Grote veranderingen in de windtunnel: Wordt Aston Martin bestraft voor de goede prestaties?
Slecht presteren en er wel voor 'beloond' worden. Dat zou je kunnen
zeggen over Ferrari. Vorig seizoen rond deze tijd stond het team
tweede in de strijd om de constructeurstitel. Nu een jaar later is
de Italiaanse renstal met Charles Leclerc en Carlos Sainz veel
minder op dreef en is het twee plaatsen gezakt. Dit betekent wel
dat het team meer tijd in de windtunnel mag gaan doorbrengen dan
bijvoorbeeld Mercedes en Red Bull. Op 30 juni 2023 zullen de nieuwe
regels ingaan. Aston Martin op zijn beurt zal het bericht van de
Formule 1-bazen minder graag zien komen. De verrassing van 2023,
vooral met dank aan Fernando Alonso, staat tweede in de strijd om
de constructeurstitel. Liefst een winst van vier plekken ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het zorgt er wel voor dat
het team veel minder tijd in de windtunnel krijgt om de wagen door
te ontwikkelen. De Formule 1 werkt namelijk met een zogenoemd
'handicap-systeem', waarbij de meest succesvolle teams buiten de
raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling van de wagen.
Zij mogen minder tijd spenderen in de windtunnel, waardoor zij
minder snel kunnen door ontwikkelen dan de teams die lager in de
constructeursstand staan. Zo moet het veld langzaam dichter op
elkaar komen, is het idee van de Formule 1. 368 ten opzichte van
224 runs Volgens de Aerodynamic Test Restriction-periodes (ATRs)
mag de nummer 1 in de constructeursstand slechts 70% van het aantal
windtunneluren draaien en 70% van het aantal simulaties uitvoeren.
De nummer tien in de stand mag juist 115% van het aantal
vastgestelde runs draaien en simulaties uitvoeren. Per ATR-periode
geldt 320 runs en 2000 simulaties als 100%. Dit betekent dat de
nummer één slechts 224 runs mag maken en 1400 simulaties, terwijl
de nummer tien juist 368 runs draait per periode en 2300
simulaties. Een flink verschil. Red Bull, het team van Max
Verstappen en Sergio Perez staat net als vorig jaar eerste in
constructeursstand. Daarbovenop komt nog eens de straf die het team
heeft gekregen vanwege het overschrijden van het budgetcap. Deze
straft loopt door tot oktober. Het lijkt alsof Red Bull geen last
heeft van de straf en de veel mindere tijd die het sowieso al mocht
spenderen in de windtunnel. Maar teambaas Christian Horner legde
eerder al uit in een exclusief interview aan RacingNews365 dat het
team hier weldegelijk flink last van heeft. *Onderstaande data is
aan de hand van de huidige constructeursstand (per 23 juni 2023).
Nieuwe verdeling windtunneltijd en simulaties
zeggen over Ferrari. Vorig seizoen rond deze tijd stond het team
tweede in de strijd om de constructeurstitel. Nu een jaar later is
de Italiaanse renstal met Charles Leclerc en Carlos Sainz veel
minder op dreef en is het twee plaatsen gezakt. Dit betekent wel
dat het team meer tijd in de windtunnel mag gaan doorbrengen dan
bijvoorbeeld Mercedes en Red Bull. Op 30 juni 2023 zullen de nieuwe
regels ingaan. Aston Martin op zijn beurt zal het bericht van de
Formule 1-bazen minder graag zien komen. De verrassing van 2023,
vooral met dank aan Fernando Alonso, staat tweede in de strijd om
de constructeurstitel. Liefst een winst van vier plekken ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het zorgt er wel voor dat
het team veel minder tijd in de windtunnel krijgt om de wagen door
te ontwikkelen. De Formule 1 werkt namelijk met een zogenoemd
'handicap-systeem', waarbij de meest succesvolle teams buiten de
raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling van de wagen.
Zij mogen minder tijd spenderen in de windtunnel, waardoor zij
minder snel kunnen door ontwikkelen dan de teams die lager in de
constructeursstand staan. Zo moet het veld langzaam dichter op
elkaar komen, is het idee van de Formule 1. 368 ten opzichte van
224 runs Volgens de Aerodynamic Test Restriction-periodes (ATRs)
mag de nummer 1 in de constructeursstand slechts 70% van het aantal
windtunneluren draaien en 70% van het aantal simulaties uitvoeren.
De nummer tien in de stand mag juist 115% van het aantal
vastgestelde runs draaien en simulaties uitvoeren. Per ATR-periode
geldt 320 runs en 2000 simulaties als 100%. Dit betekent dat de
nummer één slechts 224 runs mag maken en 1400 simulaties, terwijl
de nummer tien juist 368 runs draait per periode en 2300
simulaties. Een flink verschil. Red Bull, het team van Max
Verstappen en Sergio Perez staat net als vorig jaar eerste in
constructeursstand. Daarbovenop komt nog eens de straf die het team
heeft gekregen vanwege het overschrijden van het budgetcap. Deze
straft loopt door tot oktober. Het lijkt alsof Red Bull geen last
heeft van de straf en de veel mindere tijd die het sowieso al mocht
spenderen in de windtunnel. Maar teambaas Christian Horner legde
eerder al uit in een exclusief interview aan RacingNews365 dat het
team hier weldegelijk flink last van heeft. *Onderstaande data is
aan de hand van de huidige constructeursstand (per 23 juni 2023).
Nieuwe verdeling windtunneltijd en simulaties