Verstappen declasseert concurrentie tijdens GP van Oostenrijk
Met Max verstappen op pole voor Charles Leclerc ging de Grand Prix
van Oostenrijk van start. In de wetenschap dat Sergio Perez vanaf
de vijftiende positie startte, wachtte er wederom een kans om de
voorsprong in het WK flink uit te breiden. Bij de start wist
Verstappen zijn leidende positie te behouden, ondanks twee
aanvallen van Leclerc. De safety car kwam kortstondig op de baan om
rotzooi op te ruimen in bocht 1, maar daarna was het wederom
Verstappen die de leiding behield en zo snel mogelijk een gat wilde
slaan richting de Ferrari's om buiten DRS-range te zijn. De missie
van Verstappen slaagde eenvoudig, waarbij de beide Ferrari's elkaar
geen duimbreed toegaven. Perez was bezig aan een opmars en lag na
twaalf ronden op de tiende positie, met een achterstand van
achttien seconden op raceleider Verstappen. De race werd even
opgeschud door een virtual safety car periode toen Nico Hulkenberg
stilviel. Verstappen en de beide Ferrari's waren net over
start/finish, maar onder meer Lewis Hamilton en Lando Norris stoven
de pits in voor nieuw rubber. Een ronde later pitten de beide
Ferrari, terwijl Red Bull ervoor koos om de Nederlander buiten te
laten. Het betekende dat Leclerc een 'gratis' stop had en
Verstappen het gat moest vergroten om een veilige stop te maken.
Maar was de stop niet veel te vroeg? Perez was na alle stops al
opgeklommen tot de derde plaats op zo'n vijf seconden achter
Leclerc. De Mexicaan werd echter met speels gemakt gepasseerd door
achtereenvolgens Sainz en Lewis Hamilton die beiden al gestopt
waren. Verstappen heerst Red Bull haalde Verstappen bij het ingaan
van de 25ste ronde naar binnen, waarbij het wisselde naar de harde
band. Het betekende dat Verstappen achter de beide Ferrari's terug
op de baan kwam. Enkele bochten later stormde de Red Bull-coureur
zijn rivaal al voorbij, waarna het gat van zes seconden naar
Leclerc moest worden gedicht. In het middenveld volop gevechten,
waarbij Hamilton en Lando Norris lekker aan het stoeien waren.
Opvallend was dat Fernando Alonso wederom in het stuk niet voor
kwam. Voorafgaand aan het weekend werd de Spanjaard nog gezien als
een kanshebber voor de podiumplaatsen, maar die waren ver buiten
zijn bereik. Ditmaal geen regen op de baan, maar wel een straffen
regen: Hamilton, Tsunoda en Sainz kregen al vroeg in de race een
tijdstraf van vijf seconden wegens het veelvuldig overschrijden van
de tracklimits. Verstappen dichtte vooraan eenvoudig het gat naar
Leclerc en in ronde 35 passeerde hij de Monegask om de leiding in
de race over te nemen. Ferrari zat vervolgens met een uitdaging,
want het team reed op oudere banden én moest nog verplicht wisselen
naar de harde band. Dit terwijl Verstappen rustig af kon wachten en
nog kon wisselen naar de snellere medium band voor de laatste
stint. In de spaarzame rondjes dat het er echt toe deed liet de
Nederlander zien hoe ongenaakbaar hij ook op de Red Bull Ring was.
Leclerc werd met meer dan een seconde per ronde op achtstand gezet.
Nyck de Vries gestart in de achterhoede wist zich geen weg naar
voren te banen. Tijdens een nieuw duel met Kevin Magnussen duwde
hij de Oostenrijker (wederom) buiten de baan, waarvoor de
AlphaTauri-coureur een tijdstraf van vijf seconden kreeg.
Tijdstraffenbingo tijdens de pitstops Hamilton, Sainz, Gasly, De
Vries en nog enkele anderen moest tijdens hun laatste straf de
tijdstraf van vijf seconden incasseren. Sainz viel door zijn stop
terug naar de vijfde plaats achter Norris, maar wist de sterk
rijden McLaren-coureur eenvoudig weer te passeren. In ronde 48
wisselde Leclerc naar de harde band, waardoor Perez kortstondig al
op de tweede plaats kwam te liggen. Red Bull reageerde door
Verstappen in ronde 50 binnen te halen en te wisselen naar de
medium band, terwijl Perez een ronde later naar de harde band
wisselde. Verstappen verdedigde een gat van zo'n vijftien seconden
ten opzichte van Leclerc, terwijl Perez aan de bak moest om Norris,
Sainz én Leclerc op de baan te passeren. Na een foutje van Norris
was hij een eenvoudige prooi, maar Sainz maakte er een prachtige
show van in gevecht met Perez. De angel was al lang en breed uit de
wedstrijd met een heersende Verstappen die zelfs nog de luxe had om
een extra stop te maken en te wisselen naar de zachte band om zo
het extra punt voor de snelste ronde te veroveren. Verstappen
slaagde in zijn missie en won de race voor Leclerc, Perez, Sainz en
de imponerende Norris. De Vries eindigde als vijftiende.
van Oostenrijk van start. In de wetenschap dat Sergio Perez vanaf
de vijftiende positie startte, wachtte er wederom een kans om de
voorsprong in het WK flink uit te breiden. Bij de start wist
Verstappen zijn leidende positie te behouden, ondanks twee
aanvallen van Leclerc. De safety car kwam kortstondig op de baan om
rotzooi op te ruimen in bocht 1, maar daarna was het wederom
Verstappen die de leiding behield en zo snel mogelijk een gat wilde
slaan richting de Ferrari's om buiten DRS-range te zijn. De missie
van Verstappen slaagde eenvoudig, waarbij de beide Ferrari's elkaar
geen duimbreed toegaven. Perez was bezig aan een opmars en lag na
twaalf ronden op de tiende positie, met een achterstand van
achttien seconden op raceleider Verstappen. De race werd even
opgeschud door een virtual safety car periode toen Nico Hulkenberg
stilviel. Verstappen en de beide Ferrari's waren net over
start/finish, maar onder meer Lewis Hamilton en Lando Norris stoven
de pits in voor nieuw rubber. Een ronde later pitten de beide
Ferrari, terwijl Red Bull ervoor koos om de Nederlander buiten te
laten. Het betekende dat Leclerc een 'gratis' stop had en
Verstappen het gat moest vergroten om een veilige stop te maken.
Maar was de stop niet veel te vroeg? Perez was na alle stops al
opgeklommen tot de derde plaats op zo'n vijf seconden achter
Leclerc. De Mexicaan werd echter met speels gemakt gepasseerd door
achtereenvolgens Sainz en Lewis Hamilton die beiden al gestopt
waren. Verstappen heerst Red Bull haalde Verstappen bij het ingaan
van de 25ste ronde naar binnen, waarbij het wisselde naar de harde
band. Het betekende dat Verstappen achter de beide Ferrari's terug
op de baan kwam. Enkele bochten later stormde de Red Bull-coureur
zijn rivaal al voorbij, waarna het gat van zes seconden naar
Leclerc moest worden gedicht. In het middenveld volop gevechten,
waarbij Hamilton en Lando Norris lekker aan het stoeien waren.
Opvallend was dat Fernando Alonso wederom in het stuk niet voor
kwam. Voorafgaand aan het weekend werd de Spanjaard nog gezien als
een kanshebber voor de podiumplaatsen, maar die waren ver buiten
zijn bereik. Ditmaal geen regen op de baan, maar wel een straffen
regen: Hamilton, Tsunoda en Sainz kregen al vroeg in de race een
tijdstraf van vijf seconden wegens het veelvuldig overschrijden van
de tracklimits. Verstappen dichtte vooraan eenvoudig het gat naar
Leclerc en in ronde 35 passeerde hij de Monegask om de leiding in
de race over te nemen. Ferrari zat vervolgens met een uitdaging,
want het team reed op oudere banden én moest nog verplicht wisselen
naar de harde band. Dit terwijl Verstappen rustig af kon wachten en
nog kon wisselen naar de snellere medium band voor de laatste
stint. In de spaarzame rondjes dat het er echt toe deed liet de
Nederlander zien hoe ongenaakbaar hij ook op de Red Bull Ring was.
Leclerc werd met meer dan een seconde per ronde op achtstand gezet.
Nyck de Vries gestart in de achterhoede wist zich geen weg naar
voren te banen. Tijdens een nieuw duel met Kevin Magnussen duwde
hij de Oostenrijker (wederom) buiten de baan, waarvoor de
AlphaTauri-coureur een tijdstraf van vijf seconden kreeg.
Tijdstraffenbingo tijdens de pitstops Hamilton, Sainz, Gasly, De
Vries en nog enkele anderen moest tijdens hun laatste straf de
tijdstraf van vijf seconden incasseren. Sainz viel door zijn stop
terug naar de vijfde plaats achter Norris, maar wist de sterk
rijden McLaren-coureur eenvoudig weer te passeren. In ronde 48
wisselde Leclerc naar de harde band, waardoor Perez kortstondig al
op de tweede plaats kwam te liggen. Red Bull reageerde door
Verstappen in ronde 50 binnen te halen en te wisselen naar de
medium band, terwijl Perez een ronde later naar de harde band
wisselde. Verstappen verdedigde een gat van zo'n vijftien seconden
ten opzichte van Leclerc, terwijl Perez aan de bak moest om Norris,
Sainz én Leclerc op de baan te passeren. Na een foutje van Norris
was hij een eenvoudige prooi, maar Sainz maakte er een prachtige
show van in gevecht met Perez. De angel was al lang en breed uit de
wedstrijd met een heersende Verstappen die zelfs nog de luxe had om
een extra stop te maken en te wisselen naar de zachte band om zo
het extra punt voor de snelste ronde te veroveren. Verstappen
slaagde in zijn missie en won de race voor Leclerc, Perez, Sainz en
de imponerende Norris. De Vries eindigde als vijftiende.