Gepikeerde F1-stewards geven duidelijk signaal af na track limit-debacle

Het was een bijzondere avond na de GP van Oostenrijk. Het duurde
een uur of vijf voordat de uitslag definitief was, nadat bleek dat
de wedstrijdleiding tijdens de race niet de tijd had om alle
mogelijke track limit-overtredingen te checken. In bocht negen en
tien, waar de weg ietwat afloopt, ging het namelijk aan de lopende
band mis. Uiteindelijk werden er 83 rondetijden geschrapt en werden
er na de race, bovenop alle straffen tijdens de race, nog eens
twaalf extra straffen uitgedeeld. Daardoor zag de sport er uit als
'een stelletje amateurs', riep Red Bull-teambaas Christian Horner
bijvoorbeeld. De FIA lijkt dit maar al te goed te snappen en hamert
op wijzigingen. "Door de unieke lay-out van het circuit gaan de
coureurs in die bochten snel wijd. Daardoor ontstond een situatie
die zich nog niet eerder heeft voorgedaan: we konden alle
potentiële overtredingen niet tijdens de race controleren. De
wedstrijdleiding moest namelijk naar meer dan 1200 mogelijke
overtredingen kijken", zo liet de autosportbond na de race weten.
"Om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, hernieuwen we
onze aanbeveling: leg grindbakken neer bij het uitkomen van bocht
negen en tien. We snappen dat dit niet de meest logische oplossing
is, aangezien er nog meerdere raceklassen racen op de Red Bull
Ring, maar in het verleden is het bewezen dat dit een zeer
effectieve oplossing is voor bochten waar vergelijkbare problemen
met track limits waren", aldus de FIA. Stewards smeken om een
oplossing Toen de stewards vijf uur na de race het document
publiceerden met daarin het overzicht van alle extra straffen, was
men duidelijk. "De stewards bevelen het nadrukkelijk aan dat er een
oplossing wordt gezocht voor de situatie met de track limits op dit
circuit", zuchtte men. Red Bull-teambaas Christian Horner opperde
het idee om een kleine strook met grind neer te leggen precies
achter de kerbstones, met daarachter weer een stuk asfalt. Op die
manier worden de coureurs gestraft als ze over de schreef gaan en
wordt het overschrijden van de track limits in de toekomst sterk
ontmoedigd. Ook Toto Wolff had enkele oplossingen. Zogeheten
sausage kerbs ('broodjes') neerleggen, of de track limits helemaal
afschaffen in de desbetreffende bochten. "Maar het moet wel een
oplossing zijn die goed is voor het circuit, want het is een zeer
traditioneel circuit. Tegelijkertijd moet er ook aan de
belanghebbenden worden gedacht. We willen spectaculair racen zien,
dat niet beïnvloed wordt door terechte straffen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines