Hoe Ferrari zich door Red Bull heeft laten inspireren met Oostenrijkse updates

Ferrari introduceerde een nieuw evolutionair aerodynamisch pakket
in Oostenrijk, omdat het team het gat met de steeds verder
uitlopende kampioenschapsleider Red Bull wil verkleinen. Allereerst
wordt de nieuwe voorvleugel gekenmerkt door een nieuwe wing
endplate, die nu aan de bovenkant afgerond is op een manier die erg
lijkt op die van de Red Bull RB19. Het laatste deel van de
horizontale ligger sluit nu op een totaal andere manier aan op de
endplate dan bij de vorige versie. De breedte van die uiteinden is
nu verkleind om het 'outwash'-effect te vergroten, oftewel de
afbuiging van turbulente lucht buiten de wielen. Dit is echter niet
de belangrijkste verandering. De vloer wordt nu gekenmerkt door een
'driedimensionaal' ontwerp van de onderliggende Venturi-kanalen met
nieuw ontworpen verticale luchtverdelers. Deze elementen eindigen
nu niet meer paralel aan de voorkant van de vloer, maar lopen
verder naar voren uit met een afgerond profiel. Net als bij de
endplates van de voorvleugel zijn deze elementen duidelijk
geïnspireerd op de RB19. Het belangrijkste doel van hun
herprofilering is om de luchtstroom bij de inlaat van de
Venturi-kanalen beter te beheren. Opgemerkt moet worden dat het
nieuwe 'driedimensionale' ontwerp van de kanalen, zowel richting
naar als vanaf het middelste deel van de vloer, geen effe, vlakke
profielen heeft. Deze variërende profielen van de kanalen
veroorzaken namelijk veranderingen in de snelheid en dichtheid van
de luchtstroom, wat helpt voorkomen dat het porpoising-effect
optreedt wanneer de auto wordt blootgesteld aan meer downforce. In
essentie zou dit de SF-23 in staat moeten stellen om lagere
rijhoogtes aan te nemen zonder de aerodynamische schokken te
veroorzaken die het onvoorspelbare gedrag van de auto veroorzaakten
zoals met de vorige versie in Spanje. Concluderend: als de data op
het circuit in Oostenrijk de gegevens bevestigen die tijdens de
recente filmdag zijn verzameld, zou er eindelijk een zeer
competitief pad kunnen worden ingeslagen met de SF-23.

Top Headlines

Oudere Top Headlines