Red Bull zet nieuwe stap in dominantie door update in Oostenrijk
De RB19 is al de dominante auto van het seizoen tot nu toe, maar
Red Bull blijft elke kans benutten om het technische voordeel op de
rest te behouden, dit ondanks de ontwikkelingen van de concurrenten
en hun bolides. Hoewel de evolutie van de auto in Oostenrijk geen
game changer is, accentueert de update het oog voor detail van het
team uit Milton Keynes. Om de luchtstromen richting de beam wing
beter te geleiden, introduceerden de aerodynamici van Red Bull een
herziene versie van de achterwielophanging, waarbij de behuizing
van de wishbones is aangepast. De diameter (naar achteren toe) van
dit onderdeel is vergroot, maar natuurlijk wel binnen de limiet van
de reglementen. Een ratio van 3:1 (1 = verticale diameter) voor de
vleugelachtige ophangingsonderdelen is daarbij de norm. Worden deze
normen overschreden, dan wordt het ophangingdonderdeel aangemerkt
als een onderdeel met een sterk aerodyamisch doeleinde en dat is
niet toegestaan. Door de bredere behuizingen van de wishbones
worden de luchtstromen van de sidepods aan de achterkant, voor de
achterwielen, van richting veranderd zodat het effect op de beam
wing wordt vergroot. Als gevolg hiervan kunnen de luchtstromen
beter weg worden geleid vanuit de onderkant van de bolide. Op
onderstaande afbeelding is de update van de RB19 te zien en
tevreden kunnen ze zijn: Max Verstappen was in alle sessies tot nu
toe in Oostenrijk de snelste coureur. Ook won hij de sprintrace met
een gat van meer dan twintig seconden naar de rest van het veld.
Red Bull blijft elke kans benutten om het technische voordeel op de
rest te behouden, dit ondanks de ontwikkelingen van de concurrenten
en hun bolides. Hoewel de evolutie van de auto in Oostenrijk geen
game changer is, accentueert de update het oog voor detail van het
team uit Milton Keynes. Om de luchtstromen richting de beam wing
beter te geleiden, introduceerden de aerodynamici van Red Bull een
herziene versie van de achterwielophanging, waarbij de behuizing
van de wishbones is aangepast. De diameter (naar achteren toe) van
dit onderdeel is vergroot, maar natuurlijk wel binnen de limiet van
de reglementen. Een ratio van 3:1 (1 = verticale diameter) voor de
vleugelachtige ophangingsonderdelen is daarbij de norm. Worden deze
normen overschreden, dan wordt het ophangingdonderdeel aangemerkt
als een onderdeel met een sterk aerodyamisch doeleinde en dat is
niet toegestaan. Door de bredere behuizingen van de wishbones
worden de luchtstromen van de sidepods aan de achterkant, voor de
achterwielen, van richting veranderd zodat het effect op de beam
wing wordt vergroot. Als gevolg hiervan kunnen de luchtstromen
beter weg worden geleid vanuit de onderkant van de bolide. Op
onderstaande afbeelding is de update van de RB19 te zien en
tevreden kunnen ze zijn: Max Verstappen was in alle sessies tot nu
toe in Oostenrijk de snelste coureur. Ook won hij de sprintrace met
een gat van meer dan twintig seconden naar de rest van het veld.