Gasly luidt noodklok: "volledig uit de hand gelopen"

Al het volgende Formule 1-weekend in Oostenrijk hoopt Pierre Gasly
het hinderen van de coureurs op het asfalt te bespreken. In de
afgelopen kwalificatiesessies kregen de coureurs meermaals te maken
met verhinderingen van concurrenten, waardoor er veel snelle ronden
moesten worden afgebroken. Gasly kreeg twee afzonderlijke straffen
voor overtredingen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van
Spanje, waardoor hij van P4 naar P10 werd gezet na de
zaterdagsessie. Twee weken later in Canada werd de Alpine-coureur
zelf juist in de weg gezeten door de Ferrari van Carlos Sainz.
Hierdoor miste hij uiteindelijk Q2. Dat hij daar niet blij mee was,
was duidelijk te horen: scheldend en tierend schreeuwde hij over de
boordradio en uiteindelijk werd Sainz ook bestraft, maar is het
probleem daarmee opgelost? Nee, zo vindt hij. "Ik ben het er niet
mee eens dat als je iemand in de weg zit die op poleposition staat,
je anders wordt behandeld dan iemand die uit Q1 of Q2 valt", legt
Gasly uit aan de media, waaronder RacingNews365. "De schade is niet
alleen voelbaar in de kwalificatie, maar duidelijk in de race. Je
hele weekend wordt erdoor beïnvloed. Misschien moeten we daar
opnieuw naar kijken, maar dit is volledig uit de hand gelopen. Ik
weet zeker dat we het er volgende race over hebben en ik hoop dat
ik in Oostenrijk wel een smooth weekend heb." Managen van het
verkeer De coureurs zijn eigenlijk niet hoofdverantwoordelijk voor
het voorkomen van elkaar ophouden. Op de baan zien ze maar weinig
en moeten ze vertrouwen op de race engineers, die aan de rijders
laat weten of er iemand aan komt met een snelle ronde. Gasly
begrijpt dat dit een uitdaging is. "Het managen van het verkeer is
altijd heel erg lastig, dat is in elke raceklasse zo. Je hebt de
hulp van je team nodig - we zijn allemaal een beetje arrogant als
coureurs, maar er moet een limiet aan zitten. Hoe graag je ook een
gat wil creëren voor je, je moet wel accepteren dat je niet zes
seconden kan laten vallen." "Je moet passen en meten en in Q1 in is
dat natuurlijk wat lastiger dan in de andere sessies, maar we
zullen er ongetwijfeld naar kijken", aldus de Fransman. While Gasly
acknowledges that traffic management often poses a challenge, he
feels that there is a "limit" to what drivers should do in their
attempts to find clear air. "Traffic management is always so hard
in all categories, and you need help and support from your team,"
Gasly explained. "We're all selfish as racing drivers, but at some
point there is a limit to it. "As much as [there's a] big gap you
want to create in front of you sometimes, you've just got to accept
that you're not going to have six seconds or four seconds, and
you're going to give an extra two seconds for the guy who's posting
a lap behind you. "It's just finding that compromise and definitely
in Q1 it's harder than [in] other sessions. But yeah, we'll
review."

Top Headlines

Oudere Top Headlines