Stoddart: "Dat wil de 'depressieve' Wolff niet op zijn cv hebben staan"
Ik ben het niet eens met de strikte toepassing van de track limits
dit jaar. Het heeft in te veel races invloed gehad op de
resultaten. Het zorgt er ongetwijfeld voor dat mensen de Formule 1
de rug toekeren in een tijd waarin we wereldwijd nog nooit een
zoveel volgers hebben gehad. Er moet meer gebruik worden gemaakt
van gezond verstand. Het is met het blote oog vrij eenvoudig om te
zien of een coureur meer dan één band buiten de limiet van de baan
heeft. Als hij dat herhaaldelijk doet, dan moet er een straf volgen
- maar vergeet niet dat je als coureur niet kunt zien waar dat
voorwiel zich bevindt ten opzichte van de baan. Als je straffen
uitdeelt, dan moet je aan kunnen tonen dat een coureur
herhaaldelijk de limiet heeft overschreden op een manier waarvan de
coureur duidelijk profiteert. Maar dan krijg je weer te maken met
de manier waarop je track limits definieert. Op deze manier verpest
je het racen. We hadden nu de belachelijke situatie waarbij we
urenlang niet wisten wat de uiteindelijke top tien was. Er waren
1.200 mogelijke overtredingen, het is te stom voor woorden en het
is niet werkbaar voor de FIA om 1.200 video's te bekijken. Er moet
een beetje speelruimte zijn. Als een coureur voordeel behaalt en
dat op een consistente basis doet, geef hem dan een straf. Maar als
de overtreding zo minimaal is dat ze de camera moeten vertragen om
te zien of er een stukje rood tussen de band en de baan zit, dan is
dat belachelijk. Als we dat gaan doen, dan maken we de sport kapot.
Het gezonde verstand moet zegevieren. Een snelle bijeenkomst van de
World Motorsport Council (het hoogste FIA-orgaan, red.) en de teams
zou direct resultaat op kunnen leveren, wat maakt dat een race
weekend niet meer verpest hoeft te worden door track limits. Je
hoeft alleen maar naar de coureurs te luisteren, want de coureur
achter de auto die de track limits overschrijdt, ziet dat heel
duidelijk, maar de coureur die zelf die auto bestuurt, heeft geen
idee. Je zou ervoor kunnen pleiten om muren rond elk circuit te
plaatsen en het racen volledig te verpesten, zoals in Monaco en
Azerbeidzjan. Daar hebben de muren tanden. Ze bijten als je ze
raakt en coureurs zullen hun best doen om ze niet te raken - maar
dat kan niet op de andere twintig circuits. Het is gewoon niet
mogelijk. We moeten ons gezonde verstand gebruiken. Dit soort
dingen hoorden we vijf of tien jaar geleden nooit. Het is onnozel
dat iemand die zó laag in de cockpit zit waardoor hij de verdomde
lijn niet kan zien op het circuit de dupe wordt van anderen die
bewust, structureel misbruik maken dor over de witte lijn te
rijden. Een tegenvaller voor Ferrari Ferrari doet het in mijn
optiek nog steeds niet goed. Ze hadden hun strategieën moeten
splitsen toen de Virtual Safety Car verscheen. Dat was de beste
optie voor het team, maar ik vond dat het er dit weekend een beetje
op leek dat Charles Leclerc werd bevoordeeld, want als er iemand
een vertrouwensboost nodig had, dan was hij het wel. Maar ere wie
ere toekomt, want die upgrades werkten zeker en ze waren absoluut
best of the rest en op Silverstone zullen we zien wiens upgrades
als beste uit de bus zullen komen. Dat gezegd hebbende, Ferrari kan
behoorlijk blij zijn met haar weekend. Kon het nog beter?
Misschien, maar desondanks was de tweede plaats waarschijnlijk het
enige dat ze ooit zouden krijgen. Ferrari en Mercedes vs. Aston
Martin Ferrari staat achter Aston Martin en Mercedes in het
kampioenschap, en Mercedes staat maar drie punten voor op Aston
Martin. Het is te spannend om een favoriet aan te wijzen. Voor hun
eigen trots, moeten ze de auto van dit jaar blijven ontwikkelen
naast die van volgend jaar. Het team dat zich concentreert op de
auto van volgend jaar gaat dit jaar onderuit in het kampioenschap.
Toto Wolff zag er dit weekend depressief uit. Ferrari had duidelijk
een veel beter weekend. Achter een team eindigen dat geen
fabrieksteam is, is niet iets wat je aan het einde van het jaar op
je cv wilt hebben staan. Ongeacht hoe hoog het budgetplafond is,
als fabrieksteam wil je niet achter Aston Martin eindigen. Niks ten
nadele van de prestaties van Aston Martin overigens, zij doen het
gewoon uitstekend. Om eerlijk te zijn hebben Ferrari en Mercedes
allebei de middelen om aan beide auto's (die van dit en die van
volgend jaar, red.) tegelijk te werken. De budgetcap zorgt ervoor
dat men wat meer met beide benen op de grond moet blijven staan,
maar de grotere teams hebben natuurlijk betere en grotere
faciliteiten. Kijk bijvoorbeeld naar Alpine, dat een
kapitaalinjectie van 200 miljoen heeft gekregen, die ze willen
gebruiken voor dingen als de simulator et cetera. De grote teams
hebben dat allemaal al. Ze kunnen meer doen dan de kleinere teams,
budgetcap of niet. Als je de mensen en de faciliteiten hebt, dan
komen de resultaten ook. Het voordeel van de twijfel voor Checo Ik
moet Checo het nageven dat hij van het begin tot het eind van het
raceweekend naar verluidt zo ziek als een hond was. Hij herstelde
vrij goed. Als vijftiende starten en opklimmen naar de derde plaats
is een vrij goed resultaat en je kunt niet veel meer vragen dan
dat. Het argument over het incident op zaterdag met Max is wel
steekhoudend. Je moet hem op zijn woord geloven dat hij Max niet
heeft gezien, hoewel het moeilijk voor te stellen is dat hij niet
zou hebben gedacht dat Max daar was, want waar zou hij anders zijn?
Het is duidelijk dat als je Christian Horner bent, je je auto's
niet in zo'n penibele situatie wilt zien. Ik zei altijd tegen mijn
coureurs: 'Doe wat je wilt, maar raak elkaar niet.' Dat is een
faire opmerking, want de meeste teambazen willen geen contact
tussen hun twee auto's. Het was een beetje too close for comfort op
zaterdag, maar over het algemeen, en zeker als je je niet goed
voelt, heeft Checo het best goed gedaan.
dit jaar. Het heeft in te veel races invloed gehad op de
resultaten. Het zorgt er ongetwijfeld voor dat mensen de Formule 1
de rug toekeren in een tijd waarin we wereldwijd nog nooit een
zoveel volgers hebben gehad. Er moet meer gebruik worden gemaakt
van gezond verstand. Het is met het blote oog vrij eenvoudig om te
zien of een coureur meer dan één band buiten de limiet van de baan
heeft. Als hij dat herhaaldelijk doet, dan moet er een straf volgen
- maar vergeet niet dat je als coureur niet kunt zien waar dat
voorwiel zich bevindt ten opzichte van de baan. Als je straffen
uitdeelt, dan moet je aan kunnen tonen dat een coureur
herhaaldelijk de limiet heeft overschreden op een manier waarvan de
coureur duidelijk profiteert. Maar dan krijg je weer te maken met
de manier waarop je track limits definieert. Op deze manier verpest
je het racen. We hadden nu de belachelijke situatie waarbij we
urenlang niet wisten wat de uiteindelijke top tien was. Er waren
1.200 mogelijke overtredingen, het is te stom voor woorden en het
is niet werkbaar voor de FIA om 1.200 video's te bekijken. Er moet
een beetje speelruimte zijn. Als een coureur voordeel behaalt en
dat op een consistente basis doet, geef hem dan een straf. Maar als
de overtreding zo minimaal is dat ze de camera moeten vertragen om
te zien of er een stukje rood tussen de band en de baan zit, dan is
dat belachelijk. Als we dat gaan doen, dan maken we de sport kapot.
Het gezonde verstand moet zegevieren. Een snelle bijeenkomst van de
World Motorsport Council (het hoogste FIA-orgaan, red.) en de teams
zou direct resultaat op kunnen leveren, wat maakt dat een race
weekend niet meer verpest hoeft te worden door track limits. Je
hoeft alleen maar naar de coureurs te luisteren, want de coureur
achter de auto die de track limits overschrijdt, ziet dat heel
duidelijk, maar de coureur die zelf die auto bestuurt, heeft geen
idee. Je zou ervoor kunnen pleiten om muren rond elk circuit te
plaatsen en het racen volledig te verpesten, zoals in Monaco en
Azerbeidzjan. Daar hebben de muren tanden. Ze bijten als je ze
raakt en coureurs zullen hun best doen om ze niet te raken - maar
dat kan niet op de andere twintig circuits. Het is gewoon niet
mogelijk. We moeten ons gezonde verstand gebruiken. Dit soort
dingen hoorden we vijf of tien jaar geleden nooit. Het is onnozel
dat iemand die zó laag in de cockpit zit waardoor hij de verdomde
lijn niet kan zien op het circuit de dupe wordt van anderen die
bewust, structureel misbruik maken dor over de witte lijn te
rijden. Een tegenvaller voor Ferrari Ferrari doet het in mijn
optiek nog steeds niet goed. Ze hadden hun strategieën moeten
splitsen toen de Virtual Safety Car verscheen. Dat was de beste
optie voor het team, maar ik vond dat het er dit weekend een beetje
op leek dat Charles Leclerc werd bevoordeeld, want als er iemand
een vertrouwensboost nodig had, dan was hij het wel. Maar ere wie
ere toekomt, want die upgrades werkten zeker en ze waren absoluut
best of the rest en op Silverstone zullen we zien wiens upgrades
als beste uit de bus zullen komen. Dat gezegd hebbende, Ferrari kan
behoorlijk blij zijn met haar weekend. Kon het nog beter?
Misschien, maar desondanks was de tweede plaats waarschijnlijk het
enige dat ze ooit zouden krijgen. Ferrari en Mercedes vs. Aston
Martin Ferrari staat achter Aston Martin en Mercedes in het
kampioenschap, en Mercedes staat maar drie punten voor op Aston
Martin. Het is te spannend om een favoriet aan te wijzen. Voor hun
eigen trots, moeten ze de auto van dit jaar blijven ontwikkelen
naast die van volgend jaar. Het team dat zich concentreert op de
auto van volgend jaar gaat dit jaar onderuit in het kampioenschap.
Toto Wolff zag er dit weekend depressief uit. Ferrari had duidelijk
een veel beter weekend. Achter een team eindigen dat geen
fabrieksteam is, is niet iets wat je aan het einde van het jaar op
je cv wilt hebben staan. Ongeacht hoe hoog het budgetplafond is,
als fabrieksteam wil je niet achter Aston Martin eindigen. Niks ten
nadele van de prestaties van Aston Martin overigens, zij doen het
gewoon uitstekend. Om eerlijk te zijn hebben Ferrari en Mercedes
allebei de middelen om aan beide auto's (die van dit en die van
volgend jaar, red.) tegelijk te werken. De budgetcap zorgt ervoor
dat men wat meer met beide benen op de grond moet blijven staan,
maar de grotere teams hebben natuurlijk betere en grotere
faciliteiten. Kijk bijvoorbeeld naar Alpine, dat een
kapitaalinjectie van 200 miljoen heeft gekregen, die ze willen
gebruiken voor dingen als de simulator et cetera. De grote teams
hebben dat allemaal al. Ze kunnen meer doen dan de kleinere teams,
budgetcap of niet. Als je de mensen en de faciliteiten hebt, dan
komen de resultaten ook. Het voordeel van de twijfel voor Checo Ik
moet Checo het nageven dat hij van het begin tot het eind van het
raceweekend naar verluidt zo ziek als een hond was. Hij herstelde
vrij goed. Als vijftiende starten en opklimmen naar de derde plaats
is een vrij goed resultaat en je kunt niet veel meer vragen dan
dat. Het argument over het incident op zaterdag met Max is wel
steekhoudend. Je moet hem op zijn woord geloven dat hij Max niet
heeft gezien, hoewel het moeilijk voor te stellen is dat hij niet
zou hebben gedacht dat Max daar was, want waar zou hij anders zijn?
Het is duidelijk dat als je Christian Horner bent, je je auto's
niet in zo'n penibele situatie wilt zien. Ik zei altijd tegen mijn
coureurs: 'Doe wat je wilt, maar raak elkaar niet.' Dat is een
faire opmerking, want de meeste teambazen willen geen contact
tussen hun twee auto's. Het was een beetje too close for comfort op
zaterdag, maar over het algemeen, en zeker als je je niet goed
voelt, heeft Checo het best goed gedaan.