Opfriscursus: zo werkt de zaterdag van een F1-sprintweekend

De Formule 1 kende in de afgelopen jaren al sprintraces, maar sinds
het huidige Formule 1-seizoen is er het een en ander aangepast. Zes
sprintraces staan er op de kalender, waarvan de eerste al is
verreden op het stratencircuit in Bakoe, Azerbeidzjan. In
Oostenrijk wordt de tweede sprintrace verreden. Hoe dat werkt? Dat
leggen we je uit. De opzet van het weekend Net zoals bij een
normale Grand Prix-opzet wordt het weekend afgetrapt met de eerste
vrije training van een uur. De sessie is echter belangrijker dan
een normaal weekend, want dit is gelijk de enige vrije training.
Vroeger had een sprintweekend twee trainingen, maar sinds 2023 zijn
de sprint- en hoofdrace volledig van elkaar losgetrokken. Tot vorig
jaar bepaalde de uitslag van de sprintrace nog de startgrid van de
hoofdrace, maar dat is dus niet meer het geval. Voor de sprintrace
en de hoofdrace zijn er aparte kwalificaties. Na de eerste vrije
training op vrijdag vindt de normale kwalificatie plaats, dus de
kwalificatie voor de hoofdrace op zondag. Dit is een kwalificatie
met Q1, Q2 en Q3 zoals we 'm kennen, dus met sessies van 18, 15 en
12 minuten. Op zaterdag ziet de dag er anders uit dan voorheen.
Deze staat namelijk volledig in het teken van de sprint. Waar er
vroeger nog een tweede vrije training was, wordt nu een aparte
kwalificatie gehouden voor de sprintrace, genaamd Sprint Shootout
en afgekort 'SQ'. Het is een shootout omdat de kwalificatie korter
is. SQ1 duurt 12 minuten, SQ2 duurt 10 minuten en SQ3 duurt slechts
8 minuten. Teams en coureurs krijgen ook verplichte bandenkeuzes:
mediums voor SQ1 en SQ2, softs voor SQ3. Hierna weten we de
startopstelling van de sprintrace, later op zaterdag. De sprintrace
zelf zal plusminus 100 kilometer lang zijn, of 30 minuten in
totaal. Dit is precies een derde van de hoofdrace, die op zondag
plaats zal vinden. In de sprintrace is het maken van een pitstop
overigens niet verplicht. Dit artikel gaat verder onder het
tijdschema van de GP van Oostenrijk. Straffen gedurende het weekend
Gridstraffen komen we regelmatig tegen in de Formule 1 en bij een
sprintweekend kan dit voor verwarring zorgen, want wanneer moet je
een straf incasseren? Wie gestraft wordt voor een overtreding op
vrijdag (VT1 en/of kwalificatie) krijgt de straf opgelegd voor de
hoofdrace op zondag. Als een coureur een straf krijgt voor een
incident op zaterdag, dan geldt de straf voor de sprintrace. Hier
geldt wel een uitzondering bij een straf verkregen voor een
incident in de sprintrace: als de straf niet uitgezeten kan worden
tijdens die sessie, bijvoorbeeld omdat het een gridstraf is, dan
wordt de straf geïncasseerd op zondag in de hoofdrace. Gridstraffen
voor motorwissels en dergelijke worden altijd pas geïncasseerd in
de hoofdrace. De puntenverdeling De sprintrace en de hoofdrace
staan dus volledig los van elkaar en het doel van de sprint is dus
niet meer om posities te winnen voor zondag. In plaats daarvan
kunnen de Formule 1-coureurs wat meer punten halen dit jaar. Eerder
kon alleen de top drie wat puntjes meenemen naar huis, maar vandaag
de dag wordt er wat meer uitgedeeld. Dat was overigens ook vorig
jaar al zo. Wie de sprintrace wint krijgt 8 WK-punten
bijgeschreven. De nummer twee krijgt 7 punten, de nummer drie
krijgt er 6, enzovoorts. De top acht van de sprintrace wint dus
punten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines