Sainz gefrustreerd na mislopen podium na 'vastzitten' achter Leclerc: "Ik had de snelheid"
Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz startten vanaf
respectievelijk de tweede en de derde plaats in Oostenrijk, vlak
naast/achter Max Verstappen dus. Het duo bleef in de buurt van
elkaar, maar van een echt gevecht kwam het niet. Achteraf legt
Sainz uit dat hier afspraken over zijn gemaakt, maar dit neemt niet
weg dat hij duidelijk gefrustreerd was. Vooral het mislopen van het
podium doet pijn. Verstappen won de race, met Leclerc op de tweede
plaats en Sergio Perez op P3. Sainz zelf werd vierde. "Ik was heel
snel in de eerste en tweede stint, maar de tweede stint was al
verpest doordat ik eerst achter Charles moest blijven zitten en
daarna door een pitstop te maken terwijl de VSC ten einde kwam."
Sainz wil dan ook graag een analyse zien van zijn team. In de
beginfase van de race leek de Spanjaard meer snelheid te hebben dan
zijn teamgenoot, maar een inhaalactie bleef uit. "We moeten
analyseren wat we hadden kunnen doen. Voorafgaand aan de race
hadden we afgesproken om als team te werken in de eerste stint en
een gat te creëren naar de auto's achter ons. Daarom wilde het team
niet dat wij gingen vechten." "Ik volgde dat plan, ook al had ik
best veel pace en voelde ik me heel comfortabel. Waarschijnlijk had
ik wel voorbij aan Leclerc kunnen gaan. Het was zonde na al dat
teamwerk om dan de pitstop te hebben die mijn race verpestte."
Complimenten naar Verstappen Had Sainz de strijd aan kunnen gaan
met Verstappen? Gekeken naar het verloop van de race lijkt dat
misschien iets te hoog gegrepen, maar in de eerste ronden kon
Ferrari nog in de buurt blijven. De 'wat als'-vragen heeft de
nummer vier op de Red Bull Ring echter weinig aan. "Max was heel
snel vandaag, maar we zullen nooit weten wat er anders was
gebeurd." Sainz viel na de race (na dit interview, red.) nog terug
van P4 naar P6, omdat hij een extra straf kreeg voor het overtreden
van de track limits. Tijdens de race was hem dat ook al overkomen.
Hij legt uit. "De track limits kan ik vanuit mijn auto niet zien,
ik zit namelijk erg laag. Ik overschreed ze ook op het moment dat
ik vol aan het pushen was om de verloren tijd van mijn pitstop goed
te maken. Ik ging aan Hamilton, Norris en Perez voorbij, terwijl ik
pushte like hell ."
respectievelijk de tweede en de derde plaats in Oostenrijk, vlak
naast/achter Max Verstappen dus. Het duo bleef in de buurt van
elkaar, maar van een echt gevecht kwam het niet. Achteraf legt
Sainz uit dat hier afspraken over zijn gemaakt, maar dit neemt niet
weg dat hij duidelijk gefrustreerd was. Vooral het mislopen van het
podium doet pijn. Verstappen won de race, met Leclerc op de tweede
plaats en Sergio Perez op P3. Sainz zelf werd vierde. "Ik was heel
snel in de eerste en tweede stint, maar de tweede stint was al
verpest doordat ik eerst achter Charles moest blijven zitten en
daarna door een pitstop te maken terwijl de VSC ten einde kwam."
Sainz wil dan ook graag een analyse zien van zijn team. In de
beginfase van de race leek de Spanjaard meer snelheid te hebben dan
zijn teamgenoot, maar een inhaalactie bleef uit. "We moeten
analyseren wat we hadden kunnen doen. Voorafgaand aan de race
hadden we afgesproken om als team te werken in de eerste stint en
een gat te creëren naar de auto's achter ons. Daarom wilde het team
niet dat wij gingen vechten." "Ik volgde dat plan, ook al had ik
best veel pace en voelde ik me heel comfortabel. Waarschijnlijk had
ik wel voorbij aan Leclerc kunnen gaan. Het was zonde na al dat
teamwerk om dan de pitstop te hebben die mijn race verpestte."
Complimenten naar Verstappen Had Sainz de strijd aan kunnen gaan
met Verstappen? Gekeken naar het verloop van de race lijkt dat
misschien iets te hoog gegrepen, maar in de eerste ronden kon
Ferrari nog in de buurt blijven. De 'wat als'-vragen heeft de
nummer vier op de Red Bull Ring echter weinig aan. "Max was heel
snel vandaag, maar we zullen nooit weten wat er anders was
gebeurd." Sainz viel na de race (na dit interview, red.) nog terug
van P4 naar P6, omdat hij een extra straf kreeg voor het overtreden
van de track limits. Tijdens de race was hem dat ook al overkomen.
Hij legt uit. "De track limits kan ik vanuit mijn auto niet zien,
ik zit namelijk erg laag. Ik overschreed ze ook op het moment dat
ik vol aan het pushen was om de verloren tijd van mijn pitstop goed
te maken. Ik ging aan Hamilton, Norris en Perez voorbij, terwijl ik
pushte like hell ."