Het bijzondere 'spookauto-idee' voor tijdens de F1-kwalificatie
Carlos Sainz is van mening dat de saaie aard van een kwalificatie
met één ronde kan worden overwonnen met "spookwagen-technologie".
Dit zegt hij in een reactie op de zoektocht van de Formule 1 naar
manieren om het toenemende probleem van het hinderen tijdens
kwalificaties op te lossen. De Ferrari-coureur kreeg een gridstraf
van drie plaatsen bij de Grand Prix van Canada nadat hij Pierre
Gasly hinderde in Q1. De Fransman suggereerde daarbij dat Sainz
"verbannen" had moeten worden vanwege de gevaarlijke aard van zijn
acties. Drukte op de baan tijdens de kwalificatie is de laatste
jaren een steeds groter probleem geworden, omdat coureurs aan het
einde van een ronde langzamer gaan rijden om ruimte te vinden in
aanloop naar hun runs, waarbij ze soms bijna in botsing komen met
coureurs die op veel hogere snelheid een vliegende ronde afleggen.
De Red Bull Ring, waar dit weekend de Grand Prix van Oostenrijk
wordt verreden, is berucht om zijn korte baan en daardoor wordt het
verkeer een probleem, vooral in Q1. Het probleem wordt nog
verergerd door het golvende einde van het circuit, waar de auto's
zonder goed zicht over de top van een heuvel bij bocht 9 aankomen.
Een idee om het probleem te verhelpen, volgens Sainz, is om een
soortgelijk format te gebruiken als in de Formule 2 in Monaco, waar
de auto's in twee groepen worden verdeeld. "De
kortetermijnoplossing zou zijn om Q1 op te splitsen in twee groepen
van tien auto's, één van elk team per kwalificatiegroep", vertelde
Sainz aan de media, waaronder RacingNews365 . "Dan denk ik dat Q1
een stuk beter zou worden en Q2 en Q3 vormen geen probleem, dus het
zou alleen bij korte circuits zijn. Verdeel in Q1 elke sessie
misschien door de helft, met acht minuten voor de ene groep en acht
minuten voor de andere groep." Spookwagen Sainz' landgenoot
Fernando Alonso opperde al het idee om de kwalificatie over één
ronde opnieuw in te voeren, waarbij coureurs een voor een de baan
op gaan om één vliegende ronde af te leggen. De Ferrari-coureur is
het daarmee eens en voegt eraan toe: "De langetermijnoplossing is
misschien de kwalificatie over één ronde, dat is mogelijk iets om
mee te experimenteren in sprintweekenden om te zien of het zou
werken." Carlos oppert daarbij nog voor een bijzonder idee voor op
tv. De fans zouden dan een soort 'spookauto' kunnen zien, die de
snelste tijd voor moet stellen. Op die manier kunnen ze live zien
hoe dicht de coureur die op dat moment zijn ronde neerzet op de
tijd van de snelste concurrent zit. "Persoonlijk was ik vroeger een
grote fan van de kwalificatie over een ronde, omdat ik hou van het
gevoel dat je het hele circuit voor jezelf hebt en de druk die daar
bij komt kijken. Ik denk dat het heel leuk zou zijn voor ons, voor
onze sponsors en voor iedereen, maar misschien een beetje saai voor
de tv. Het hangt af van de technologie, je moet een enkele ronde
animeren, je zou een spookauto van de snelste ronde kunnen laten
zien op beeld." "Met de technologie die we tegenwoordig hebben, zou
zoiets haalbaar kunnen zijn met minisectoren en spookauto's, met
dat soort dingen. Daar moeten we naar kijken."
met één ronde kan worden overwonnen met "spookwagen-technologie".
Dit zegt hij in een reactie op de zoektocht van de Formule 1 naar
manieren om het toenemende probleem van het hinderen tijdens
kwalificaties op te lossen. De Ferrari-coureur kreeg een gridstraf
van drie plaatsen bij de Grand Prix van Canada nadat hij Pierre
Gasly hinderde in Q1. De Fransman suggereerde daarbij dat Sainz
"verbannen" had moeten worden vanwege de gevaarlijke aard van zijn
acties. Drukte op de baan tijdens de kwalificatie is de laatste
jaren een steeds groter probleem geworden, omdat coureurs aan het
einde van een ronde langzamer gaan rijden om ruimte te vinden in
aanloop naar hun runs, waarbij ze soms bijna in botsing komen met
coureurs die op veel hogere snelheid een vliegende ronde afleggen.
De Red Bull Ring, waar dit weekend de Grand Prix van Oostenrijk
wordt verreden, is berucht om zijn korte baan en daardoor wordt het
verkeer een probleem, vooral in Q1. Het probleem wordt nog
verergerd door het golvende einde van het circuit, waar de auto's
zonder goed zicht over de top van een heuvel bij bocht 9 aankomen.
Een idee om het probleem te verhelpen, volgens Sainz, is om een
soortgelijk format te gebruiken als in de Formule 2 in Monaco, waar
de auto's in twee groepen worden verdeeld. "De
kortetermijnoplossing zou zijn om Q1 op te splitsen in twee groepen
van tien auto's, één van elk team per kwalificatiegroep", vertelde
Sainz aan de media, waaronder RacingNews365 . "Dan denk ik dat Q1
een stuk beter zou worden en Q2 en Q3 vormen geen probleem, dus het
zou alleen bij korte circuits zijn. Verdeel in Q1 elke sessie
misschien door de helft, met acht minuten voor de ene groep en acht
minuten voor de andere groep." Spookwagen Sainz' landgenoot
Fernando Alonso opperde al het idee om de kwalificatie over één
ronde opnieuw in te voeren, waarbij coureurs een voor een de baan
op gaan om één vliegende ronde af te leggen. De Ferrari-coureur is
het daarmee eens en voegt eraan toe: "De langetermijnoplossing is
misschien de kwalificatie over één ronde, dat is mogelijk iets om
mee te experimenteren in sprintweekenden om te zien of het zou
werken." Carlos oppert daarbij nog voor een bijzonder idee voor op
tv. De fans zouden dan een soort 'spookauto' kunnen zien, die de
snelste tijd voor moet stellen. Op die manier kunnen ze live zien
hoe dicht de coureur die op dat moment zijn ronde neerzet op de
tijd van de snelste concurrent zit. "Persoonlijk was ik vroeger een
grote fan van de kwalificatie over een ronde, omdat ik hou van het
gevoel dat je het hele circuit voor jezelf hebt en de druk die daar
bij komt kijken. Ik denk dat het heel leuk zou zijn voor ons, voor
onze sponsors en voor iedereen, maar misschien een beetje saai voor
de tv. Het hangt af van de technologie, je moet een enkele ronde
animeren, je zou een spookauto van de snelste ronde kunnen laten
zien op beeld." "Met de technologie die we tegenwoordig hebben, zou
zoiets haalbaar kunnen zijn met minisectoren en spookauto's, met
dat soort dingen. Daar moeten we naar kijken."