Hoe Red Bull een vervallen circuit nieuw leven inblies

In 1969 zag de (toenmalige) Österreichring het levenslicht. Vanaf
1970 maakte het circuit deel van uit van de Formule 1-kalender.
Grote namen als Jacky Ickx en Emerson Fittipaldi zegevierden op de
Oostenrijkse renbaan. Het circuit stond van meet af aan bekend als
snel en uitdagend, maar gevaarlijk. De lay-out bestond grotendeels
uit rechte stukken en snelle, vloeiende bochten. Dat, in combinatie
met de komst van krachtige turbomotoren in de Formule 1
verontrustte de teams omdat de sport in een periode verkeerde
waarin fatale ongelukken geregeld voorkwamen. Om die reden besloot
de Formule 1 de Österreichrring vanaf 1987 links te laten liggen.
Tekst gaat verder onder afbeelding. A1-Ring Halverwege de jaren
negentig werd de Österreichring stevig onder handen genomen. Het
circuit werd ingekort en de lange, hogesnelheidsbochten maakten
plaats voor een aantal strakke bochten naar rechts. De bekende
circuit-ontwerper Hermann Tilke nam het herziene ontwerp op zich en
garandeerde met de aanpassingen een beter veiligheidsniveau alsmede
extra inhaalmogelijkheden. Telecombedrijf A1 betaalde een groot
deel van de verbouwingskosten, waarna de organisatie naamsponsor
werd van het circuit. In 1997 keerde de Formule 1 terug naar
Spielberg en vanaf 2001 deed ook de DTM de racetrack aan. Tekst
gaat verder onder afbeelding. Red Bull blaast het circuit nieuw
leven in Begin 2000 daalde de bezoekersaantallen op de A1-Ring, wat
ertoe leidde dat het circuit in zwaar weer kwam te verkeren. Het
contract met de Formule 1 werd niet verlengd na 2003 en de aandelen
werden een jaar later verkocht aan Red Bull-eigenaar Dietrich
Mateschitz . Mateschitz toonde geen genade en liet al snel alle
tribunes en het pitgebouw slopen. Lang werd er gespeculeerd wat
nieuwe eigenaar Red Bull met het circuit zou gaan doen. Het circuit
zou óf een flinke make-over krijgen, óf compleet gesloopt worden
zodat het terrein ingezet kon worden voor andere doeleinden. Even
was er sprake in de media dat Mateschitz een deel van de oude
Österreichring wilde restaureren, maar niet snel daarna kondigde
'Didi' aan geen geld te willen verspillen aan een vervallen
circuit. In de jaren die volgden bedacht Mateschitz zich en ging
hij meerdere malen met diverse partijen aan tafel om het circuit in
ere te herstellen, maar tot een akkoord kwam het niet. In 2008
hakte Mateschitz de knoop door en besloot hij het heft in eigen
hand te nemen. Aan het einde van datzelfde jaar startte de
wederopbouw van de racebaan, een project van maar liefst €70
miljoen. Na een intensieve periode van verbouwing heropende het
circuit haar deuren in 2011: de Red Bull Ring was een feit. De
eerste grote autosportklasse die het circuit toevoegde aan haar
kalender, was de DTM. De Duitse raceklasse keert sinds 2011
jaarlijks terug naar Stiermarken. Eén jaar later ontving de Red
Bull Ring ook de Formule 2 en vanaf 2014 keerde de Formule 1 terug
naar het iconische circuit. Het circuit staat sindsdien
onafgebroken op de F1-kalender en is mateloos populair onder de
fans.

Top Headlines

Oudere Top Headlines