Ironisch interview met Ocon schetst hilarische, zo niet beschamende Formule 1-situatie

Esteban Ocon kende geen lekkere zondag - hij kwam als twaalfde over
de meet - maar in ieder geval had hij geen straf gepakt voor het
overschrijden van de track limits. Althans, dat dacht hij toen hij
een tiental minuten na de race voor de microfoon van onder andere
RacingNews365 verscheen. "Het was een lastige race. Dit weekend
toonde aan dat we niet zo snel waren als in Canada. De auto voelde
qua balans niet zo goed. Ik worstelde meer, dus we moeten goed
bekijken wat er fout ging. Was het de set-up, had ik schade
opgelopen tijdens mijn touche met Yuki Tsunoda bij de start? We
waren in ieder geval niet snel genoeg om punten te scoren." Ocon
was samen met De Vries de enige coureur die tijdens de race op de
Red Bull Ring een straf kreeg voor iets anders dan het
overschrijden van de track limits. Na een van zijn pitstops werd
hij in het pad van Logan Sargeant weggestuurd. Hij kreeg door die
fout van zijn team vijf seconden straf. "De unsafe release was onze
eigen schuld, want dat maakte onze race er niet beter op. Zeker met
alle straffen voor track limits hadden we misschien kunnen
profiteren. Geen goede zondag, dus dat moeten we begrijpen", aldus
de Fransman direct na de race. Ironie Maar de uitspraken van Ocon
bleken enkele uren later zeer ironisch te zijn. De wedstrijdleiding
wist namelijk niet alle mogelijke overtredingen te checken tijdens
de race en deelde uiteindelijk nog twaalf extra straffen uit. Vier
daarvan waren voor de Fransman, die nog dertig seconden bij zijn
eindtijd opgeteld kreeg. Daardoor zakte hij van P12 naar P14. En na
de race baalde hij nog dat hij niet had geprofiteerd van de
straffen voor anderen... "Een straf voor track limits krijg ik
normaal niet. Ik kom nooit buiten de baan. In de kwalificatie was
ik al heel teleurgesteld toen mijn rondetijd werd geschrapt, maar
tijdens de race ging ik tot de limiet." "Ik kreeg drie
waarschuwingen en daarna deed ik het rustig aan en bouwde ik meer
marges in. Toen kregen we vijf seconden straf voor een ander
vergrijp (unsafe release, red.), dus we werden niet beloond voor
(het gebrek aan een straf voor track limits)." Het schetst de
situatie waarin de coureurs zich tijdens de race bevonden en hoe
scheef het eigenlijk is gelopen. Na zijn drie overtredingen dacht
hij dat hij constant aan de goede kant van de lijn zat, dus bleef
hij hetzelfde doen. Maar toen bleek hij in totaal 10 keer de track
limits had overschreden. Dertig seconden straf volgde.

Top Headlines

Oudere Top Headlines