Meevaller Ferrari in de strijd met Red Bull: 'Dan hadden we van Verstappen kunnen winnen'

Ja, pas één podiumplek prijkt er op de resultatenlijst van Ferrari
dit seizoen. Tegenvallend natuurlijk voor een van de grootste teams
in de Formule 1-historie. Teambaas Fred Vasseur weet dat de
verwachtingen bij de Italiaanse renstal altijd hoog zijn. Dat het
team een verkeerde keuze heeft gemaakt bij de ontwikkeling van de
auto is duidelijk, net zoals dat het team er met de nieuwe updates
in slaagt om zich terug te werken in de strijd. "In Canada hebben
we stappen vooruit gezet, we wisten vanaf dag één dat deze bolide
snel is over een ronde, maar dat het moeilijk is om de bolide ook
in de race goed te laten zijn", zegt hij tegen de Italiaanse krant
Corriere della Sera . Vasseur had redelijk snel in de gaten dat de
voor dit seizoen ontwikkelde wagen niet erg competitief was. Maar
dit zomaar even omdraaien, dat lukt niet. "We moesten het ‘schip’
om laten draaien, in de richting van de updates. Daarvoor heb je
maanden nodig en dat traject is in maart in de windtunnel gestart
toen we de problemen hebben ontdekt." In de laatste race in Canada
zag Vasseur dat de updates het team goed deden. Nu moeten de
volgende stappen gezet worden. "In Montreal reden we op hetzelfde
ritme als Verstappen. Dat is nog niet genoeg, dus de volgende
circuits zullen ons meer gaan vertellen. Het circuit in Oostenrijk
is het tegenovergestelde van Canada. Als we in Oostenrijk ook goed
zijn, krijgen we de bevestiging dat we de juiste weg zijn
ingeslagen." Zoeken naar een compromis Fransman Vasseur is sinds
dit seizoen de eindverantwoordelijke bij Ferrari. Vorig jaar
eindigde het team tweede in de strijd om de constructeurstitel en
werden er races gewonnen. Nu staat het team op een voorlopige
vierde plaats en zijn Aston Martin en Mercedes Ferrari voorbij
gestreefd. "Vanaf de eerste kilometers in Fiorano en daarna de
tests in Bahrein begrepen we dat iets niet werkte. Daarom werden we
gedwongen om te zoeken naar een compromis tussen prestaties en de
bestuurbaarheid van de wagen. Nu boeken we weer vooruitgang en
winnen moet altijd het doel zijn." Ferrari-rijders Carlos Sainz en
Charles Leclerc staan nog tot en met 2024 onder contract bij de
Italianen. Vasseur vindt het te vroeg om nu al te praten over
contractverlengingen. "Er zijn nog 18 maanden over van het huidige
contract. Op dit moment is praten over een nieuw contract een
afleiding, dat heb ik de afgelopen weken ook tegen hun managers
gezegd. De prioriteit is nu dat de coureurs mee helpen aan de
ontwikkeling van de wagen. Gedurende de zomer of daarna, gaan we
beginnen met de gesprekken." Winst in 2023? Vasseur is niet bang
dat de twee coureurs ondertussen een andere keuze gaan maken. "Dat
risico is er altijd. Ze zijn beide betrokken bij het project, ze
willen blijven en winnen. We moeten als team te werk gaan en
volwassen worden op elk vlak. Om nu alleen over de coureurs te
spreken, zou verkeerd zijn met het oog op de stappen vooruit die we
nog moeten zetten als team." Vasseur gaat er 'gewoon' vanuit dat
beide rijders ook na 2024 voor Ferrari zullen rijden. "Ik ben
tevreden met Carlos, hij is constant en geeft op technisch vlak
goede feedback. Met Charles vormt hij een winnend koppel. De beste
manier om ze te overtuigen is om ze een competitieve bolide te
geven. Charles weet dat ieder jaar cruciaal is in zijn carrière.
Hij heeft één doel: wereldkampioen worden. En de wereldtitel
winnen, dat is ook ons doel. Charles en Carlos moeten het gevoel
hebben dat ze centraal staan in dit project." Om ze het gevoel te
geven dat Leclerc en Sainz ook met Ferrari kunnen winnen, weet
Vasseur wat er moet gebeuren. "We moeten sneller groeien dan de
concurrentie. Nu is het versnellen en daarom investeren we in de
toekomst." Of Ferrari al dit seizoen in staat is om in een race de
dominantie van Red Bull te doorbreken? Vasseur ziet mogelijkheden.
"Als we in Montreal vooraan waren gestart, dan zou winst mogelijk
zijn geweest. We zullen nu zien of we ook in staat zijn om het in
Oostenrijk te doen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines