Toekomst Renault in Formule 1 zeer onzeker: 'Dat is niet genoeg voor ons'


Het is nog hoogstens onzeker of Renault doorgaat in de Formule 1 na 2020. Dat is duidelijk geworden in documenten van de Formule 1, weet Forbes te melden. Het is nog steeds niet duidelijk welke kant Liberty Media met de sport opgaat nu de nieuwe regelgeving voor 2021 gemaakt wordt, en daardoor zijn teams schuchter.
Renault kwam in 2016 op aandringen van Bernie Ecclestone terug in de koningsklasse van de autosport. Ecclestone was tot veel bereid om Renault terug te laten keren. Zo zorgde hij voor een bonus in het contract van Renault dat loopt tot 2020. Bij twee wereldkampioenschappen en het winnen van 22 races, dan zou Renault ongeveer twintig miljoen euro krijgen. Het Franse fabrieksteam is vooralsnog echter niet in de buurt van die prestaties gekomen.
'Dat is niet genoeg voor ons'
Verschillende media meldden in een eerder stadium dat Renault het enige team was die had bijgetekend om ook na 2020 in de sport actief te blijven, maar dat blijkt dus niet het geval. Voor Renault is het misschien nog wel belangrijker dan voor andere teams om inzicht te krijgen in de vernieuwde regelgeving en teamovereenkomsten die vanaf 2021 ingaan. De vernieuwde regelgeving is van invloed op het bestedingsniveau, de nieuwe teamovereenkomsten bepalen hoeveel inkomsten zij ontvangen om de bestedingen te compenseren. 
Zoals gezegd is het voor Renault extra belangrijk om deze inzichten te verkrijgen, omdat zij niet alleen een eigen team hebben, maar ook één van de vier motorfabrikanten zijn en ook motoren leveren aan andere teams. De teams gebruiken momenteel 1,6-liter V6-turbo's, maar als de regelgeving de motoren duurder maakt om te produceren, zouden de kosten van Renault oplopen. En die kosten zijn al hoog, getuige het feit dat de team- en motorkosten in 2017 342,7 miljoen euro was. Onlangs vertelde teambaas Cyril Abiteboul aan Auto, Motor und Sport blij te zijn met twee veranderingen die vanaf 2021 ingaan, maar dat er nog wel meer met gebeuren. 'Met de budgetlimiet en de eerlijkere verdeling van geld wordt aan twee van onze eisen voldaan. Maar dat is niet genoeg voor ons.' (Foto: Renault Sport Media)

Top Headlines

Oudere Top Headlines