Krijgt de Formule 1 een bandenoorlog? Concurrentie voor Pirelli op komst

Het is 13 mei 1950 als op het circuit van Silverstone de
allereerste Grand Prix van de Formule 1 wordt verreden. Giuseppe
Farina wint die eerste race. Onder zijn Alfa Romeo: Pirelli-banden.
Inmiddels zijn we 73 jaar verder en wint Max Verstappen zijn races
ook met Pirelli-banden. Groot verschil: de Italianen hebben nu een
monopolypositie waar ze in 1950 nog concurrentie hadden van Dunlop
en Englebert. In die 73 jaar hebben diverse bandenleveranciers zich
in de Formule 1 laten zien, zoals Continental, Goodyear, Michelin
en Bridgestone. Sinds 2011 is Pirelli de enige bandenfabrikant die
banden levert voor de wagens in de koningsklasse van de racerij.
Maar het huidige contract met de Italianen loopt af eind 2024. En
dus is er mogelijkheid voor de concurrentie om de strijd aan te
gaan met Pirelli en proberen de fabrikant van de troon te stoten.
Naar verluidt heeft Bridgestone interesse in een terugkeer. De
Japanse bandenleverancier was eerder al van 1997 tot en met 2010
actief in de Formule 1, waarvan de laatste vier seizoenen met een
monopolypositie nadat Michelin was gestopt. Vanaf afgelopen maart
konden geïnteresseerde partijen zich bij de FIA melden om hun
interesse te tonen. Michelin liet eerder al weten wel interesse te
hebben, maar nu niet de stap te willen gaan maken . Eisen van de
FIA De nieuwe (of oude) bandenleverancier krijgt een exclusief
contract voor 2025 tot en met 2027 met de mogelijkheid tot
verlenging van een jaar. Eisen die de FIA stelt zijn onder meer zo
min mogelijk kans op oververhitting en lage slijtage, maar
tegelijkertijd moeten de banden er wel voor zorgen dat er variatie
mogelijk is qua strategie. De banden moeten 18 inch blijven, zoals
sinds 2022 het geval is. Verder moeten geïnteresseerde
bandenleveranciers een analyse voorleggen van de impact die ze
hebben op het klimaat, maar ook moeten partijen aantonen dat ze
innovatief omgaan met de banden, in welke fase van de levenscyclus
dan ook. De huidige deal tussen Pirelli en de Formule 1/FIA ging
ten koste van Hankook. De Zuid-Koreanen wilden graag in de Formule
1 starten, maar Pirelli kreeg andermaal de voorkeur en kreeg het
contract van 2020 tot en met 2023. Vanwege de coronacrisis werd er
een extra jaar aan toegevoegd. Waarschijnlijk zal snel bekend
worden welke bandenleverancier naast Pirelli in de markt is voor
het contract vanaf 2025. De partijen die nog in de race zijn zullen
daarna de gesprekken aangaan met onder meer de FIA, Formule 1 en
Liberty Media. Daarna zal later dit jaar de definitieve keuze
gemaakt gaan worden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines