Verstappen deelt tik uit aan al zijn concurrent tijdens eerste training Oostenrijk
De eerste vrije training voor de GP van Oostenrijk was tevens de
enige vrije training voor de GP van Oostenrijk. Vanwege het
sprintformat wordt er vrijdagmiddag namelijk gekwalificeerd,
terwijl de gehele zaterdag in het teken staat van de sprint, met
eerst de shootout (kwalificatie) gevolgd de sprintrace zelf. Het
was de coureurs er dus alles aan gelegen om uit de startblokken te
vliegen tijdens VT1, want alleen dit uurtje hadden ze beschikbaar
om aan de afstelling te werken. Logischerwijs was het dan ook
meteen druk op de baan, met nagenoeg iedereen die het asfalt op
ging. Inclusief Sergio Perez, die na het missen van de mediadag op
donderdag weer fit (genoeg) was om achter het stuur te kruipen. Red
Bull, Ferrari en Mercedes begonnen op de harde banden, terwijl de
rest van het veld koos voor de medium sloffen. Het was stuivertje
wisselen vooraan het veld, met vier namen bovenaan het scorebord:
Lewis Hamilton, Max Verstappen, Fernando Alonso en Sergio Perez.
Nadat de inleidende beschietingen na twintig minuten voorbij waren,
was het Hamilton die bovenaan stond, gevolgd door Verstappen,
Alonso en Perez, allemaal binnen 0,2 seconde van elkaar. Wel had de
Brit zo'n vier ronden meer afgelegd dan zijn concurrenten. Ferrari
had nog wat moeite met haar nieuwe updates, want zij reden een
seconde van de pace af. Lange runs Vervolgens gingen de
top-coureurs voor een lange run zitten en daarin was Red Bull niet
per se de snelste. Het was vooral Mercedes dat een goede indruk
maakte. Lewis Hamilton klokte gemiddeld een tijd laag in de 1.10,
terwijl Verstappen gemiddeld hoog in de 1.10 zat. Natuurlijk weten
we niet precies hoeveel brandstof de beide partijen aan boord
hadden, maar zowel Max als Lewis reed een simulatie van ongeveer 9
ronden op de harde banden. Perez was op zijn beurt langzamer dan
zowel Hamilton als Verstappen. Alonso reed rondes hoog in de 1.09,
laag in de 1.10, maar hij deed dat wel op de medium banden. Het is
lastig om te zeggen hoe hij er dus precies voor staat ten opzichte
van Hamilton en Verstappen. Nog meer snelle runs In het laatste
half uur was het een beetje een mix van verschillende plannen op de
baan, waarbij de ene coureur aan een lange run bezig was, terwijl
de andere coureur nog even een kwalificatierun op de zachte banden
deed. In de laatste tien minuten legde iedereen echter de focus op
de snelle ronden en werd het scorebord nog eens helemaal op een
hoop gegooid. Ferrari meldde zich eindelijk vooraan het veld, waar
de verschillen klein waren. Uiteindelijk was het Verstappen die de
snelste van allemaal was. Sainz en Leclerc waren twee tienden van
een seconde langzamer, Hamilton en Perez een halve seconde. En
ohja: Verstappen deed dat op medium banden. Sainz, Leclerc en
Hamilton op de zachtste banden. Perez op de medium, maar ook hij
gaf dus een halve seconde toe. Over een enkele ronde was de
Nederlander dus oppermachtig, maar de lange run liet nog wat te
wensen over.
enige vrije training voor de GP van Oostenrijk. Vanwege het
sprintformat wordt er vrijdagmiddag namelijk gekwalificeerd,
terwijl de gehele zaterdag in het teken staat van de sprint, met
eerst de shootout (kwalificatie) gevolgd de sprintrace zelf. Het
was de coureurs er dus alles aan gelegen om uit de startblokken te
vliegen tijdens VT1, want alleen dit uurtje hadden ze beschikbaar
om aan de afstelling te werken. Logischerwijs was het dan ook
meteen druk op de baan, met nagenoeg iedereen die het asfalt op
ging. Inclusief Sergio Perez, die na het missen van de mediadag op
donderdag weer fit (genoeg) was om achter het stuur te kruipen. Red
Bull, Ferrari en Mercedes begonnen op de harde banden, terwijl de
rest van het veld koos voor de medium sloffen. Het was stuivertje
wisselen vooraan het veld, met vier namen bovenaan het scorebord:
Lewis Hamilton, Max Verstappen, Fernando Alonso en Sergio Perez.
Nadat de inleidende beschietingen na twintig minuten voorbij waren,
was het Hamilton die bovenaan stond, gevolgd door Verstappen,
Alonso en Perez, allemaal binnen 0,2 seconde van elkaar. Wel had de
Brit zo'n vier ronden meer afgelegd dan zijn concurrenten. Ferrari
had nog wat moeite met haar nieuwe updates, want zij reden een
seconde van de pace af. Lange runs Vervolgens gingen de
top-coureurs voor een lange run zitten en daarin was Red Bull niet
per se de snelste. Het was vooral Mercedes dat een goede indruk
maakte. Lewis Hamilton klokte gemiddeld een tijd laag in de 1.10,
terwijl Verstappen gemiddeld hoog in de 1.10 zat. Natuurlijk weten
we niet precies hoeveel brandstof de beide partijen aan boord
hadden, maar zowel Max als Lewis reed een simulatie van ongeveer 9
ronden op de harde banden. Perez was op zijn beurt langzamer dan
zowel Hamilton als Verstappen. Alonso reed rondes hoog in de 1.09,
laag in de 1.10, maar hij deed dat wel op de medium banden. Het is
lastig om te zeggen hoe hij er dus precies voor staat ten opzichte
van Hamilton en Verstappen. Nog meer snelle runs In het laatste
half uur was het een beetje een mix van verschillende plannen op de
baan, waarbij de ene coureur aan een lange run bezig was, terwijl
de andere coureur nog even een kwalificatierun op de zachte banden
deed. In de laatste tien minuten legde iedereen echter de focus op
de snelle ronden en werd het scorebord nog eens helemaal op een
hoop gegooid. Ferrari meldde zich eindelijk vooraan het veld, waar
de verschillen klein waren. Uiteindelijk was het Verstappen die de
snelste van allemaal was. Sainz en Leclerc waren twee tienden van
een seconde langzamer, Hamilton en Perez een halve seconde. En
ohja: Verstappen deed dat op medium banden. Sainz, Leclerc en
Hamilton op de zachtste banden. Perez op de medium, maar ook hij
gaf dus een halve seconde toe. Over een enkele ronde was de
Nederlander dus oppermachtig, maar de lange run liet nog wat te
wensen over.