Red Bull verklaart waarom Verstappen toch een extra stop mocht maken
De overwinning op de Red Bull Ring was sowieso al in handen van Max
Verstappen, maar alleen de zege was nog niet genoeg voor de
Nederlander. Er was nog net genoeg ruimte om een extra pitstop te
maken, zodat ook het extra puntje voor de snelste ronde gepakt kon
worden. Verstappen wilde een stop maken, maar in eerste instantie
kreeg hij 'nee' te horen van zijn team. Na wat meer aandringen
mocht hij toch naar binnen komen voor een setje softs, waarmee hij
uiteindelijk ook de snelste ronde klokte en de race won. Helmut
Marko legt uit hoe Red Bull er op dat moment naar keek. "Het begon
vijf minuten voor het einde van de race. Ik zei nee, we lagen zo
zelfverzekerd vooraan", zo trapt hij af bij ORF . "Maar hij wilde
andere banden en was niet te stoppen. Nu kan hij goed slapen",
lacht de adviseur van het Oostenrijkse Formule 1-team. Geen groot
risico voor Red Bull Hoewel Verstappen duidelijk het initiatief nam
bij de laatste pitstop, legt Marko uit dat Red Bull geen enkel
probleem zag in de stop. "We hebben het besproken en toestemming
gegeven, dus er is geen probleem. Ik bedoel maar: we hebben een
crew die de pitstop altijd in twee tot tweeënhalve seconde doet."
"De voorsprong was groot genoeg, dus er had iets buitengewoon mis
moeten gaan (om in de problemen te komen, red.). We hadden nog een
goede set zachte banden liggen, dus we hoefden niet echt iets te
riskeren. Het zat in zijn hoofd en zo was het. We willen dat onze
coureurs gelukkig zijn", zo sluit Marko af.
Verstappen, maar alleen de zege was nog niet genoeg voor de
Nederlander. Er was nog net genoeg ruimte om een extra pitstop te
maken, zodat ook het extra puntje voor de snelste ronde gepakt kon
worden. Verstappen wilde een stop maken, maar in eerste instantie
kreeg hij 'nee' te horen van zijn team. Na wat meer aandringen
mocht hij toch naar binnen komen voor een setje softs, waarmee hij
uiteindelijk ook de snelste ronde klokte en de race won. Helmut
Marko legt uit hoe Red Bull er op dat moment naar keek. "Het begon
vijf minuten voor het einde van de race. Ik zei nee, we lagen zo
zelfverzekerd vooraan", zo trapt hij af bij ORF . "Maar hij wilde
andere banden en was niet te stoppen. Nu kan hij goed slapen",
lacht de adviseur van het Oostenrijkse Formule 1-team. Geen groot
risico voor Red Bull Hoewel Verstappen duidelijk het initiatief nam
bij de laatste pitstop, legt Marko uit dat Red Bull geen enkel
probleem zag in de stop. "We hebben het besproken en toestemming
gegeven, dus er is geen probleem. Ik bedoel maar: we hebben een
crew die de pitstop altijd in twee tot tweeënhalve seconde doet."
"De voorsprong was groot genoeg, dus er had iets buitengewoon mis
moeten gaan (om in de problemen te komen, red.). We hadden nog een
goede set zachte banden liggen, dus we hoefden niet echt iets te
riskeren. Het zat in zijn hoofd en zo was het. We willen dat onze
coureurs gelukkig zijn", zo sluit Marko af.