Pirelli introduceert nieuwe F1-banden tijdens GP Groot-Brittannië: "Maar gedrag blijft hetzelfde"
Het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië is het tiende
raceweekend van het Formule 1-seizoen. We zijn nog niet eens op de
helft, maar toch ziet bandenleverancier Pirelli zich genoodzaakt om
een nieuwe band te introduceren, omdat de F1-bolides zich zo snel
ontwikkelen. Eigenlijk zijn dit de banden die volgend jaar in
gebruik genomen zouden worden, maar de Italianen moesten de
introductie naar voren halen. Bandenbaas Mario Isola legt uit. "Op
Silverstone zien we het debuut van een nieuwe bandenconstructie.
Deze wijziging van de specificatie was nodig vanwege de toegenomen
performance van de Formule 1-bolides sinds de start van het jaar."
"We hebben de laatste jaren hard gewerkt aan de simulatie, om zo
een product te kunnen leveren dat voldoet aan de doelen die zijn
gesteld, maar waardoor we ook kunnen anticiperen en snel kunnen
reageren op eventuele problemen", legt Isola uit. Wat gebeurde er
in 2013? In 2013 greep Pirelli na een handvol races terug naar de
achterbanden van het jaar daarvoor, vanwege enkele klapbanden, om
later in het jaar een volledig nieuwe constructie in te voeren toen
ook de oude banden niet sterk genoeg bleken te zijn. Dat jaar waren
er snel slijtende banden ingevoerd, tot onvrede van onder meer Red
Bull, dat erg vocaal was over het rubber. Na de aanpassingen liep
het team echter snel uit in het kampioenschap. Van de eerste zes
races werden er twee gewonnen door Red Bull. Van de dertien races
daarna gingen er elf naar Sebastian Vettel. Na de GP van Hongarije,
toen de nieuwste constructie werd geïntroduceerd, won de Duitser
zelfs alle negen overgebleven races op een rij. Red Bull werd,
logischerwijs, ook kampioen bij de constructeurs. Topontwerper
Newey moest na afloop van het seizoen toegeven dat de
regelwijzigingen zijn team hadden geholpen. "Aan het begin van het
jaar was het heel spannend. Ferrari en Mercedes begonnen goed en in
augustus hadden we het gevoel dat het zeer zwaar gingen worden.
Toen hebben wij wat verbeteringen doorgevoerd en moest Pirelli
teruggrijpen op haar 2012-banden. Die leken beter bij onze auto te
passen en plotseling viel alles onze kant op", aldus het Red
Bull-kopstuk destijds. "De bandenwissel heeft ons zeker geholpen,
meer dan onze concurrenten. Onze voorsprong behaalden we namelijk
vaak in de snelle bochten en bij het harde remmen, maar dat zijn de
momenten waarop de banden maximaal worden belast. Als je dan
fragiele banden hebt die daar niet mee om kunnen gaan, dan kan je
minder van die sterke punten profiteren." Lees het hele verhaal
over het 2013-seizoen hier Geen ander gedrag In het verleden kwam
het dus wel eens voor dat het ene team profiteerde van een nieuwe
specificatie banden, terwijl een ander team daardoor juist
terugviel. Een situatie zoals in 2013 zal echter niet ontstaan, zo
verzekert bandenbaas Isola. "De nieuwe specificatie zorgt ervoor
dat de banden beter bestand zijn tegen uitputting, maar het heeft
geen invloed op de technische parameters of het gedrag van de
banden op de baan", benadrukt hij. "Alle teams hebben al de kans
gehad om de nieuwe bandenconstructie te testen tijdens het
GP-weekend in Spanje." "Hun opmerkingen na afloop van dat weekend
kwamen overeen met onze verwachtingen, zeker qua performance. De
nieuwe specificatie zorgt er bovendien voor dat we de bandendruk
nagenoeg onveranderd kunnen laten vergeleken met vorig jaar,
ondanks het feit dat de krachten die op de banden werken zijn
toegenomen." "Het debuut vindt plaats op een circuit dat
traditioneel gezien erg zwaar is voor de banden. Silverstone staat
op onze interne lijstjes bovenaan wat betreft de hoeveelheid stress
die de banden te verwerken krijgen. Vooral de linker voorband", zo
sluit hij af.
raceweekend van het Formule 1-seizoen. We zijn nog niet eens op de
helft, maar toch ziet bandenleverancier Pirelli zich genoodzaakt om
een nieuwe band te introduceren, omdat de F1-bolides zich zo snel
ontwikkelen. Eigenlijk zijn dit de banden die volgend jaar in
gebruik genomen zouden worden, maar de Italianen moesten de
introductie naar voren halen. Bandenbaas Mario Isola legt uit. "Op
Silverstone zien we het debuut van een nieuwe bandenconstructie.
Deze wijziging van de specificatie was nodig vanwege de toegenomen
performance van de Formule 1-bolides sinds de start van het jaar."
"We hebben de laatste jaren hard gewerkt aan de simulatie, om zo
een product te kunnen leveren dat voldoet aan de doelen die zijn
gesteld, maar waardoor we ook kunnen anticiperen en snel kunnen
reageren op eventuele problemen", legt Isola uit. Wat gebeurde er
in 2013? In 2013 greep Pirelli na een handvol races terug naar de
achterbanden van het jaar daarvoor, vanwege enkele klapbanden, om
later in het jaar een volledig nieuwe constructie in te voeren toen
ook de oude banden niet sterk genoeg bleken te zijn. Dat jaar waren
er snel slijtende banden ingevoerd, tot onvrede van onder meer Red
Bull, dat erg vocaal was over het rubber. Na de aanpassingen liep
het team echter snel uit in het kampioenschap. Van de eerste zes
races werden er twee gewonnen door Red Bull. Van de dertien races
daarna gingen er elf naar Sebastian Vettel. Na de GP van Hongarije,
toen de nieuwste constructie werd geïntroduceerd, won de Duitser
zelfs alle negen overgebleven races op een rij. Red Bull werd,
logischerwijs, ook kampioen bij de constructeurs. Topontwerper
Newey moest na afloop van het seizoen toegeven dat de
regelwijzigingen zijn team hadden geholpen. "Aan het begin van het
jaar was het heel spannend. Ferrari en Mercedes begonnen goed en in
augustus hadden we het gevoel dat het zeer zwaar gingen worden.
Toen hebben wij wat verbeteringen doorgevoerd en moest Pirelli
teruggrijpen op haar 2012-banden. Die leken beter bij onze auto te
passen en plotseling viel alles onze kant op", aldus het Red
Bull-kopstuk destijds. "De bandenwissel heeft ons zeker geholpen,
meer dan onze concurrenten. Onze voorsprong behaalden we namelijk
vaak in de snelle bochten en bij het harde remmen, maar dat zijn de
momenten waarop de banden maximaal worden belast. Als je dan
fragiele banden hebt die daar niet mee om kunnen gaan, dan kan je
minder van die sterke punten profiteren." Lees het hele verhaal
over het 2013-seizoen hier Geen ander gedrag In het verleden kwam
het dus wel eens voor dat het ene team profiteerde van een nieuwe
specificatie banden, terwijl een ander team daardoor juist
terugviel. Een situatie zoals in 2013 zal echter niet ontstaan, zo
verzekert bandenbaas Isola. "De nieuwe specificatie zorgt ervoor
dat de banden beter bestand zijn tegen uitputting, maar het heeft
geen invloed op de technische parameters of het gedrag van de
banden op de baan", benadrukt hij. "Alle teams hebben al de kans
gehad om de nieuwe bandenconstructie te testen tijdens het
GP-weekend in Spanje." "Hun opmerkingen na afloop van dat weekend
kwamen overeen met onze verwachtingen, zeker qua performance. De
nieuwe specificatie zorgt er bovendien voor dat we de bandendruk
nagenoeg onveranderd kunnen laten vergeleken met vorig jaar,
ondanks het feit dat de krachten die op de banden werken zijn
toegenomen." "Het debuut vindt plaats op een circuit dat
traditioneel gezien erg zwaar is voor de banden. Silverstone staat
op onze interne lijstjes bovenaan wat betreft de hoeveelheid stress
die de banden te verwerken krijgen. Vooral de linker voorband", zo
sluit hij af.