Verstappen en collega's branden Formule 1-schertsvertoning af
In Oostenrijk was het afgelopen weekend niet alleen een Nederlands
F1-feestje, maar ook een track limit-extravaganza. Tijdens de
kwalificatie werden er al links en rechts rondetijden geschrapt,
maar de Grand Prix op zondag spande de kroon. De wedstrijdleiding
had uren nodig om alle mogelijke overtredingen, meer dan 1200, te
controleren. Vijf uur na de race werden er daarom nog twaalf
straffen voor in totaal acht coureurs uitgedeeld. Het leidt tot
enorme frustratie bij nagenoeg alle Formule 1-coureurs, die massaal
reageren. "Dit is een van de slechtste circuits voor track limits.
Het is lastig in te schatten. Als je een klein beetje mis zit, dan
glijdt de auto weg en ga je over de witte lijn. Het zag er een
beetje onnozel uit, alsof we amateurs waren", zo riep Max na de
kwalificatie. Van de 83 geschrapte rondetijden in de race op zondag
was er maar eentje van Verstappen. Na de race had hij er dus niets
over te zeggen, zeker omdat het toen Max voor de microfoon
verscheen nog niet bekend was dat de FIA nog 1200 overtredingen
moest bekijken. Zijn collega's hadden er echter genoeg over te
zeggen. RacingNews365 maakte een rondje langs de velden. De
reacties liepen uiteen, maar wel was iedereen het er eigenlijk over
eens dat er een oplossing moest worden gezocht voor de
schetsvertoning in Oostenrijk. Perez: "Ik wil geen scheldwoorden
gebruiken, maar..." Te beginnen met Sergio Perez. Hem moesten we er
niet eens naar vragen. Na zijn derde plek in Oostenrijk, startend
vanaf P15 vanwege track limits in de kwalificatie, benadrukte hij
vol irritatie dat er een oplossing moest worden gezocht. "Het is
heel mooi om op het podium te staan, maar ons weekend startte heel
slecht. Ik weet niet hoe ik het moet zeggen, ik wil geen
scheldwoorden gebruiken, maar de track limits... Iedereen heeft er
dit weekend wel op een manier last van gehad. Hopelijk is het
opgelost als we hier volgend jaar weer terugkeren op de Red Bull
Ring." Gasly: "Mijn oma snapte er niets van" Pierre Gasly was een
van de coureurs die tijdens de race een straf kreeg van vijf
seconden. Na de race, waarin hij als negende over de meet kwam,
kreeg hij nog eens tien seconden straf. Hij zakte daardoor
uiteindelijk naar de tiende plek in de classificatie. Hij
benadrukte eveneens dat het op deze manier eigenlijk geen doen is.
Hij bekeek het ook vanuit het perspectief van de fans. Zijn eigen
oma snapte er thuis op de bank bijvoorbeeld helemaal niets van toen
ze op vrijdag naar de kwalificatie keek. "Helaas ben ik een keer te
veel over de schreef gegaan, al was het waarschijnlijk maar een
centimeter. Dat is frustrerend, maar dat is de regel, voor
iedereen. Laat ik er verder maar niet te veel over uitweiden",
lacht de Fransman. "Voor iedereen, de stewards, de fans en de
coureurs zou het beter zijn om de track limits gewoon los te laten.
Maar goed, het zijn de regels." Wat is dan de oplossing? "Daar
moeten we naar op zoek. Als coureurs willen we consistentie zien,
maar ook gezond verstand. Als er in de kwalificatie 43 rondetijden
worden geschrapt, dan klopt er ergens iets niet. Mijn oma die tv
kijkt, snapt er helemaal niets van. Wat is er in hemelsnaam aan de
hand? Het ene moment staat Lewis op P1, daarna op P18 (als zijn
ronde wordt geschrapt, red.). Dat is niet goed, maar we gaan het
zien. Dit moet worden bekeken, want dit moet beter." Norris: "Dan
moet je maar langzamer gaan" Lando Norris was één van de coureurs
die er zonder straffen vanaf kwam tijdens de GP van Oostenrijk. De
Brit is nuchter en weet wat de oplossing is, maar weet ook waarom
die niet wordt toegepast. Tegelijkertijd is er ook een simpelere
manier: gewoon wat langzamer door die bochten gaan. "Ik weet niet
wat we anders moeten doen? Wij coureurs willen grindbakken zien,
zoals ze in bocht vier en bocht zes ook liggen. Zelfs daar worden
we echter voor op de vingers getikt, want je kan daar over de lijn
gaan en alsnog het grind niet raken. Zelfs dan worden we erop
aangekeken. Dat is onnozel. De grindbak moet gewoon de limiet zijn.
Als je een fout maakt, word je vanzelf gestraft door door het grind
te gaan." "Maar dat kan je niet overal doen", vervolgt de
McLaren-coureur. "In de laatste twee bochten niet, want voor de
MotoGP werkt dat niet. Daar pakt iedereen de straffen. Het is niet
mijn taak om een oplossing te verzinnen, daar ben ik heel eerlijk
in. Het is aan iedereen om gewoon binnen de lijnen te blijven, maar
als ik een straf had gehad, had ik misschien wel iets anders
geroepen", is hij goudeerlijk. Hoe dan ook, de coureurs zouden ook
in de spiegel kunnen kijken. "Ik deed het veel rustiger aan in de
laatste twee bochten. Dat kan de rest ook doen. Dat is echter niet
makkelijk, zeker als je aan het pushen bent om iemand voor te
blijven. Ik laat het makkelijker klinken dan het is, maar als je je
auto niet binnen de lijnen kan houden, dan moet je maar gewoon wat
langzamer gaan", aldus Norris. Russell: "Ik heb de oplossing niet"
Als voorzitter van de vakbond der F1-coureurs, de GPDA, zal Russell
ongetwijfeld gesprekken gaan voeren over de situatie op de Red Bull
Ring. Het probleem: hij heeft niet echt een idee wat nou de juiste
oplossing zou zijn om de track limit-problemen tegen te gaan. Zelf
kreeg hij geen straf, maar wel een aantal waarschuwingen. "Ik ben
er absoluut niet trots op dat ik waarschuwingen heb gekregen",
lacht hij. "Het is zeker mogelijk om binnen de lijnen te blijven.
Tegelijkertijd is het qua track limits een uitdagend circuit. Het
is denk het enige circuit op de kalender waarop het zo lastig is."
"Daarom moet daar in die twee bochten (bocht negen en tien, red.)
een 'harde stop' liggen. In bocht vier is geen track limit. Waarom?
Omdat er een grindbak ligt. Hetzelfde geldt voor bocht zes. Als je
in moet schatten of je wel of niet over een witte lijn gaat, dan is
het lastig." "Ik weet niet echt wat de oplossing moet zijn. Ik weet
niet wat de beperkingen zijn. Draait het gewoon om het feit dat
hier ook door motoren wordt geracet? Normaal is het heel simpel:
gooi er gewoon een grindbak neer, maar dan snap ik dat het een
uitdaging is om rekening te houden met de motoren. Ik heb de
oplossing op dit moment in ieder geval niet." Tsunoda: "Stressvol"
Daar waar Russell het over een grindbak heeft, zo oppert Yuki
Tsunoda tot slot iets anders: leg kerbstones neer! De Japanner was
na Hamilton de volgende die een straf kreeg voor track limits. Na
de race volgde er nog een. Daardoor werd hij als laatste nog
rijdende coureur geclassificeerd. "Ik heb veel waarschuwingen
gekregen tijdens de race", zucht hij. "Ik had echter niet het
gevoel dat ik bij sommige momenten waar ik waarschuwingen voor
kreeg over de witte lijn ging. Ik weet niet of de wedstrijdleiding
veel te streng was, dat moet ik nog eens checken." Yuki hoopt in
2024 een andere situatie aan te treffen. "Het zou mooi zijn als dit
in de toekomst verandert. Het is lastig en heel stressvol.
Kerbstones! Dat is veel makkelijker. Een witte lijn voel je niet,
een kerbstone wel. Die vibraties voel je bij een witte lijn niet.
Als je door de kerbstone een soort waarschuwing krijgt, dan maakt
dat het makkelijk om binnen de lijnen te blijven."
F1-feestje, maar ook een track limit-extravaganza. Tijdens de
kwalificatie werden er al links en rechts rondetijden geschrapt,
maar de Grand Prix op zondag spande de kroon. De wedstrijdleiding
had uren nodig om alle mogelijke overtredingen, meer dan 1200, te
controleren. Vijf uur na de race werden er daarom nog twaalf
straffen voor in totaal acht coureurs uitgedeeld. Het leidt tot
enorme frustratie bij nagenoeg alle Formule 1-coureurs, die massaal
reageren. "Dit is een van de slechtste circuits voor track limits.
Het is lastig in te schatten. Als je een klein beetje mis zit, dan
glijdt de auto weg en ga je over de witte lijn. Het zag er een
beetje onnozel uit, alsof we amateurs waren", zo riep Max na de
kwalificatie. Van de 83 geschrapte rondetijden in de race op zondag
was er maar eentje van Verstappen. Na de race had hij er dus niets
over te zeggen, zeker omdat het toen Max voor de microfoon
verscheen nog niet bekend was dat de FIA nog 1200 overtredingen
moest bekijken. Zijn collega's hadden er echter genoeg over te
zeggen. RacingNews365 maakte een rondje langs de velden. De
reacties liepen uiteen, maar wel was iedereen het er eigenlijk over
eens dat er een oplossing moest worden gezocht voor de
schetsvertoning in Oostenrijk. Perez: "Ik wil geen scheldwoorden
gebruiken, maar..." Te beginnen met Sergio Perez. Hem moesten we er
niet eens naar vragen. Na zijn derde plek in Oostenrijk, startend
vanaf P15 vanwege track limits in de kwalificatie, benadrukte hij
vol irritatie dat er een oplossing moest worden gezocht. "Het is
heel mooi om op het podium te staan, maar ons weekend startte heel
slecht. Ik weet niet hoe ik het moet zeggen, ik wil geen
scheldwoorden gebruiken, maar de track limits... Iedereen heeft er
dit weekend wel op een manier last van gehad. Hopelijk is het
opgelost als we hier volgend jaar weer terugkeren op de Red Bull
Ring." Gasly: "Mijn oma snapte er niets van" Pierre Gasly was een
van de coureurs die tijdens de race een straf kreeg van vijf
seconden. Na de race, waarin hij als negende over de meet kwam,
kreeg hij nog eens tien seconden straf. Hij zakte daardoor
uiteindelijk naar de tiende plek in de classificatie. Hij
benadrukte eveneens dat het op deze manier eigenlijk geen doen is.
Hij bekeek het ook vanuit het perspectief van de fans. Zijn eigen
oma snapte er thuis op de bank bijvoorbeeld helemaal niets van toen
ze op vrijdag naar de kwalificatie keek. "Helaas ben ik een keer te
veel over de schreef gegaan, al was het waarschijnlijk maar een
centimeter. Dat is frustrerend, maar dat is de regel, voor
iedereen. Laat ik er verder maar niet te veel over uitweiden",
lacht de Fransman. "Voor iedereen, de stewards, de fans en de
coureurs zou het beter zijn om de track limits gewoon los te laten.
Maar goed, het zijn de regels." Wat is dan de oplossing? "Daar
moeten we naar op zoek. Als coureurs willen we consistentie zien,
maar ook gezond verstand. Als er in de kwalificatie 43 rondetijden
worden geschrapt, dan klopt er ergens iets niet. Mijn oma die tv
kijkt, snapt er helemaal niets van. Wat is er in hemelsnaam aan de
hand? Het ene moment staat Lewis op P1, daarna op P18 (als zijn
ronde wordt geschrapt, red.). Dat is niet goed, maar we gaan het
zien. Dit moet worden bekeken, want dit moet beter." Norris: "Dan
moet je maar langzamer gaan" Lando Norris was één van de coureurs
die er zonder straffen vanaf kwam tijdens de GP van Oostenrijk. De
Brit is nuchter en weet wat de oplossing is, maar weet ook waarom
die niet wordt toegepast. Tegelijkertijd is er ook een simpelere
manier: gewoon wat langzamer door die bochten gaan. "Ik weet niet
wat we anders moeten doen? Wij coureurs willen grindbakken zien,
zoals ze in bocht vier en bocht zes ook liggen. Zelfs daar worden
we echter voor op de vingers getikt, want je kan daar over de lijn
gaan en alsnog het grind niet raken. Zelfs dan worden we erop
aangekeken. Dat is onnozel. De grindbak moet gewoon de limiet zijn.
Als je een fout maakt, word je vanzelf gestraft door door het grind
te gaan." "Maar dat kan je niet overal doen", vervolgt de
McLaren-coureur. "In de laatste twee bochten niet, want voor de
MotoGP werkt dat niet. Daar pakt iedereen de straffen. Het is niet
mijn taak om een oplossing te verzinnen, daar ben ik heel eerlijk
in. Het is aan iedereen om gewoon binnen de lijnen te blijven, maar
als ik een straf had gehad, had ik misschien wel iets anders
geroepen", is hij goudeerlijk. Hoe dan ook, de coureurs zouden ook
in de spiegel kunnen kijken. "Ik deed het veel rustiger aan in de
laatste twee bochten. Dat kan de rest ook doen. Dat is echter niet
makkelijk, zeker als je aan het pushen bent om iemand voor te
blijven. Ik laat het makkelijker klinken dan het is, maar als je je
auto niet binnen de lijnen kan houden, dan moet je maar gewoon wat
langzamer gaan", aldus Norris. Russell: "Ik heb de oplossing niet"
Als voorzitter van de vakbond der F1-coureurs, de GPDA, zal Russell
ongetwijfeld gesprekken gaan voeren over de situatie op de Red Bull
Ring. Het probleem: hij heeft niet echt een idee wat nou de juiste
oplossing zou zijn om de track limit-problemen tegen te gaan. Zelf
kreeg hij geen straf, maar wel een aantal waarschuwingen. "Ik ben
er absoluut niet trots op dat ik waarschuwingen heb gekregen",
lacht hij. "Het is zeker mogelijk om binnen de lijnen te blijven.
Tegelijkertijd is het qua track limits een uitdagend circuit. Het
is denk het enige circuit op de kalender waarop het zo lastig is."
"Daarom moet daar in die twee bochten (bocht negen en tien, red.)
een 'harde stop' liggen. In bocht vier is geen track limit. Waarom?
Omdat er een grindbak ligt. Hetzelfde geldt voor bocht zes. Als je
in moet schatten of je wel of niet over een witte lijn gaat, dan is
het lastig." "Ik weet niet echt wat de oplossing moet zijn. Ik weet
niet wat de beperkingen zijn. Draait het gewoon om het feit dat
hier ook door motoren wordt geracet? Normaal is het heel simpel:
gooi er gewoon een grindbak neer, maar dan snap ik dat het een
uitdaging is om rekening te houden met de motoren. Ik heb de
oplossing op dit moment in ieder geval niet." Tsunoda: "Stressvol"
Daar waar Russell het over een grindbak heeft, zo oppert Yuki
Tsunoda tot slot iets anders: leg kerbstones neer! De Japanner was
na Hamilton de volgende die een straf kreeg voor track limits. Na
de race volgde er nog een. Daardoor werd hij als laatste nog
rijdende coureur geclassificeerd. "Ik heb veel waarschuwingen
gekregen tijdens de race", zucht hij. "Ik had echter niet het
gevoel dat ik bij sommige momenten waar ik waarschuwingen voor
kreeg over de witte lijn ging. Ik weet niet of de wedstrijdleiding
veel te streng was, dat moet ik nog eens checken." Yuki hoopt in
2024 een andere situatie aan te treffen. "Het zou mooi zijn als dit
in de toekomst verandert. Het is lastig en heel stressvol.
Kerbstones! Dat is veel makkelijker. Een witte lijn voel je niet,
een kerbstone wel. Die vibraties voel je bij een witte lijn niet.
Als je door de kerbstone een soort waarschuwing krijgt, dan maakt
dat het makkelijk om binnen de lijnen te blijven."