Alonso pleit voor 'nieuw' kwalificatieformat: "Dit zou ideaal zijn"
Op kortere circuits terug naar een kwalificatie van één ronde. Als
het aan Fernando Alonso gaat dit gebeuren om incidenten te
voorkomen die een goede kwalificatie in de weg staan. Veel acties
van coureurs werden na de kwalificatie van de Grand Prix van Canada
onderzocht door de stewards en enkelen kregen een gridstraf voor
het blokkeren van een snelle ronde van concurrenten. Met name
Alpine-coureur Pierre Gasly beleefde door toedoen van Carlos Sainz
een slechte kwalificatie in Canada. De Red Bull Ring heeft in het
verleden voor problemen gezorgd tijdens de kwalificatie vanwege de
korte lengte van de baan. Hierdoor ontstaat er veel verkeer en is
het voor coureurs lastiger om een snelle ronde neer te zetten
zonder gehinderd te worden. Als aan Alonso voorafgaand aan het
Grand Prix-weekend van Oostenrijk wordt gevraagd of dit een
onderwerp zou zijn dat de coureurs zouden moeten bespreken, vertelt
de Spanjaard aan de media, waaronder RacingNews365 : "Het is elk
weekend een onderwerp en dan met name op korte circuits." Terug
naar het verleden "Er zijn een paar opties om dit te verbeteren;
een daarvan is kwalificatie over één ronde, zoals in het verleden",
voegt de tweevoudig wereldkampioen toe. "Dat zou naar mijn mening
ideaal zijn, omdat er dan maar één auto op de baan is met volledige
tv-aandacht voor die ronde voor alle sponsors." "Dit kan wel voor
een beetje drama zorgen als het weer tijdens de kwalificatie
verandert. Je zou dan verschillende wagens op poleposition kunnen
zien, met verschillende namen. Dus daar ging mijn voorkeur naar
uit." Alonso wijst ook op het kwalificatieformat van de Formule 2
op circuits als Monaco, waar het veld te groot is voor het
traditionele format. "Je kunt de grid opsplitsen in twee groepen,
zoals de junior-formules in Monaco doen."
het aan Fernando Alonso gaat dit gebeuren om incidenten te
voorkomen die een goede kwalificatie in de weg staan. Veel acties
van coureurs werden na de kwalificatie van de Grand Prix van Canada
onderzocht door de stewards en enkelen kregen een gridstraf voor
het blokkeren van een snelle ronde van concurrenten. Met name
Alpine-coureur Pierre Gasly beleefde door toedoen van Carlos Sainz
een slechte kwalificatie in Canada. De Red Bull Ring heeft in het
verleden voor problemen gezorgd tijdens de kwalificatie vanwege de
korte lengte van de baan. Hierdoor ontstaat er veel verkeer en is
het voor coureurs lastiger om een snelle ronde neer te zetten
zonder gehinderd te worden. Als aan Alonso voorafgaand aan het
Grand Prix-weekend van Oostenrijk wordt gevraagd of dit een
onderwerp zou zijn dat de coureurs zouden moeten bespreken, vertelt
de Spanjaard aan de media, waaronder RacingNews365 : "Het is elk
weekend een onderwerp en dan met name op korte circuits." Terug
naar het verleden "Er zijn een paar opties om dit te verbeteren;
een daarvan is kwalificatie over één ronde, zoals in het verleden",
voegt de tweevoudig wereldkampioen toe. "Dat zou naar mijn mening
ideaal zijn, omdat er dan maar één auto op de baan is met volledige
tv-aandacht voor die ronde voor alle sponsors." "Dit kan wel voor
een beetje drama zorgen als het weer tijdens de kwalificatie
verandert. Je zou dan verschillende wagens op poleposition kunnen
zien, met verschillende namen. Dus daar ging mijn voorkeur naar
uit." Alonso wijst ook op het kwalificatieformat van de Formule 2
op circuits als Monaco, waar het veld te groot is voor het
traditionele format. "Je kunt de grid opsplitsen in twee groepen,
zoals de junior-formules in Monaco doen."