Bleekemolen pareert suggestie Verstappen over veiligheid Spa: "Beperk juist de ruimte"

Het was Max Verstappen die na de Formule 1 Grand Prix van
Oostenrijk naar aanleiding van de crash van Dilano van 't Hoff
inging op het veiligheidsvraagstuk met betrekking tot
Spa-Francorchamps. Hij gaf aan dat er naar meer moet worden gekeken
dan enkel naar de lay-out van het circuit en de uitloopstroken,
maar gaf aan dat de muren rond Eau Rouge en Raidillon wellicht nog
wat verder naar achteren geplaatst konden worden. Dit om te
voorkomen dat auto's terug op de baan worden gekatapulteerd. Jeroen
Bleekemolen is in gesprek met RacingNews365 een andere mening
toegedaan. Hij pleit er juist voor om de ruimte naast de baan te
beperken, bijvoorbeeld zoals dat vroeger gedaan werd door
grindbakken. Diepere uitloopstroken kunnen in zijn ogen juist een
averechts effect hebben. "Het circuit is veiliger gemaakt door meer
ruimte naast de baan te creëren, maar dat werkt vooral als je het
circuit voor jezelf hebt. Het probleem van meer ruimte is echter
dat als je daar met meerdere coureurs aan het racen bent, je meer
risico's gaat nemen. Je ziet dan meer mensen samen door Eau Rouge
gaan. In de praktijk zie je vaak dat ze beneden met drie man
tegelijk de bocht in gaan, waarna ze boven met zijn allen de bocht
missen (waarbij er ruimte is om de afsluitende linkerknik af te
snijden als redmiddel, red.)." "Dat maakt de situatie in mijn ogen
juist gevaarlijker", vervolgt Bleekemolen. "Bovendien zie je nu dus
dat je met zijn drieën tegelijk bovenaan Raidillon aan kunt komen.
Dat betekent dat als iemand dwars op het circuit staat, zoals nu
helaas het geval was, diegene sowieso wordt geraakt." Het verder
naar achteren plaatsen van de muren is volgens Bleekemolen dan ook
geen optie: "De kans is groot dat ze dan opnieuw meer risico's gaan
nemen. Zorg er juist voor dat je niet meer met zijn allen tegelijk
door die bocht heen durft. Zorg dat je er maar met één auto
tegelijk doorheen kan. Daar wordt het naar mijn mening veiliger
van." Het neerleggen van grindbakken ziet Bleekemolen als een goede
manier om de coureurs te ontmoedigen drie dik de bocht in te gaan:
"Dat was vroeger al zo. Het nadeel daarvan is dat de auto kan gaan
rollen, maar gek genoeg is dat al veiliger dan dat de één tegen de
ander aan rijdt." Bleekemolen wijst als voorbeeld van die stelling
naar de snoeiharde crash van IndyCar-coureur Simon Pagenaud
afgelopen weekend op Mid Ohio (zie de video hieronder). De Fransman
verloor op hoge snelheid de controle over zijn auto, ging in de
grindbak aan het rollen en kwam uiteindelijk na 7 koprollen tegen
de bandenstapels tot stilstand. "Dat was een megacrash en dan denk
je echt 'niet normaal', maar uiteindelijk is er niet zoveel aan de
hand. Het ziet er spectaculair uit, maar de energie van zo'n crash
kan tenminste ergens naar toe." Bleekemolen zou uiteindelijk die
middag op Spa-Francorchamps niet meer in actie komen tijdens de 24
uur van Spa-Francorchamps, omdat zijn formatie al na enkele minuten
uitviel. Na wat er eerder op de dag was gebeurd, vond hij dat
helemaal okay: "Natuurlijk, je komt er om een goede race te rijden,
dus enerzijds is dat vervelend. Maar aan de andere kant, als dit
soort dingen gebeurt, en ik heb het eerder meegemaakt, is niet het
eerste wat je denkt 'ik wil racen'." R-al-6AITT0

Top Headlines

Oudere Top Headlines