Verstappen luidt de noodklok en opent de aanval op nieuwe F1-regels: "Verschrikkelijk"

In 2026 gaan de Formule 1-regels weer op de schop. De bolides
zullen compleet nieuw zijn en ook de motorreglementen worden
overhoop gehaald. De precieze invulling is nog niet duidelijk, maar
achter de schermen wordt er druk gepraat over de nieuwe technische
regels voor de bolides en de motoren. Red Bull-teambaas Christian
Horner vreest voor 'technische Frankenstein-auto's', omdat de
'ratio tussen het vermogen afkomstig van de verbrandingsmotor en
het vermogen afkomstig van de elektrische onderdelen voor problemen
kan gaan zorgen'. Volgens de Red Bull-teambaas bestaat het gevaar
dat het wheel-to-wheel racen lastiger zal worden door de nieuwe
reglementen zoals ze er nu uit zien. Het zou volgens de Brit zelfs
zo ver gaan dat er door de nieuwe voorgestelde reglementen op de
rechte stukken mogelijk teruggeschakeld moet worden om zo de
batterijen op te kunnen laden. Verstappen niet onder de indruk Als
Max Verstappen in gesprek met onder meer RacingNews365 naar de
nieuwe reglementen wordt gevraagd, houdthij zich niet in. "Ik heb
er met mijn team al over gepraat en ik heb dedata gezien. Het ziet
er in mijn optiek echt verschrikkelijk uit. Als je inMonza op het
rechte stuk vol gas zou gaan, dan moet je volgens onze simulatiesal
vier- à vijfhonderd meter voor de eerste bocht terugschakelen,
omdat datsneller zou zijn." "Dat is niet de manier waarop het in de
toekomst moet gaan. Natuurlijkis Monza een van de slechtste
circuits (in deze context, omdat een groot deelvan de ronde vol gas
is, red.), maar voor mij is het voornaamste probleem dat heterop
lijkt dat het op deze manier een strijd wordt wie de
besteverbrandingsmotor (ICE) heeft." "Het team met de sterkste
motor heeft een groot voordeel. Dat is nietwat de intentie van de
Formule 1 zou moeten zijn, want dan start je weer eenenorme
ontwikkelingsoorlog en dan wordt het heel duur om hier en daar weer
eenpaar extra pk's te vinden. Het hoort eigenlijk precies andersom
te zijn." Actieve aerodynamica Het is niet het enige probleem waar
Verstappen op dit moment tegenaan hinkt."Daarbovenop hebben de
auto's waarschijnlijk veel minder drag, dusdaardoor wordt het nog
lastiger om in te halen op de rechte stukken. Bovendien heb je ook
nog actieve aerodynamica, die je niet zelf kan controleren. Dat
doet het systeemvoor jou. Dat maakt het heel ongemakkelijk om te
rijden, want ik bepaal het liever zelf." "Als je bijvoorbeeld
achter iemand rijdt, dan heb je misschien een betere voor- of een
betere achterkant nodig", vervolgt Verstappen. "Dat soort dingen.
Als het systeem dat voorjou gaat bepalen, dan is dat in mijn optiek
niet de juiste manier voor detoekomst." "Tot slotgaat het gewicht
ook weer extra omhoog", zucht Max. "Dus ja, hier moeten we echt
serieusnaar gaan kijken. 2026 is niet zo heel ver weg meer.
Momenteel ziet het er heelslecht uit als ik naar de cijfers en de
data kijk. Op dit moment is het nou nietiets waar ik naar uit
kijk", zo sluit hij zijn relaas over de nieuweF1-reglementen af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines