Alonso vol vragen na onzichtbare race in Oostenrijk
De tweevoudig wereldkampioen is het podium van de Formule 1 dit
seizoen inmiddels gewend. Des te meer verrassend was het dat Aston
Martin dit weekend nergens vooraan het veld te bekennen was.
Tijdens de sprintkwalificatie reden Fernando Alonso en Lance Stroll
de zevende en de achtste tijd. Gedurende de sprintrace wist
Fernando twee posities te winnen en Lance Stroll wist zijn
teamgenoot in te halen voor de vierde positie. Maar de Astons
vielen op de zaterdag dus buiten het podium. Voor de race op zondag
hadden de mannen van Aston Martin zich op plek zes en zeven
gekwalificeerd. Opvallend was dat Lance Stroll sneller was dan
Fernando Alonso. Vervolgens hebben we beide namen tijdens de race
eigenlijk bijna niet meer gezien. Het was een kleurloze race voor
beide coureurs. Fernando finishte op de zesde plaats en Lance op
plek tien. Dit tot het team besloot protest in te dienen tegen de
race-uitslag. Volgens het team van Aston Martin zouden er meer
track limits overschreden zijn dan dat er straffen waren
uitgedeeld. Het team kreeg haar gelijk, wat resulteerde in een
vijfde plek voor Fernando en een negende plek voor Lance. "We
hebben deze plek verdiend" Alhoewel Aston Martin het protest
gewonnen heeft, valt er voor Fernando Alonso vooralsnog niets te
vieren: "We hebben een alternatieve strategie geprobeerd door de
starten op de harde band, maar de virtuele safety car hielp ons
niet om de eerste stint te verlengen. De race was vanaf dat punt
praktisch geneutraliseerd en toen hadden we allemaal dezelfde
banden richting het einde en ja, we zijn eigenlijk gefinisht op de
plek die we verdiend hebben." Zo is de concurrentie volgens Alonso
de afgelopen maanden altijd sneller geweest dan dat zij leken: "Ik
vond Ferrari ontzettend snel. In Bahrein waren ze op podiumkoers
tot Charles Leclerc dat problemen met zijn batterij kreeg. En
sindsdien hadden ze eigenlijk meerdere problemen. Dus ik denk dat
ze altijd al snel waren, maar dit is de eerste keer dat het
allemaal samenkwam voor hen." "Het zou fijn zijn om onze
problemente kunnen begrijpen. Vorig jaar waren we de langzaamste in
Oostenrijk en Haas was bijvoorbeeld weer heel sterk. En Haas is
hier dit jaar ook heel erg goed. Dus ik heb het gevoel dat er wel
wat overeenkomsten zijn tussen de seizoenen. Ik denk dus dat we
gewoon niet sterk zijn op dit circuit. Dat betekent niet dat we dat
moeten accepteren, want we kunnen niet volgend jaar terugkomen en
weer langzaam zijn." "Het circuit in combinatie met de updates van
Ferrari en McLaren hebben ervoor gezorgd dat we (relatief, red.)
wat tempo verloren, maar ik denk dat het belangrijkste is dat we
begrijpen waarom we op bepaalde circuits zoveel last hebben in
vergelijking met andere banen. Barcelona was net zo. De prestaties
op Silverstone vorig jaar waren erg gemiddeld maar Budapest en Spa
waren erg goed voor ons. Dus laten we hopen op het einde van deze
maand."
seizoen inmiddels gewend. Des te meer verrassend was het dat Aston
Martin dit weekend nergens vooraan het veld te bekennen was.
Tijdens de sprintkwalificatie reden Fernando Alonso en Lance Stroll
de zevende en de achtste tijd. Gedurende de sprintrace wist
Fernando twee posities te winnen en Lance Stroll wist zijn
teamgenoot in te halen voor de vierde positie. Maar de Astons
vielen op de zaterdag dus buiten het podium. Voor de race op zondag
hadden de mannen van Aston Martin zich op plek zes en zeven
gekwalificeerd. Opvallend was dat Lance Stroll sneller was dan
Fernando Alonso. Vervolgens hebben we beide namen tijdens de race
eigenlijk bijna niet meer gezien. Het was een kleurloze race voor
beide coureurs. Fernando finishte op de zesde plaats en Lance op
plek tien. Dit tot het team besloot protest in te dienen tegen de
race-uitslag. Volgens het team van Aston Martin zouden er meer
track limits overschreden zijn dan dat er straffen waren
uitgedeeld. Het team kreeg haar gelijk, wat resulteerde in een
vijfde plek voor Fernando en een negende plek voor Lance. "We
hebben deze plek verdiend" Alhoewel Aston Martin het protest
gewonnen heeft, valt er voor Fernando Alonso vooralsnog niets te
vieren: "We hebben een alternatieve strategie geprobeerd door de
starten op de harde band, maar de virtuele safety car hielp ons
niet om de eerste stint te verlengen. De race was vanaf dat punt
praktisch geneutraliseerd en toen hadden we allemaal dezelfde
banden richting het einde en ja, we zijn eigenlijk gefinisht op de
plek die we verdiend hebben." Zo is de concurrentie volgens Alonso
de afgelopen maanden altijd sneller geweest dan dat zij leken: "Ik
vond Ferrari ontzettend snel. In Bahrein waren ze op podiumkoers
tot Charles Leclerc dat problemen met zijn batterij kreeg. En
sindsdien hadden ze eigenlijk meerdere problemen. Dus ik denk dat
ze altijd al snel waren, maar dit is de eerste keer dat het
allemaal samenkwam voor hen." "Het zou fijn zijn om onze
problemente kunnen begrijpen. Vorig jaar waren we de langzaamste in
Oostenrijk en Haas was bijvoorbeeld weer heel sterk. En Haas is
hier dit jaar ook heel erg goed. Dus ik heb het gevoel dat er wel
wat overeenkomsten zijn tussen de seizoenen. Ik denk dus dat we
gewoon niet sterk zijn op dit circuit. Dat betekent niet dat we dat
moeten accepteren, want we kunnen niet volgend jaar terugkomen en
weer langzaam zijn." "Het circuit in combinatie met de updates van
Ferrari en McLaren hebben ervoor gezorgd dat we (relatief, red.)
wat tempo verloren, maar ik denk dat het belangrijkste is dat we
begrijpen waarom we op bepaalde circuits zoveel last hebben in
vergelijking met andere banen. Barcelona was net zo. De prestaties
op Silverstone vorig jaar waren erg gemiddeld maar Budapest en Spa
waren erg goed voor ons. Dus laten we hopen op het einde van deze
maand."