Verstappen brengt de discussie op gang na dodelijk ongeluk in Spa
Vanaf de zaterdag ging het in de paddock van de Red Bull Ring
veelvuldig over de verongelukte Nederlandse coureur Dilano van 't
Hoff. De Formula Regional-coureur crashte iets voorbij de blinde
bocht van Raidillon op Spa Francorchamps, waarna hij vol in de
flank werd geraakt. Dit alles in zeer natte omstandigheden. Er
wordt al snel met de vinger naar het circuit gewezen en naar de
onveiligheid van de bewuste bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon,
maar Max Verstappen wil daar maar deels in meegaan. Want ja, de
onoverzichtelijke aard maakt die bochten gevaarlijk, zeker als in
de regen het zicht nog verder afneemt, maar er speelt meer. "Ja,
natuurlijk, het is een behoorlijk gevaarlijke bocht, maar we gaan
ook naar het circuit in Djedda, met die gevaarlijke eerste sector.
Dat gedeelte is misschien nog wel gevaarlijker. Ik ben blij dat het
daar nog niet heel erg mis is gegaan, want als je er daar in bocht
6, 7 of 8 af gaat, dan kan de uitkomst hetzelfde zijn (dan kan de
coureur ook terug de baan op stuiteren, red.). Al die bochten zijn
blind, je weet niet wat je om de hoek te wachten staat." Verstappen
weet uit eigen ervaring nog hoe het (bijna) mis kan gaan: "Het is
ook gevaarlijk met het elkaar in de weg rijden door
snelheidsverschillen. Ik weet nog dat ik in het eerste jaar in
Djedda niet blij was met mijn engineer, omdat ik Lando Norris in de
weg reed. Ik weet dus hoe het voelt en het is super gevaarlijk als
dit soort dingen gebeurt." "En met betrekking tot Spa; de gang naar
boven bij Eau Rouge is blind, maar dit ongeluk gebeurde verderop.
Het enige wat daar misschien veranderd kan worden, is dat de muren
nog verder naar achteren worden geplaatst. Nu is het zo dat
coureurs vrij snel terug de baan op kunnen stuiteren en als het
zicht dan zo slecht is, is dat een groot probleem." In de ogen van
Verstappen in het circuit onder droge omstandigheden dan ook meteen
al een stuk veiliger: "Je ziet dan veel meer van wat er zich voor
je neus afspeelt. En Spa heeft al aanpassingen gedaan, waardoor het
iets wijder is geworden, maar het zal altijd een gevaarlijke bocht
blijven", zo vervolgt de Red Bull-coureur. "Maar we gaan naar meer
circuits met gevaarlijke bochten waar we het niet over hebben,
totdat er wellicht een keer een zware klapper plaatsvindt. Nu staat
dit circuit in de spotlight, maar dat is niet helemaal eerlijk,
want je moet ook de vraag stellen waarom die herstart plaatsvond.
Het gaat om een groot kampioenschap met veel auto's en jonge,
opkomende talenten die zich allemaal willen bewijzen. Ze nemen
misschien iets meer risico's, omdat ze willen laten zien dat ze de
besten zijn." "Met het slechte zicht zie je niks voor je, dus zal
iedereen zoiets hebben van 'ik volg maar gewoon vol gas de coureur
voor me'. En dat is precies wat dit weekend gebeurde. Er zijn veel
aspecten die samenkwamen en ook veel aspecten waar we naar moeten
kijken om de veiligheid te verbeteren." In de persconferentie
scharen Charles Leclerc en Sergio Perez zich vierkant achter de
woorden van Verstappen, waarbij Perez nog een belangrijke
toevoeging doet: "Soms worden wedstrijdleiders een beetje
aangespoord om de race maar vooral door te laten gaan, bijvoorbeeld
door fans of social media, door mensen die veilig thuis zitten en
oordelen dat de omstandigheden wel veilig genoeg zijn." "Maar ik
denk dat we het er zowel in andere categorieën als in de Formule 1
door moeten drukken dat we er altijd zeker van zijn dat er
inderdaad relatief veilig geracet kan worden. Ongelukken gebeuren,
maar het kan niet zo zijn dat we coureurs vol gas, maar zonder enig
zicht in de rondte gaan. Als dat dan betekent dat de race niet van
start gaan kan, dan is dat maar zo. We moeten doen wat veilig is."
veelvuldig over de verongelukte Nederlandse coureur Dilano van 't
Hoff. De Formula Regional-coureur crashte iets voorbij de blinde
bocht van Raidillon op Spa Francorchamps, waarna hij vol in de
flank werd geraakt. Dit alles in zeer natte omstandigheden. Er
wordt al snel met de vinger naar het circuit gewezen en naar de
onveiligheid van de bewuste bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon,
maar Max Verstappen wil daar maar deels in meegaan. Want ja, de
onoverzichtelijke aard maakt die bochten gevaarlijk, zeker als in
de regen het zicht nog verder afneemt, maar er speelt meer. "Ja,
natuurlijk, het is een behoorlijk gevaarlijke bocht, maar we gaan
ook naar het circuit in Djedda, met die gevaarlijke eerste sector.
Dat gedeelte is misschien nog wel gevaarlijker. Ik ben blij dat het
daar nog niet heel erg mis is gegaan, want als je er daar in bocht
6, 7 of 8 af gaat, dan kan de uitkomst hetzelfde zijn (dan kan de
coureur ook terug de baan op stuiteren, red.). Al die bochten zijn
blind, je weet niet wat je om de hoek te wachten staat." Verstappen
weet uit eigen ervaring nog hoe het (bijna) mis kan gaan: "Het is
ook gevaarlijk met het elkaar in de weg rijden door
snelheidsverschillen. Ik weet nog dat ik in het eerste jaar in
Djedda niet blij was met mijn engineer, omdat ik Lando Norris in de
weg reed. Ik weet dus hoe het voelt en het is super gevaarlijk als
dit soort dingen gebeurt." "En met betrekking tot Spa; de gang naar
boven bij Eau Rouge is blind, maar dit ongeluk gebeurde verderop.
Het enige wat daar misschien veranderd kan worden, is dat de muren
nog verder naar achteren worden geplaatst. Nu is het zo dat
coureurs vrij snel terug de baan op kunnen stuiteren en als het
zicht dan zo slecht is, is dat een groot probleem." In de ogen van
Verstappen in het circuit onder droge omstandigheden dan ook meteen
al een stuk veiliger: "Je ziet dan veel meer van wat er zich voor
je neus afspeelt. En Spa heeft al aanpassingen gedaan, waardoor het
iets wijder is geworden, maar het zal altijd een gevaarlijke bocht
blijven", zo vervolgt de Red Bull-coureur. "Maar we gaan naar meer
circuits met gevaarlijke bochten waar we het niet over hebben,
totdat er wellicht een keer een zware klapper plaatsvindt. Nu staat
dit circuit in de spotlight, maar dat is niet helemaal eerlijk,
want je moet ook de vraag stellen waarom die herstart plaatsvond.
Het gaat om een groot kampioenschap met veel auto's en jonge,
opkomende talenten die zich allemaal willen bewijzen. Ze nemen
misschien iets meer risico's, omdat ze willen laten zien dat ze de
besten zijn." "Met het slechte zicht zie je niks voor je, dus zal
iedereen zoiets hebben van 'ik volg maar gewoon vol gas de coureur
voor me'. En dat is precies wat dit weekend gebeurde. Er zijn veel
aspecten die samenkwamen en ook veel aspecten waar we naar moeten
kijken om de veiligheid te verbeteren." In de persconferentie
scharen Charles Leclerc en Sergio Perez zich vierkant achter de
woorden van Verstappen, waarbij Perez nog een belangrijke
toevoeging doet: "Soms worden wedstrijdleiders een beetje
aangespoord om de race maar vooral door te laten gaan, bijvoorbeeld
door fans of social media, door mensen die veilig thuis zitten en
oordelen dat de omstandigheden wel veilig genoeg zijn." "Maar ik
denk dat we het er zowel in andere categorieën als in de Formule 1
door moeten drukken dat we er altijd zeker van zijn dat er
inderdaad relatief veilig geracet kan worden. Ongelukken gebeuren,
maar het kan niet zo zijn dat we coureurs vol gas, maar zonder enig
zicht in de rondte gaan. Als dat dan betekent dat de race niet van
start gaan kan, dan is dat maar zo. We moeten doen wat veilig is."