Formule 1 wil luidere motoren realiseren in nabije toekomst
2026 is het jaar dat er een nieuwe significante verandering komt in
de Formule 1. De huidige hybride V6-motoren worden vervangen door
nieuwe exemplaren, waarbij 50% van het vermogen elektrisch wordt
opgewekt en 50% via de verbrandingsmotor. Zuiniger, maar stiller?
Dat niet. Althans, dat wil Stefano Domenicali. Bij 3AW deelt hij
zijn visie over 2026 en de daaropvolgende jaren. "Het is onze
intentie om de krachtbronnen veel luider te maken dan de huidige
motoren, omdat dat past bij de emotie van onze sport. Onze fans
willen dit en het is onze taak om naar de wensen te luisteren." "We
hebben een ander soort geluid nodig. Het is muziek voor mijn oren.
Vroeger hadden we twaalf cilinders, dat was al extreem luid. Daarna
gingen we naar tien, acht en zes cilinders, maar lager gaan we
niet. De hedendaagse situatie is wat anders en natuurlijk moeten we
kiezen voor een hybridemotor", aldus de CEO van de koningsklasse.
De huidige V6-motoren zijn dezelfde krachtbronnen als de afgelopen
jaren, dit gezien de motorbevriezing om kosten te besparen. Vanaf
2026 zullen we de nieuwe motoren zien, waaronder een aantal nieuwe
toetreders zoals Red Bull Ford Powertrains en Audi.
de Formule 1. De huidige hybride V6-motoren worden vervangen door
nieuwe exemplaren, waarbij 50% van het vermogen elektrisch wordt
opgewekt en 50% via de verbrandingsmotor. Zuiniger, maar stiller?
Dat niet. Althans, dat wil Stefano Domenicali. Bij 3AW deelt hij
zijn visie over 2026 en de daaropvolgende jaren. "Het is onze
intentie om de krachtbronnen veel luider te maken dan de huidige
motoren, omdat dat past bij de emotie van onze sport. Onze fans
willen dit en het is onze taak om naar de wensen te luisteren." "We
hebben een ander soort geluid nodig. Het is muziek voor mijn oren.
Vroeger hadden we twaalf cilinders, dat was al extreem luid. Daarna
gingen we naar tien, acht en zes cilinders, maar lager gaan we
niet. De hedendaagse situatie is wat anders en natuurlijk moeten we
kiezen voor een hybridemotor", aldus de CEO van de koningsklasse.
De huidige V6-motoren zijn dezelfde krachtbronnen als de afgelopen
jaren, dit gezien de motorbevriezing om kosten te besparen. Vanaf
2026 zullen we de nieuwe motoren zien, waaronder een aantal nieuwe
toetreders zoals Red Bull Ford Powertrains en Audi.