Nieuw politiek F1-drama: Wolff haalt uit naar 'doemdenker' Horner en Red Bull

In 2026 gaat de Formule 1 op de schop, met nieuwe technische regels
en nieuwe motorreglementen. Red Bull-teambaas Christian Horner
waarschuwt dat de nieuwe bolides 'technische Frankenstein-bolides'
kunnen worden als de huidige plannen worden doorgezet. Daarbij
geeft hij als voorbeeld dat coureurs mogelijk terug zouden moeten
schakelen op de rechte stukken, om zo hun batterijen op te kunnen
laden. Ook Max Verstappen gaf aan niet gecharmeerd te zijn van de
nieuwe regels zoals deze er nu uit zien. Wat zegt Verstappen over
de voorgestelde 2026-regels? "Ik heb er met mijn team al over
gepraat en ik heb de data gezien. Het ziet er in mijn optiek echt
verschrikkelijk uit. Als je in Monza op het rechte stuk vol gas zou
gaan, dan moet je volgens onze simulaties al vier- à vijfhonderd
meter voor de eerste bocht terugschakelen, omdat dat sneller zou
zijn." "Dat is niet de manier waarop het in de toekomst moet gaan.
Natuurlijk is Monza een van de slechtste circuits (in deze context,
omdat een groot deel van de ronde vol gas is, red.), maar voor mij
is het voornaamste probleem dat het erop lijkt dat het op deze
manier een strijd wordt wie de beste verbrandingsmotor (ICE)
heeft." "Het team met de sterkste motor heeft een groot voordeel.
Dat is niet wat de intentie van de Formule 1zou moeten zijn, want
dan start je weer een enorme ontwikkelingsoorlog en dan wordt het
heel duur om hier en daar weer een paar extra pk's te vinden. Het
hoort eigenlijk precies andersom te zijn." "Daarbovenop hebben de
auto's waarschijnlijk veel minder drag, dus daardoor wordt het nog
lastiger om in te halen op de rechte stukken. Bovendien heb je ook
nog actieve aerodynamica, die je niet zelf kan controleren. Dat
doet het systeem voor jou. Dat maakt het heel ongemakkelijk om te
rijden, want ik bepaal het liever zelf." "Als je bijvoorbeeld
achter iemand rijdt, dan heb je misschien een betere voor- of een
betere achterkant nodig. Dat soort dingen. Als het systeem dat voor
jou gaat bepalen, dan is dat in mijn optiek niet de juiste manier
voor de toekomst." Verdeling batterij - verbranding Als Toto Wolff,
teambaas van Mercedes, met de woorden van Horner wordt
geconfronteerd, verwijst hij de opmerkingen linea recta naar de
prullenbak. "Dat gaat niet gebeuren. Denk je nou echt dat we in
deze sport niet innovatief genoeg zijn om reglementen te verzinnen
waarbij coureurs niet hoeven terug te schakelen op de rechte
stukken?", hekelt hij. Horner meent op zijn beurt dat er een nieuwe
balans moet worden gevonden tussen het vermogen dat vanaf 2026
wordt opgewekt door de verbrandingsmotor en de batterij. Het doel
is om een 50-50 verdeling te hebben, maar de Red Bull-teambaas
denkt dus dat dat voor problemen gaat zorgen. Hij ziet graag een
wijziging. "Daar moeten we snel naar kijken, voordat het te laat
is. Het probleem kan makkelijk aangepakt worden door de verdeling,
50-50, te veranderen. Het hoeft niet veel te veranderen. 5% is
genoeg, misschien 10% (meer vermogen opgewekt via de
verbrandingsmotor, red.), want de batterij zorgt voor een grote
toename in gewicht. Als we dat finetunen, dan neemt de
afhankelijkheid van actieve aerodynamica, bewegende vleugels en
bijbehorende complexe zaken snel af." Als de regels nog
bijgeschaafd moeten worden, dan zal dat volgens de teambaas van
Verstappen snel moeten gebeuren. "We hebben nog tweeënhalf jaar.
Als we het ietwat aan kunnen passen, dan zorgt dat voor een beter
platform voor het chassis. De sport moet voorkomen dat we
'technische Frankensteins' krijgen, waarbij het chassis door middel
van dingen als bewegende aerodynamica dient ter compensatie voor de
verminderde drag. We moeten voorkomen dat de verbrandingsmotor als
het ware een generator wordt voor de batterij..." De essentie van
de koningsklasse mag daarbij niet uit het oog verloren worden,
benadrukt Horner. "We moeten het vanuit een holistisch oogpunt
bekijken, maar het belangrijkste vraagstuk is: wat is de Formule 1?
F1 hoort w heel-to-wheel racing te zijn. Dat mogen we niet
verliezen omdat de coureurs op de rechte stukken terug moeten
schakelen. De FIA neemt het heel serieus, dat weet ik, en ze kijken
heel goed naar de simulaties, die steeds geavanceerder worden."
Wolff: "Nul kans" Als Wolff wordt gevraagd naar eventuele
wijzigingen aan de voorgestelde 2026-regels, is hij zeer stellig.
"Dat gaat niet gebeuren. NUL kans, in hoofdletters. Ik weet niet
waarom dit soort dingen opeens worden opgegooid. Die reglementen
zijn na jarenlange discussies opgesteld in samenspraak met alle
leveranciers." "Het was een compromis om Audi in de sport te
krijgen en om ervoor te zorgen dat Honda zou blijven. Dat is het
best mogelijke scenario voor de Formule 1 dat ik me voor kan
stellen. Vormt het een uitdaging? Vragen de designers van het
chassis af 'hoe moeten we dit doen?'? Ja, zeker, maar er bestaat
geen enkele kans dat deze regels nog gaan veranderen. Nul. De
regels gaan niet meer wijzigen en ze gaan ook niet uitgesteld
worden, want de wereld heeft innovatie en duurzaamheid nodig. We
moeten onze voetafdruk verkleinen en we zijn enorm benieuwd naar
het nieuwe tijdperk." "Dit is doemdenken", zo vervolgt hij zijn
relaas al doelend op de uitspraken van Horner over het terug moeten
schakelen op de rechte stukken. "Er zijn wat circuits met lange
rechte stukken waarop we mogelijk last zouden hebben van
'derating', maar de nieuwe motoren worden niet op de hedendaagse
chassis geschroefd, die heel zwaar en zo groot als een olifant
zijn." "Daarom moeten we in aanloop naar 2026 innoveren, of het nou
met behulp van aerodynamische elementen is, of dat de vorm van de
auto's gaat veranderen om zo efficiënter en duurzamer te zijn. Het
zijn geweldige, spectaculaire reglementen. De chassisregels zullen
heel goed moeten zijn, want de motor vormt een uitdaging", aldus
Wolff, die benadrukt hoe belangrijk die nieuwe motorregels zijn.
"50% elektrisch en 50% verbranding. Zeer efficiënt en
state-of-the-art wat betreft de architectuur van de motor. Het is
heel belangrijk dat F1 voorop blijft lopen op het gebied van
innovatie. Daarom moeten we een auto bouwen die aerodynamisch
efficiënt genoeg is om te compenseren voor de energie die verloren
gaat. Dat is een spannend project." Wolff vermoedt dat Horner zich
zorgen maakt over de staat van het Red Bull-motorenproject en
daarom de regels nog aan wil passen. "Waar Horner denk ik banger
van is, is dat zijn motorprogramma niet snel genoeg vordert.
Misschien wil hij op deze manier de regels 'dood maken'. Je moet je
altijd afvragen wat de ware motivatie is achter dit soort
uitspraken", aldus de Oostenrijker.

Top Headlines

Oudere Top Headlines