Hamilton verklaart zijn vele track limit-overtredingen en wijst naar Perez en Norris
De Grand Prix van Oostenrijk was nog geen 17 ronden onderweg of
Lewis Hamilton stond als eerste coureur al op scherp. Hij had al
drie keer de track limits overschreden. Het duurde niet lang
voordat hij een tijdstraf van vijf seconden kreeg voor het
veelvuldig overschrijden van deze track limits. In gesprek met
onder meer RacingNews365 legt de zevenvoudig kampioen uit waarom
het hem niet lukte om zich aan de limieten van de baan te houden.
Dat had, volgens hem, te maken met de hoeveelheid downforce waarmee
hij reed aan de voorkant van zijn wagen. "We reden met erg weinig
voorvleugel (zodat deze wat minder downforce genereert, red.),
omdat we wisten dat de achterkant van onze wagen hier erg slecht
is. Daarom reden we met weinig vleugel, om de balans goed te houden
tijdens een lange run." Maar dat werkte tegen hem. "We hadden
echter veel te veel vleugel weggehaald, want in bocht negen en tien
gleed ik gewoon naar buiten en kon ik niets doen. Tijdens de
pitstops hebben we weer veel extra vleugel gezet", aldus de Brit.
Overigens is dat een van de weinige wijzigingen die is toegestaan
aan een auto, nadat deze na afloop van de kwalificatie onder de
parc fermé-regels vallen. Hamilton wil af van straffen Volgens
Hamilton moet de FIA en de Formule 1 op zoek naar een oplossing,
want dit heeft niets meer met racen te maken zo. "Voor dit circuit
moeten we denk ik een oplossing zoeken. Een paar jaar geleden
hadden we hier geen track limits en toen was het veel leuker om
hier te racen." Op de radio was Hamilton vocaal over Norris en
Perez, die volgens hem ook meermaals over de schreef gingen. Voor
hen kwam er echter geen straf. Lewis voelde zich er niet goed bij
dat hij zijn collega coureurs constant 'aan moest geven'. "Het is
raar om hier rond te rijden en het constant te hebben over de
coureur voor je, want het team vraagt dat van je. Dat is niet zoals
racen hoort te zijn." "Zodra Lando voorbij me was, ging hij ook
heel vaak van de baan. Misschien wel tien keer, net als Perez. Hij
ging er in bocht negen af, in bocht tien en een straf kreeg hij
niet. Het is dus duidelijk dat iedereen het gewoon hoort te mogen
en dat niemand een straf moet krijgen", zo sluit hij af.
Lewis Hamilton stond als eerste coureur al op scherp. Hij had al
drie keer de track limits overschreden. Het duurde niet lang
voordat hij een tijdstraf van vijf seconden kreeg voor het
veelvuldig overschrijden van deze track limits. In gesprek met
onder meer RacingNews365 legt de zevenvoudig kampioen uit waarom
het hem niet lukte om zich aan de limieten van de baan te houden.
Dat had, volgens hem, te maken met de hoeveelheid downforce waarmee
hij reed aan de voorkant van zijn wagen. "We reden met erg weinig
voorvleugel (zodat deze wat minder downforce genereert, red.),
omdat we wisten dat de achterkant van onze wagen hier erg slecht
is. Daarom reden we met weinig vleugel, om de balans goed te houden
tijdens een lange run." Maar dat werkte tegen hem. "We hadden
echter veel te veel vleugel weggehaald, want in bocht negen en tien
gleed ik gewoon naar buiten en kon ik niets doen. Tijdens de
pitstops hebben we weer veel extra vleugel gezet", aldus de Brit.
Overigens is dat een van de weinige wijzigingen die is toegestaan
aan een auto, nadat deze na afloop van de kwalificatie onder de
parc fermé-regels vallen. Hamilton wil af van straffen Volgens
Hamilton moet de FIA en de Formule 1 op zoek naar een oplossing,
want dit heeft niets meer met racen te maken zo. "Voor dit circuit
moeten we denk ik een oplossing zoeken. Een paar jaar geleden
hadden we hier geen track limits en toen was het veel leuker om
hier te racen." Op de radio was Hamilton vocaal over Norris en
Perez, die volgens hem ook meermaals over de schreef gingen. Voor
hen kwam er echter geen straf. Lewis voelde zich er niet goed bij
dat hij zijn collega coureurs constant 'aan moest geven'. "Het is
raar om hier rond te rijden en het constant te hebben over de
coureur voor je, want het team vraagt dat van je. Dat is niet zoals
racen hoort te zijn." "Zodra Lando voorbij me was, ging hij ook
heel vaak van de baan. Misschien wel tien keer, net als Perez. Hij
ging er in bocht negen af, in bocht tien en een straf kreeg hij
niet. Het is dus duidelijk dat iedereen het gewoon hoort te mogen
en dat niemand een straf moet krijgen", zo sluit hij af.