijdens de safetycar, een lange eerste
run rijden en dan later in de race een pitstop maken. Voor Ferrari
werkte dit omdat ze vastzaten in een DRS-trein. Als wij buiten
zouden zijn gebleven, zouden we daarna niet op een betere plek zijn
uitgekomen."