Vowles wijst naar grootste problemen bij Williams: "Zaten in overlevingsmodus"

Vorig weekend zag iedereen Alexander Albon vechten voor punten
tijdens de Grand Prix van Canada. Je zou bijna vergeten dat het
team vele successen heeft gekend in het verleden. Zo behaalde het
Britse team negen constructeurstitels en won het zeven wereldtitels
bij de coureurs. Het is aan de nieuwe teambaas om de stijgende lijn
in de prestaties terug te brengen. James Vowles werd in 2023
aangesteld als teambaas bij Williams als de vervanger van Jost
Capito. Voor die tijd werkte James bij Mercedes, waar hij directeur
motorsportstrategie was. In de Sky Sports F1 Podcast praat hij
openhartig over de positie van het team toen hij begin dit jaar
binnenkwam: "Williams is een indrukwekkende organisatie, maar had
jarenlang niet genoeg geld om door te ontwikkelen. Dit was de
laatste twintig jaar zo. En het resultaat daarvan was dat, toen ik
me aansloot bij Williams, het team in 'survival modus' zat. Het was
geen team wat de mogelijkheid had om drie jaar vooruit te denken."
"Dit is wel wat je nodig hebt in de Formule 1" En dat is precies
waar volgens de nieuwe teambaas het probleem zit: "Dit is wel wat
je nodig hebt in Formule 1 vandaag de dag. Je moet zover in de
toekomst kunnen kijken om een goed overzicht te krijgen van de
ontwikkeling." Een heel ander verhaal dan bij Mercedes, waar hij
acht constructeurstitels en zeven coureurstitels meemaakte: "Toen
ik daar werkte hadden we een ontzettend veel hulpmiddelen, systemen
en een goede infrastructuur. Dit resulteerde in een soepel werkend
mechanisme waarbij iedereen in de organisatie dezelfde kant op
keek. Het was natuurlijk niet altijd zo, dit is gekomen door de
hulpmiddelen en investeringen die het team binnen bereik had."
"Waar zijn de onderdelen?" "Bepaalde aspecten binnen het team van
Williams zijn op kampioenschapsniveau. Maar er zijn ook elementen
die twintig jaar oud zijn. En de mate daarvan had ik niet zien
aankomen." Een voorbeeld is het systeem waarmee het team op zoek
gaat naar nieuwe onderdelen voor de auto: "Er is geen digitaal
systeem wat nieuwe designs van onderdelen bijhoudt. We hebben dus
mensen die ontzettend hard werken, dag en nacht, om te begrijpen
waar alle onderdelen van de auto zijn en wat we nodig hebben om de
auto te bouwen. En vergeet niet, tegenwoordig bestaat zo'n F1-auto
uit 17.000 onderdelen. Dus de vraag is steeds: 'Waar zijn die
onderdelen? Zijn ze al klaar? Liggen ze al op de plank?' En dat is
ontzettend moeilijk. Maar het laat ook zien waar we nog ontzettend
veel in kunnen groeien aankomende tijd."

Top Headlines

Oudere Top Headlines